Transporturile aeriene nu au inca o strategie nationala de dezvoltare, cu toate ca din 1998 traficul de pasageri pe sectorul national si international a crescut cu o rata medie de peste 10% pe an. Pana acum planurile de dezvoltare au fost concepute separat pentru fiecare din cele 17 aeroporturi nationale, fara a se reusi implementarea unei strategii comune. De altfel, intr-un raport prezentat de autoritati in luna aprilie 2006, se mentiona ca exista o abundenta de aeroporturi regionale in Romania, majoritatea cu o baza de trafic diminuata sau cu perspective de crestere limitate.

Potrivit unei statistici realizate in 2005 de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, traficul este acoperit in proportie de peste 80% doar de doua aeroporturi, respectiv Otopeni si Baneasa. Aceleasi surse arata ca in aeroporturile din Bucuresti, Cluj, Constanta si Timisoara traficul a fost de peste 100.000 de pasageri, in restul cazurilor numarul pasagerilor fiind chiar si sub 5.000. In acest conditii, autoritatile locale si centrale au considerat ca investitiile pentru dezvoltarea sau intretinerea aeroporturilor regionale erau nejustificate.

In contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, se estimeaza ca in 2007 numarul pasagerilor de pe rutele internationale va creste, asa cum s-a intamplat in noile state membre ale UE. Astfel, dupa o perioada lunga in care aeroporturile au fost trecute pe planul al doilea la capitolul investitii, din 2007 se vor pune in practica primele planuri pentru dezvoltarea acestora.

Unul dintre acestea, care va primi sume importante pentru modernizare, este cel de la Sibiu, care are un trafic anual de aproximativ 50.000 de pasageri. In 2007, Sibiul va deveni Capitala Europeana, iar autoritatile preconizeaza o crestere a fluxului de calatori, fapt ce a stat la baza deciziei din luna martie 2006 de a investi 52 milioane de euro pentru modernizare. Banii vor veni de la bugetul de stat, de la autoritatile locale si printr-un imprumut extern. Primele lucrari au inceput in toamna acestui an, estimandu-se ca o pista si imprejurimile sa fie gata pana la sfarsitul anului 2007.

Dupa reconstructie, adica din luna aprilie 2008, pe aeroportul din Sibiu vor putea ateriza aeronave mari, iar terminalul va putea face fata fluxului mare de calatori.

Un alt proiect de modernizare care va fi demarat in 2007 este cel pentru Aeroportul Interntional Iasi, care va avea, incepand cu anul 2008, o noua pista cu o lungime de 2.800 metri. Studiile efectuate de autoritatile locale au demonstrat ca pista actuala este deteriorata, astfel incat in urmatorii doi ani avioanele nu vor mai putea ateriza pe aeroportul din Iasi.

Citeste si:

Costurile pentru executarea noi piste se ridica la 70 milioane euro, firma care se va ocupa de realizarea acesteia urmand sa fie selectata la finele acestui an.

Anul viitor va fi inceput un alt proiect de modernizare, si anume cel pentru Aeroportul International Cluj-Napoca, ceea ce va insemna refacerea pistei, un nou terminal si un hotel. Pentru toate aceste se vor cheltui aproximativ 30 milioane de euro, modernizarea aeroportului din Cluj-Napoca urmand sa fie finalizata peste opt ani.

Cel mai important obiectiv este Aeropotul International Henri Coanda Bucuresti care de altfel deserveste peste 70% din pasageri. Estimarile privind cresterea traficului de pasageri in urmatorii ani nu au determinat pana acum investitii majore, planurile de dezvoltare fiind intarziate pe de o parte de lipsa de fonduri, iar pe de alta parte de modificarile legislative permanente. Abia de anul viitor se vor face investitii mai importante pentru dezvoltarea aeroportului, fiind vorba de un buget de aproximativ 85 milioane euro.

Cu acesti bani se vor face studiile de fezabilitate, un nou terminal, o platforma speciala pentru traficul de marfuri si posta, iar salonul unde sunt primite oficialitatile va fi modernizat. Alte 750 milioane euro vor fi cheltuiti pentru realizarea tronsonul de metrou care va face legatura intre Gara de Nord si aeroporturile Otopeni si Baneasa.

Nu pentru toate aeroporturile s-au gasit fonduri pentru modernizare, un astfel de exemplu fiind cel de la Bacau. Aici, autoritatile au decis sa concesioneze aeroportul dupa ce au fost epuizate toate solutiile pentru atragerea unui investitor cu care sa se asocieze pentru modernizarea acestuia. Solutia concesionarii este o premiera in Romania, insa reprezentantii CJ Bacau spera ca pana in luna februarie 2007 sa fie organizata licitatia pentru selectarea firmei care va concesiona aeroportul.

La Arad situatia este asemanatoare, ministrul transporturilor, Radu Berceanu, anuntand la inceputul lunii decembrie ca nu exista capacitatea pentru a sustine investitiile. Din aceasta cauza, Ministerul Transporturilor va obliga aeroportul Timsoara si cel din Arad sa lucreze impreuna, macar din punct de vedere aeronautic. In ceea ce priveste aeroportul din Timisoara, trei sferturi din actiuni sunt detinute de ministerul de resort, iar in acest fel fondurile comunitare care vor putea fi accesate anul viitor vor fi mult mai mari.