Potrivit datelor Keysfin, din totalul de 2825 de firme active in sectorul turismului ( CAEN 7912 si 7911- agentii de turism si tur-operatori), 1938 inregistreaza dificultati financiare in ceea ce priveste indatorarea. 1088 de societati comerciale au un capital propriu negativ (39%), 850 au un grad de indatorare ridicat (30%),748 au pierderi operationale (26%), 1.120 de firme, adica 40%, au un nivel de lichiditate sub cel acceptat, iar 514 reprezinta companii cu furnizori restanti.

Datele statistice, prelucrate pe baza informatiilor oficiale depuse la Ministerul Finantelor, arata ca in turismul romanesc exista, in prezent, 472 de agentii de turism si tur-operatori a caror datorii au crescut intre 2014-2015.

„In vizorul nostru se afla un total de 401 de companii unde datoriile au crescut cu peste 50% in acest an, in timp ce alte 103 firme au marcat o evolutie negativa intre 30-50%. Alte 261 firme din sectorul turismului au marcat cresteri ale datoriilor, insa la un nivel ceva mai temperat”, afirma expertii de la KeysFin, care au dezvoltat un instrument special de monitorizare a evolutiei financiare a companiilor.

Potrivit analistilor, situatia in care se afla Genius Travel SRL este relevanta pentru sectorul de turism.

„Sunt peste 1.000 de firme de turism, din toata tara, care au capitaluri proprii negative. Asta inseamna ca au inregistrat pierdere care s-a reportat in fiecare an si/sau actionarii si-au retras profitul neinvestind in activitatea companiei. Exista firme care au un grad de indatorare >1, adica afacerea depinde mai mult de creditorii sai. In plus, sunt tot mai multe firme care isi achita cu intarziere furnizorii, iar asta poate duce la blocaj financiar, insolventa si chiar faliment”, au mai spus expertii.

30 de firme, in pericol iminent

Pe baza datelor financiare, KeysFin a identificat un numar de 30 de companii care se afla intr-o situatie financiara similara cu cea care a dus la insolventa Genius Travel SRL. Sunt agentii de turism sau tur-operatori care risca oricand sa isi inchida portile si sa isi lase clientii si furnizorii fara servicii.

Chiar daca afacerile unor dintre companii au crescut, datoriile totale ale acestora s-au marit cu peste 30%, de la 1,82 milioane lei in 2014 la 2,41 milioane lei in 2015.

„Aceste firme au o probabilitate ridicata de insolventa, valoarea capitalurilor proprii scazand, drept exemplu, cu 1,3 milioane de lei in intervalul analizat”, spun expertii. In calculul facut de KeysFin a fost luat inclus si modelul Z-score, care permite prevederea a 75% din falimente cu 2 ani inainte de producerea lor. Scopul acestui model este de a stabili pentru intreprinderile analizate un indicator numit „scor”, care sa permita estimarea probabilitatii ca acestea sa intre in faliment.

Citeste si:

Fara a prezenta numele firmelor aflate in vizorul KeysFin, pentru a nu le afecta imaginea in piata si, implicit, rezultatele financiare, analistii au incercat sa creioneze portretul robot al firmei care reprezinta un pericol pentru clienti si furnizori.

„Vorbim, in general, de firme mici, din teritoriu, care au o capitalizare redusa, care traiesc exclusiv din rezultatele de sezon, din rulajul de bani de la o luna la alta. Sunt firme care vand pachete ieftine, in destinatii populare, acolo unde cererea romanilor este foarte mare, iar criteriile impuse de furnizori nu sunt dintre cele mai stricte. Exista, insa, si cateva exemple de firme cunoscute, cu un puternic impact de imagine care, din datele financiare, au investit peste masura in dezvoltarea serviciilor turistice (hoteluri, pensiuni, parc auto etc.) si care nu si-au dimensionat corect perspectivele financiare. Multe dintre ele sunt supraindatorate, iar supravietuirea lor este sub semnul intrebarii”, au explicat acestia.

Potrivit celor de la KeysFin, cine vrea sa isi achizitioneze un pachet de servicii de la o firma de turism sau un tur-operator trebuie sa ia in calcul cateva elemente esentiale.

„Daca aflati de o oferta turistica foarte tentanta, la un pret dubios de mic, cautati mai intai sa aflati cu cine faceti afaceri. Adica cui dati banii pe servicii si cine sunt cei care va taie chitanta si factura”, spun expertii financiari.

„Este esential ca firma respectiva sa prezinte o asigurare pentru serviciile turistice promise, sa fie licentiata de autoritatile in domeniu. Daca aveti o minima pregatire economica, uitati-va pe rezultatele lor financiare, incearcati sa aflati mai multe detalii de la clientii care le-au folosit serviciile, sunati la autoritatea in domeniul turismului (ANAT), cautati pe internet date relevante privind experienta acestora in domeniu. Nu semnati niciodata un contract turistic cu o firma doar pentru ca va ofera un pret foarte bun. Verificati, de exemplu, daca are un sediu oficial unde sa puteti sa va adresati etc. Un bun instrument de verificare il reprezinta aplicatia lansata de noi sau puteti consulta datele oficiale de pe site-ul Guvernului (http://turism.gov.ro/autorizare-turism/)”, au mai spus analistii de la KeysFin.

Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.

Sursa foto: Ljupco Smokovski/Shutterstock.com