Asa ca, daca in loc de biletul traditional primiti de la agentie doar un cupon ce are inscris pe el un cod si un itinerar, nu va panicati! Aveti in fata un bilet electronic. In sistemul electronic de emitere de bilete, rezervarea si plata se pot face fie online, fie in mod traditional, insa linia aeriana nu emite un bilet de hartie, toate datele zborului fiind stocate in computerele companiei.

Rezervati, platiti si apoi mergeti direct la ghiseul de check-in sau la automatele de check-in care exista deja in aproape toate aeroporturile importante din lume. Primiti un cupon pe care aveti un cod de pasager si un itinerar, iar asta e tot ce va trebuie pentru a urca in avion.

Puteti rezerva un bilet electronic online, il puteti solicita agentului dvs. de turism, mergand la biroul companiei aeriene sau doar prin telefon, dupa care veti plati prin card de credit, prin transfer bancar sau cash. Veti primi apoi o confirmare de rezervare prin fax sau e-mail, pe care este recomandat sa o aveti la dvs. cand calatoriti. De asemenea, daca ati platit cu o carte de credit, trebuie sa o aveti la dvs. daca apelati la automatele de inregistrare rapida din aeroport, pentru ca operatiunea de check-in incepe prin introducerea cartii de credit in automat, pentru verificarea identitatii pasagerului.

Automatele de inregistrare rapida va dau posibilitatea de a va tipari tichetul de imbarcare nu doar pentru plecare, ci si pentru intoarcere, daca aceasta este programata in urmatoarele 24 de ore. Daca deja ati realizat check-in-ul online, la automat nu mai ramane decat sa scoateti tichetul de imbarcare. Un alt avantaj oferit de automatul de inregistrare rapida este acela ca pentru un grup de cinci-sase persoane check-in-ul se poate face printr-o singura operatiune.
Motivul principal pentru introducerea biletelor electronice este reducerea costurilor, in conditiile in care la nota de plata a companiilor aeriene se adauga din ce in ce mai multe zerouri, din 2001 incoace. In urma aplicarii acestei masuri, industria aviatica ar trebui sa realizeze economii anuale de trei miliarde de dolari. Asta, in contextul in care pierderile suferite in ultimii trei ani au depasit fabuloasa suma de 30 miliarde dolari, cauzele fiind atentatele din 11 septembrie, epidemia de SARS si razboiul din Irak.
Surse din industria romaneasca de profil afirma ca, in prezent, costul de productie al unui bilet de avion este de cinci euro, o suma destul de mare, din cauza ca biletele sunt tiparite in strainatate pe hartie speciala, iar apoi trebuie inseriate si inregistrate. Anul trecut, numarul total de bilete emise in Romania a fost de aproape 650.000. Daca anul acesta biletele traditionale ar fi fost inlocuite cu cele electronice, companiile din Romania ar fi facut o economie de 3,2 milioane euro.

Probabil ca pana in 2007, anul integrarii, romanii vor avea atat bilete electronice, cat si automate de inregistrare rapida. Pe de alta parte, vor trebui sa plateasca agentiilor de turism taxe pentru rezervarea biletelor, dar si taxe de aeroport mai mari. Nemaivorbind de suprataxele de combustibil, care sunt din ce in ce mai mari...

Deocamdata, in nici un aeroport din Romania nu exista automate de inregistrare rapida. O parte din companiile aeriene ofera posibilitatea rezervarii biletelor electronice, urmand ca pentru o cursa Bucuresti-Viena, de exemplu, check-in-ul sa se faca in mod traditional in Romania, iar la intoarcere pasagerul poate folosi automatul de inregistrare rapida din Viena. “Peste 57% din biletele eliberate de Lufthansa in Germania sunt electronice, obiectivul companiei fiind ca pana la sfarsitul anului 2007 sa emita numai bilete electronice”, declara Stefan Lau, general manager Lufthansa pentru Romania si Moldova.

Si compania Air France se afla in discutii cu aeroportul Otopeni pentru introducerea automatelor de inregistrare rapida. “Biletul electronic este disponibil pe toate zborurile Bucuresti-Paris si, chiar daca la Otopeni nu avem automate de inregistrare rapida, clientii nostri pot face apel la serviciul de inregistrare prin telefon”, spune Rodolphe Lenoir, manager general Air France pentru Romania.