"Capitala Romaniei este cu precadere o destinatie pentru turismul de afaceri, iar acest lucru reiese inca o data din cifrele acestui studiu. In conditiile in care mediul de afaceri isi reduce in aceasta perioada cheltuielile, inclusiv pe cele de calatorie, rata de ocupare si veniturile hotelurilor au de suferit", a declarat presedintele Deloitte Romania, George Mucibabici (foto).

Studiul “Hospitality Vision” realizat de Deloitte indica faptul ca dupa mai multi ani in care Bucurestiul a acuzat lipsa unei oferte hoteliere corespunzatoare cu cererea in crestere, anul 2008 a adus in piata o oferta in exces, prin deschiderea hotelurilor Ramada Plaza, Radisson SAS si finalizarea extinderii RIN Grand Hotel.

Analiza firmei de consultanta mai arata ca tariful mediu al hotelurilor din Bucuresti ajunge la 120 de euro, iar veniturile pe camera (revPAR) la 73 de euro. In perioada analizata, acest indicator a scazut cu 8,2%. "In contextul actual de piata, perspectivele acestei industrii – ca de altfel, din intreaga economie – sunt incerte.
Provocarea pe termen lung, pentru autoritatile locale si operatorii hotelieri si turistici deopotriva, este transformarea Capitalei intr-o destinatie culturala si de divertisment pentru turistii straini si romani", a continuat Mucibabici.

La randul sau, Alex Kyriakidis, Global Managing Partner of Tourism, Hospitality & Leisure in cadrul Deloitte considera ca de altfel, criza financiara actuala poate deveni o oportunitate pentru industria hoteliera din tarile emergente. "Activitatea de investitii in operatiuni hoteliere a scazut cu aproximativ cinci miliarde de euro in Europa, de la aproape 21 de miliarde de euro, anul trecut. Cu toate acestea, dezvoltatorii care pot strange bani acum se reorienteaza rapid spre piete emergente precum Turcia, Rusia sau Comunitatea Statelor Independente. Fondurile suverane si operatorii low cost continua sa finalizeze achizitii. Tumultul financiar actual poate reprezenta o oportunitate pentru companiile cu lichiditati care vor sa investeasca in firme sau active hoteliere aflate in dificultate", a adaugat acesta.

Potrivit studiului Deloitte, performanta hoteliera la nivel european s-a diminuat usor pe parcursul anului incheiat in septembrie 2008. Veniturile pe camera (revPAR) au coborat cu 1,5% la 76 de euro, pe fondul unei scaderi de 1,9% a ratei de ocupare si a reducerii costurilor pe camera la o medie de 112 euro. Cu toate acestea, cifrele pe luna septembrie indica o scadere a indicatorului revPAR de 6,7%.

"Lumea se confrunta acum cu cele mai semnificative incetiniri economice din timpurile moderne si unele tari europene sunt afectate intr-un grad mai mare decat altele. Este evident ca rata de ocupare scade in majoritatea oraselor si istoria sugereaza ca tarifele medii pe camera urmeaza aceeasi tendinta. Deocamdata, nu se intrevede sfarsitul acestei crize economice globale. Operatorii hotelieri se vor concentra pe obtinerea unui raport echitabil intre investitii si rezultate (value for money) mai mult decat oricand. Putem asista chiar la o canibalizare in cadrul industriei, pe masura ce consumatorii devin mult mai atenti cu bugetele", continua Alex Kyriakidis.

Orasele din zona euro au inregistrat variatii diferite ale indicelui revPAR, iar in medie, rata de ocupare a coborat, in timp ce costul mediu pe camera a crescut usor. Orasul Bruxelles s-a distantat de aceasta tendinta, rata de ocupare crescand cu 3,3%, iar tariful mediu pe camera cu 6,3%, generand astfel un salt de 9,8% la un revPAR de 82 euro. Hotelurile din Bruxelles sunt mai ieftine fata de alte capitale europene, iar faptul ca oferta noua este limitata comparativ cu necesarul aferent evenimentelor si conferintelor Comisiei Europene a incurajat performantele industriei hoteliere locale. Un alt performer este Cipru, care are cel mai bun indice revPAR din zona euro – deja in crestere 11,8% la 88 euro, in acest an.

Citeste si:

Sectorul hotelier din Dublin, pe de alta parte, nu a raportat rezultate la fel de bune. Rata de ocupare a coborat cu 5,7%, fiind urmata de o scadere usoara a tarifelor pe camera. Asta a condus la un declin de 6,2% a indicelui revPAR. In ultimii zece ani, economia puternica si stimulentele fiscale au incurajat hotelierii sa dubleze numarul de camere din Irlanda. Combinatia dintre numarul in exces de camere si declinul economic actual din Irlanda, dar si din principalele tari generatoare de venituri din turism (Marea Britanie si Statele Unite), rezulta intr-un declin pe piata turistica locala si internationala.

Potrivit Deloitte, stabilitatea politica din Israel si interesul crescand atat fata de calatoriile religioase cat si pentru divertisment la Marea Moarta reprezinta un stimulent important pentru aceasta tara. Indicele revPAR din Tel Aviv a crescut cu 18,1% la 118 euro in primele noua luni ale anului si tendinta ascendenta ar trebui sa continue anul viitor, cand orasul isi aniverseaza centenarul. Tel Aviv a raportat de altfel a doua mare crestere a ratei de ocupare din regiune; cu 80,9%, orasul se afla cu doar jumatate de punct procentual in urma Londrei. Ierusalim si Eilat au inregistrat de asemenea rezultate bune, cu un revPAR in crestere cu 16,3%, respectiv 10,8%.

"Pana acum hotelurile au dovedit ca pot face fata declinului economic", spune Marvin Rust, Hospitality Managing Partner in cadrul Deloitte, “dar cele mai dramatice evenimente rezultate din actuala criza financiara nu au avut loc decat abia dupa luna august, cand performanta hoteliera a inceput sa sufere mai mult, ca urmare a reducerii cheltuielilor. Indicele revPAR in Europa a scazut patru luni la rand si se va mentine in aceasta zona negativa pe tot parcursul ultimului trimestru din 2008", adauga el.

Consultantii mai spun ca deteriorarea recenta a increderii mediului de afaceri din zona euro nu da semne de relaxare si nu este surprinzator ca anumite activitati considerate pana acum ca fiind accesibile sunt percepute astazi ca fiind de lux. Totodata, hotelierii se confrunta acum cu o combinatie dificila intre disparitia increderii consumatorilor, presiunea creditarii si limitarea bugetelor de business, ceea ce va afecta performanta industriei de profil intr-un grad mult mai accentuat anul viitor.

Deloitte este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intrega lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii - audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. Aceste firme sunt firmele membre Deloitte Touche Tohmatsu (“DTT”), o uniune de firme (Swiss Verein).

In Romania, serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Audit S.R.L., Deloitte Tax S.R.L., Deloitte Consultanta S.R.L. si Reff & Asociatii (numite impreuna Deloitte Romania), care sunt afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din Romania care furnizeaza servicii de audit, servicii fiscale, consultanta, consultanta financiara si servicii de evaluare a riscului, avand o echipa de aproape 500 de angajati.