Sectorul hotelier incepe sa asiste la primele miscari importante prin care unitati reprezentantive isi schimba proprietarii. Oferta de hoteluri destinate vanzarii este insa destul de restransa, ceea ce face ca preturile sa fie ridicate. Cea mai importanta preluare a anului este, de departe, cea prin care Ana Hotels, compania detinuta de vicepremierul George Copos, a cumparat pachetul majoritar de actiuni al hotelului Athenee Palace Hilton din Bucuresti.

Achizitia s-a realizat in luna mai, dupa ce la sfarsitul anului trecut Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a scos la vanzare partea sa de 41,81% detinuta la Athenee Palace. La randul ei, aceasta societate are o participatie de 35,5% la capitalul firmei Athenee Phenix Grup, proprietara hotelului Hilton, restul actiunilor apartinand unor companii franceze. Singura oferta acceptata de minister a fost cea a societatii omului de afaceri George Copos, depusa impreuna cu un consortiu de investitori, insa negocierile nu au fost finalizate nici pana in prezent. In schimb, Ana Hotels a a reusit, in urma unor discutii paralele, sa bata palma cu partea franceza. Desi nu a fost confirmata oficial, valoarea tranzactiei se invarte, conform unor surse din piata, in jurul a 20 de milioane de euro.

Suma pare destul de ridicata daca tinem cont de faptul ca, pe langa asta, Copos ar mai trebui sa scoata din buzunar inca zece milioane de euro pentru renovarea hotelului. In plus, omul de afaceri a preluat si datorii de cateva milioane de euro ramase din doua credite contractate cu ani in urma pentru modernizarea unitatii.

Cert este ca Hilton devine astfel cel de-al saptelea hotel din portofoliul lui Copos. Daca luam in calcul profitul obtinut de hotelul din Bucuresti in anul anterior, vicepremierul isi va recupera investitia in zece ani. Initial, Copos ar fi vrut sa cumpere inca un hotel din Eforie Nord, unde mai detine complexurile Europa si Astoria. Se stie insa ca profitabilitatea hotelurilor de pe litoral, a caror activitate este sezoniera, nu se compara cu cea a unitatilor din Bucuresti, sustinute de turismul de afaceri. Cererea de pe piata bucuresteana este in crestere continua si cu siguranta ca aceasta evolutie a contat mult in socotelile pe care Copos si le-a facut atunci cand a pus ochii pe Hilton.

In grupul Ana Hotels, Hilton poate echilibra veniturile totale, in conditiile in care s-a dovedit ca estimarile privind incasarile hotelurilor din Eforie Nord s-au dovedit a fi prea optimiste. A doua miscare importanta a anului apartine Continental Hotels, care a vandut recent proprietatea din Cluj-Napoca. „M-am luptat sa imbunatatesc hotelul, am vrut sa maresc numarul de camere, de la 42 la 80, insa, fiind vorba de o cladire istorica, proiectul nu a primit avizul din partea Comisiei pentru Monumente Istorice“, explica Radu Enache, actionarul majoritar al lantului Continental.

Prin urmare, hotelul a fost vandut catre societatea producatoare de incaltaminte Ardeleana Alba Iulia printr-un acord in valoare de peste zece milioane de euro. Pentru Enache, urmatorul pas este cumpararea de terenuri in oras, pretabile constructiei unui hotel Continental de patru stele si a unui hotel Ibis de trei stele. Mai mult, in septembrie, compania va fi listata la Bursa. Daca pentru GED Eastern Fund I – RPPF aceasta este o ocazie de a iesi din actionariatul Continental Hotels, la care are o participatie de 20% din 1998, pentru Enache listarea va da o masura a atractivitatii titlurilor societatii. Prin oferta publica planificata pentru toamna acestui an, societatea va incerca sa atraga o parte din fondurile necesare extinderii afacerii. In urmatorii patru ani, planurile vizeaza deschiderea a zece hoteluri de doua stele, proiect care necesita 54 de milioane de euro.

„Constructia unui hotel nou presupune mai putini bani decat renovarea unei cladiri vechi“, spune Radu Enache. De altfel, acesta este trendul de pe piata. Reprezentantii agentiilor imobiliare spun ca este de asteptat ca tranzactiile din acest sector sa se cantoneze in urmatorii ani in zona constructiilor noi. „Sunt multi investitori care vor sa construiasca hoteluri de la zero, mai degraba decat sa cumpere. Interesul se va indrepta cu precadere catre Bucuresti, fiind vizata zona hotelurilor de afaceri“, spune Adriana Covaceanu, consultant la Colliers Romania. Totusi, in ultima vreme, in ofertele agentiilor imobiliare au inceput sa apara si hoteluri. De exemplu, in baza de date a agentiei imobiliare Euroest exista circa 70 de hoteluri mari sau medii, precum si moteluri, disponibile spre vanzare, localizate in Bucuresti, Brasov si Constanta. „In comparatie cu tarile vecine si cu nivelul curent si estimat al cererii, Romania prezinta o oferta limitata de locuri de cazare.

Acest fapt se reflecta in domeniul pietei imobiliare hoteliere prin oferta restransa de hoteluri disponibile spre vanzare, precum si prin preturile relativ mari de vanzare solicitate de proprietari“, spune Cristina Petre, consultant la Euroest. Analistii spun, insa, ca piata da semne ca a intrat in faza de maturizare, in care speculantii vor disparea si vor ramane doar investitorii care vor o afacere pe termen lung.

Hotelurile de trei stele tin capul de afis

La sfarsitul anului trecut, in Bucuresti erau operationale 600 de camere in hoteluri de patru stele. Datele aferente anului 2003 au fost ajustate luand in calcul inchiderea pentru modernizarea hotelului Bucuresti. Anul viitor, capacitatea de cazare din segmentul de patru stele se va majora la 1.007 camere, prin deschiderea hotelului Novotel. In ce priveste segmentul de trei stele, datele pentru 2005 includ cele 350 de camere ale hotelului Phenicia, plus cele 75 de camere ale NH Hotels, care se vor deschide in Capitala in urmatoarele luni.

PIATA HOTELIERA IN CIFRE

• 400 de milioane de euro este valoarea investitiilor din sectorul hotelier, la sfarsitul anului trecut, in crestere cu 75 de milioane de euro fata de anul 2003.

Citeste si:

• 240.000 este numarul total al camerelor de hotel preconizat pentru anul 2010, comparativ cu 170.000 in anul 2004.

• 43% din hoteluri sunt clasificate la doua stele, 13% la trei stele, 3% la patru stele, 1% la cinci stele si 23% la o stea.

• 42% din capacitatea de cazare a Romaniei este localizata pe litoral, 15% in statiunile balneare, 12% in zonele montane, 17% in orasele resedinta de judet, iar 1% in Delta Dunarii.

• 6,6 milioane este numarul vizitatorilor straini inregistrati in Romania in 2004, in crestere cu 18% fata de 2003.

• 800 de milioane de euro este valoarea incasarilor din turismul international in 2004, cu 100 de milioane de euro mai mult decat in 2003.

• 2,2% este ponderea turismului in structura produsului intern brut.

• 120.000 este numarul angajatilor din sectorul de turism.