Ministerul Economiei a elaborat un proiect de Hotarare privind aprobarea unui masterplan pentru dezvoltarea turismului balnear. Documentul propune, intre altele, crearea unui grup de lucru si a unor linii de produse "anti-ageing"(impotriva imbatranirii) pe baza de apa termala sau minerala, precum si numirea unor ambasadori ai sectorului balnear, dar si introducerea unei noi ocupatii in Romania, de "animator de statiuni turistice".

Grupul de lucru “anti-ageing” va include medici, paramedici, actorii turistici ai statiunii, primariile si alti prestatori cu relevanta din statiunile care propun sau vor sa propuna produse impotriva imbatranirii, sustin autorii proiectului, conform News.ro.

“Este foarte important ca repozitionarea sectorului balnear sa fie un proces complex intreprins la nivel national, care sa articuleze diversele specializari si specificitati locale prin integrarea lor in cele trei pozitionari propuse la nivel national: turism balnear “verde” (legat cu ecoturismul), turism balnear medical si turism anti - imbatranire. In acest fel se asigura concomitent preluarea activelor valoaroase mostenite (competente si abilitati medicale, tratamente balneare cu traditie, personal, etc) si pozitionarea atractiva pe piata europeana, proces ce prespune o coerenta optima intre modernizarea unor produse de turism balnear si crearea unora noi”, arata proiectul redactat de Ministerul Economiei.

Cluster balneo-turistic cu un buget de 30.000 de euro

Autoritatile vor sa dezvolte un cluster balneo-turistic verde la nivel national, care sa asigure dezvoltarea si promovarea produselor de turism balnear si de ecoturism pe piata internationala. Acesta va fi lansat sub egida Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT) pentru a coordona includerea a doua produse-cheie ale turismului romanesc: turismul balnear si ecoturismul. Clusterul ar trebui sa ajute statiunile balneare sa gaseasca finantarile necesare si parteneri privati pentru a dezvolta produse turistice inovante.

Bugetul clusterului va fi de 30.000 euro, iar ulterior clusterul va deveni autonom prin cotizatia membrilor si prin folosirea fondurilor europene.
De asemenea, masterplanul pentru dezvoltarea turismului balnear propune crearea unei “Destination Management Organization”, o asociatie a actorilor publici si privati interesati de dezvoltarea turismului medical din Romania, in special a componentei sale balneare.

“Vor putea fi identificati unii «ambasadori» ai sectorului balnear romanesc - sportivi, actori, muzicieni - care sa prezinte virtutile curative ale resurselor naturale din Romania si produsele oferite”, se arata in masterplan.

In plus, in cadrul clusterului va fi infiintata o comisie speciala unde vor fi invitati arhitecti, peisagisti, firme specializate in amenajare urbana si reprezentanti ai administratiei publice centrale si locale “pentru a defini acest set de criterii care va permite imbunatatirea patrimoniului cultural si natural al statiunilor si diversificarea produselor turistice”.

Proiectul mentioneaza ca instituirea cadrului legal care sa permita realizarea actiunilor prevazute masterplanul turismului balnear “este o conditie sine qua non pentru crearea premiselor de dezvoltare a destinatiilor turistice balneare din Romania, a Romaniei ca destinatie, dar si a acestei forme de turism”.

Potrivit documentului, produsele turistice care se bazeaza pe mediul natural si salbatic, chiar daca mai putin atractive in prezent din cauza lipsei infrastructurilor, vor deveni extrem de competitive, „Romania avand un cadru natural bine prezervat si salbatic printre cele mai impresionante in Europa”.

In masterplan se arata ca sosirile turistilor straini in statiunile balneare ingistreaza cresteri solide, plecand insa de la niveluri foarte joase, reprezentand sub 10% din totalul fluxurilor turistice din statiunile balneare. In ultimii ani, s-a constatat si o scadere a duratei medii a sejurului in statiunile balneare, chiar daca acesta ramane sectorul turistic cu unul dintre cele mai lungi sejururi medii.

“Este totusi ingrijorator faptul ca scaderea sejurului mediu in statiunile balneare este datorata unei scaderi generale de frecventare (sosiri mai putine) si nu migrarii intregului sector catre produse de tip wellness/sejur scurt”, mentioneaza proiectul.

Romania, printre tarile cu un fond balnear remarcabil

Acestia argumenteaza ca turismul reprezinta una din cele mai dinamice ramuri ale economiei nationale, in cadrul careia turismul balnear are rolul de a valorifica resursele naturale si cele amenajate in cadrul statiunilor. Romania se inscrie printre tarile europene cu un fond balnear remarcabil, astfel ca aproape o treime din apele termale si minerale de pe continent se gasesc in tara noastra.

„Angajarea directa a peste 500.000 de persoane si sprijinirea unui numar suplimentar de 1,2 milioane de locuri de munca in domenii conexe face ca sectorul sa fie unul dintre cei mai mari angajatori din Uniunea Europeana atat in domeniul asistentei medicale, cat si a turismului - in special in regiunile in care industria este mai putin dezvoltata”, mentioneaza proiectul.

Dintre toate segmentele de turism din Romania, turismul de sanatate este singura forma de turism care se bazeaza pe un potential permanent, de mare complexitate, practic inepuizabil si independent de conditiile atmosferice, argumenteaza autorii. In alte state europene, statiunile balneare inseamna o afacere mult mai mare. La nivelul Uniunii Europene, statiunile balneare inregistreaza o cifra de afaceri de peste 20 miliarde de euro, arata proiectul.

Sursa foto: Dirima / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri