Cei care se decid de pe o zi pe alta sa plece in vacanta au uneori sansa unui sejur cu pina la 15% mai ieftin. Agentiile de turism au si oferte inca valabile cu putin timp inainte de inceperea voiajului, fie pentru ca nu si-au vindut toate biletele, fie pentru ca unii clienti au renuntat. Piata turismului la minut este insa destul de ingusta: doar 3% din oferta.
Ofertele „last minute“ sint din ce in ce mai populare si in Romania. Cu putina sansa, cei care se decid in ultimul moment unde sa-si petreaca vacanta pot gasi bilete la pret redus intr-o tara foarte cautata. Reducerea difera de la operator la operator, insa este cuprinsa intre 10 si 15%. Astfel de oferte sint insa destul de rare in virf de sezon, iar operatorii avertizeaza ca cei care se bazeaza pe astfel de chilipiruri risca sa nu mai plece nicaieri.

De unde provin

Ofertele „last minute“, mai pe romaneste oferte speciale, sint lansate de operatorii din turism cu cel mult doua saptamini inainte de plecarea in sejur. Motivatia este simpla: oricum agentia a platit serviciile (transport, cazare), iar unele locuri sint inca disponibile. Pentru unele destinatii nu s-au vindut toate biletele din diverse motive, dar exista si cazuri in care unii turisti au renuntat la sejurul pe care l-au achizitionat din timp. In conditiile in care nu ar lansa oferte speciale ar risca sa piarda toti banii.

Din usa in usa

Cei care se decid sa plece in ultimul moment intr-o excursie trebuie, in primul rind, sa se decida asupra destinatiei. Apoi trebuie sa caute cele mai bune oferte. O posibilitate o constituie Internetul. In general, agentiile de turism isi posteaza ofertele speciale pe site-urile de pe Internet. O alta posibilitate pentru turist este sa mearga de la agentie la agentie pentru a studia ofertele. „Poate sa prinda o oferta buna, atit ca pret, cit si calitate a serviciilor. Exista insa riscul ca hotelul din oferta valabila pentru destinatia in care merge sa nu fie de categoria pe care o vrea pentru ca cel care a renuntat la bilet a optat pentru pachetul respectiv. Este riscul celor care aleg aceasta varianta“, spune Adriana Goicea, director Prompt Service Travel.

Citeste si:

Economie in euro

Achizitionarea unui pachet turistic la oferta speciala atrage economii de peste 50-100 de euro, in functie de destinatia aleasa. „Reducerile care se aplica sint de 10-15%. Astfel, economiile sint mai mari pentru o destinatie mai scumpa, si mai mici pentru una mai ieftina“, spune Mircea Vladu, director general Prestige Tours. Cu putin noroc se pot obtine si discounturi mai mari. „Cuantumul reducerii depinde de gradul de ocupare“, spune Adriana Goicea. Pentru un sejur de sapte zile la un hotel de patru stele, in regim all inclusive, in Rhodos, se platesc, la oferta speciala, 395 de euro, in vreme ce pretul initial era de 475 de euro. La Costa del Sol, un pachet tot la un hotel de patru stele, cu demipensiune, costa 475 de euro, fata de 595 de euro, iar in Antalya un sejur la un hotel de trei stele care costa 360 de euro ajunge la 275 de euro. In virf de sezon insa, spun operatorii, este destul de dificil sa prinzi o astfel de oferta. Pina la urma, banii ramin in buzunarele celor norocosi. •

Penalizare pentru retragere

O parte dintre locurile care apar la ofertele speciale provin de la turistii care au renuntat la sejur. Trebuie spus ca in astfel de cazuri agentiile de turism percep penalizari, care variaza in functie de momentul retragerii si de politica operatorului. In unele cazuri penalizarea poate ajunge la 100% din valoarea pachetului turistic, in cazul retragerii cu trei zile inainte de plecare sau in cazul neprezentarii. Pentru a evita penalizarea, turistul poate incheia o asigurare storno, caz in care penalizarea este platita de societatea de asigurari, care insa, la rindul ei, stabileste niste motive clare de retragere.