Secretarul de stat apreciaza ca, ”prin eliminarea impozitului pe profit - pe motiv ca vezi, Doamne, in industria asta tot nu colectam nimic -, statul face o declaratie de neputinta. Or, noi trebuie sa ne concentram in a intari institutiile statului si respectul fata de lege, nu a da exceptii de la lege pentru cei care nu au respectat-o pana acum”.

De altfel, secretarul de stat la Ministerul de Finante, Gabriel Biris, este de parere ca ”diferenta dintre impozitul pe profit datorat in mod normal si acest «minunat» impozit specific se numeste «ajutor de stat». Care ajutor de stat poate fi acordat, dar numai dupa ce se indeplinesc ceva formalitati. Care nu au fost facute...”.

”Inteleg ca in mod special in zona cluburilor si a restaurantelor mari acest impozit este asteptat, si este absolut firesc. Si eu, ca avocat, daca mi s-ar pune un impozit specific, tinand cont ca veniturile mele din avocatura sunt cu mult peste media sectorului, m-ar bucura. Nu putem sa fim ipocriti si sa nu spunem ca ne bucura daca cineva spune ca trebuie sa platim mai putin impozit... Dar este acest impozit sustenabil? Pentru ca avem o opinie de la Consiliul Concurentei care spune ca masura este susceptibila de a fi ajutor de stat”, precizeaza Gabriel Biris.

El atrage atentia si ca ajutoarele de stat care nu respecta reglementarile europene, vor trebui ”recuperate de stat de la beneficiari. Cu dobanzi. Care vor fi calculate, ghici cum? In urma unor controale (tematice), care vor veni, evident, cam la limita perioadei de prescriptie, ca sa se stranga si dobanzi. Si-atunci n-are niciun rost impozitul. Ar fi o lipsa de stabilitate si predictibilitate chiar pentru beneficiarii acestui impozit”.

Concret, suma maxima pe care o vor plati marile restaurante si cluburi (peste 800 metri patrati) din centrul Bucurestiului, de exemplu, ca impozit anual este de 38.430 lei. Adica, ”suma comparabila cu «darile» pe care un angajat cu salariul mediu pe economie le plateste statului”, explica secretarul de stat de la Ministerul de Finante, cu precizarea ca ”cei mari de pe litoral sau alte localitati vor avea de platit mai putin”.

Pentru comparatie, suma minima ce va trebui platita de micile afaceri din domeniu (sub 20 mp) este de 11.214 lei. Asta inseamna ca un restaurant mic, de subzistenta, va plati un impozit specific pe metrul patrat cu 1.460% mai mare decat unul de 1.000 metri patrati, a calculat Gabriel Biris.

Citeste si:

Proiectul de lege, adoptat de Parlament pe 28 iunie, prevede ca operatorii economici ce desfasoara activitatile hoteliere si alimentatie publica vor plati, indiferent de marimea cifrei de afaceri si de nivelul profitului, un impozit specific, calculat pe numarul de locuri de cazare sau marimea spatiului alocat activitatii.

Presedintele Klaus Iohannis a solicitat, saptamana trecuta, Parlamentului reexaminarea legii, pe motiv ca modul de calcul nu este echitabil, ducand in unele situatii la cresterea darilor, iar in altele la scaderea lor, pentru aceeasi activitate. Seful statului afirma in cererea de reexaminare ca proiectul "nu realizeaza pe deplin scopul preconizat de legiuitor".

"Valoarea impozitului stabilit conform noilor reglementari va fi mai mare decat cea platita conform prevederilor Codului Fiscal pentru anumiti agenti economici, in timp ce alti agenti economici vor plati mai putin decat in prezent pentru aceeasi activitate desfasurata, ignorandu-se capacitatea de plata a contribuabilului la sfarsitul exercitiului financiar", se arata in cererea de reexaminare.

Presedintele argumenteaza ca operatorii economici ce vor plati un impozit specific mai mare decat cel determinat conform prevederilor Codului Fiscal in vigoare vor fi nevoiti sa gaseasca resurse financiare pentru a achita impozitul, ceea ce va conduce fie la cresterea gradului de indatorare si, implicit la reducerea investitiilor, fie la adoptarea unor practici de evaziune fiscala sau chiar la inchiderea activitatii.

"Prin faptul ca pentru anumiti agenti economici introducerea impozitului specific va determina, in concret, o obligatie bugetara mai mica decat cea care ar fi stabilita in temeiul Codului Fiscal, se poate interpreta ca acestia beneficiaza de un avantaj selectiv in raport de ceilalti, care se afla in aceeasi situatie", mai spune Iohannis, explicand ca acest sistem ar putea fi interpretat ca reprezentand ajutor de stat. Presedintele Iohannis afirma ca ar fi oportuna si consultarea Comisiei Europene.

Sursa foto: Manuel Findeis/Shutterstock.com