10 milioane de dolari a investit in promovare, anul trecut, Turcia si se asteapta ca veniturile din turism sa ajunga, in 2005, la 18 miliarde de dolari.

Romania n-are bani de promovare - doar 134 miliarde de lei vechi, la jumatate din valoarea sumei de anul trecut - dar are sansa. Ce face cu ea? Mai nimic.

Daca ar sti sa profite din lunga serie neagra a recentelor evenimente, turismul autohton ar iesi din colaps complet transformat.

Ai lor si ai nostri

Sars, 11 septembrie, razboiul din Irak, atentate...Moartea, boala si teama au atins turismul mondial timp de patru ani. In 2003, Organizatia Mondiala a Turismului (OMT) a inregistrat cea mai spectaculoasa cadere: 12 milioane de deplasari pe luna in raport cu anul precedent (691 milioane contra 702, in 2002) si o scadere a cifrei de afaceri, care a ajuns astfel la 514 miliarde de dolari.

In 2004, vantul si-a schimbat cursul iar industria si-a regasit culorile, doar in primele 8 luni ale anului OMT inregistrand o crestere de 12% a deplasarilor internationale.

Si 2005 a inceput sub auspicii favorabile, jucatori consacrati de pe piata - precum Egiptul - anticipand dublarea in zece ani a numarului de turisti care le viziteaza tara. Potrivit unei strategii a guvernului de la Cairo, pana in 2015 numarul acestora ar trebui sa depaseasca 18 milioane pe an iar statul sa construiasca 15.000 de camere de hotel. Tot anual.

Vara insa a adus cu sine nu doar valuri de caldura ci si o serie de atentate la Londra, Sharm El-Sheikh si in Turcia.

Prima reactie? Agentiile si-au refacut planurile mizand pe Europa de Est. Motivul? Zonele consacrate turistic au un potential de risc ridicat. Astfel a intrat Romania pe lista relativ scurta a tarilor sigure - in care aproape nimic nu poate ameninta turistii -, alaturi de Croatia si Bulgaria. Doua destinatii proaspete, care sufla in ceafa unor consacrate precum Italia si Franta, si care cheltuie ceva banuti pe promovare, au si rezultate pe masura.

In timp ce bulgarii investesc 2 milioane de dolari si croatii asteapta o crestere cu 10% a veniturilor din turism (n.r. suma ce va acoperi deficitul comertului exterior care, in 2004, s-a ridicat la 8,6 miliarde de dolari), romanii au doar 134 de miliarde de lei vechi si o strategie in lucru de schimbare a brandului de tara.

Per total, eforturile de promovare cumulate, pe o anumita destinatie, tripleaza, in cifre, sumele investite in promovare pe destinatia respectiva. Evident, dinamica promovarii Romaiei este negativea in comparatie cu cea a promovarii destinatiilor concurente. Cauzele tin de sistemul de finantare (imposibilitatea prognozarii bugetului pe un an si implicit conceperea unui plan real de promovare) si distribuire. Da, dar...

... avem o sansa

Interesul pentru Romania creste. Punctele de vama de la frontiera de vest a tarii au dat piept in urma cu o saptamana cu un aflux record de turisti straini, doar la Cenad inregistrandu-se peste 10.300. In Delta sunt alti o mie de vizitatori din afara tarii iar ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism) estimeaza ca, in acest an, se va inregistra o crestere cu 10-12% a numarului de turisti straini comparativ cu 2004. Potrivit datelor INS (Institutul National de Statistica), peste 1 milion de straini au vizitat Romania in primul trimestru al acestui an, in crestere cu 0.2% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Majoritatea provin din tari situate in Europa (95.7%), in timp ce sosirile turistilor rezidenti in state membre UE reprezinta 51.6% din totalul sosirilor.

Sa nu ne iluzionam

In contextul general, suntem o destinatie sigura dar... sa ne privim in oglinda. Standardele noastre ca destinatie turistica nu s-au schimbat peste noapte in bine doar pentru ca alte destinatii sunt acum sub amenintarea bombelor, afirma presedintele agentiei CMB Travel, Cristian Balcescu. Hazardul a facut sa avem o noua sansa, dar nu aceea de a ne umple buzunarele si hotelurile (adesea igrasioase la interior desi practicea tarife de 40 E pe noapte), ci sansa schimbarii din mers a atitudinii fata de ceea ce se numeste turism. "M-as bucura sa vad cum autoritatile profita de perspective cresterii interesului pentru Romania si declansaza un plan de batalie, spune Balcescu: rapid, simplu si eficient. Prin intermediul acestuia, "deturnatii" verii ar deveni "agentii de imagine" ai Romaniei". Secretarul general ANAT, Mircea Draghici spune ca nu trebuie neglijat nici aspectul calitativ al bazei materiale din turismul romanesc. "Oricat de securizata ar fi destinatia Romania, daca nu exista un raport calitate-pret corespunzator turistii straini vor opta pentru destinatiile vecinilor (Bulgaria, Ungaria, Turcia, Grecia, chiar Malta)".

Nu doar strainii vor face asta ci si romanii, multi dintre ei fiind probabil din cei zeci de nemultumiti care au luat cu asalt Asociatia pentru Protectia Cetateanului (APC). Ei au reclamat conditiile oferite de hotelierii de pe litoralul Marii Negre, desi preturile sunt extreme de mari. "Majoritatea hotelurilor au fost privatizate si se afla intr-o stare avansata de degradare, singurele investitii facute fiind cele de varuire exterioara, a declarat, pentru Mediafax, Cristian Popescu. Este nepermis ca, intr-o astfel de situatie, pentru o noapte de cazare intr-un hotel din Eforie Sud sau Saturn un turist sa plateasca circa 35-40 de euro", a mai spus presedintele APC.

Cine pleaca ultimul, sa stinga lumina

Asadar, temele sunt la noi. Daca nu ne hotaaram - autoritati, operatori, prestatori de servicii - sa-l prindem pe Dumnezeu de picior, acum cand iar ni s-a ivit ocazia, vom ramane in continuare, pentru noi, o "tanara speranta", iar in mintea partenerilor externi: "un caz fara speranta".

Caseta/ preturi si paradoxuri

- Bungalow-uri (Venus, Eforie Nord, Eforie Sud): 77 RON / noapte / camera 4 paturi)
- la un hotel 1*: 78 RON / noapte/camera/ mic dejun inclus
- la hotel Dana 3*: 300 RON/noapte/camera dubla; 370 RON / noapte / garsoniera
- la hotel Raluca 2+ (Venus): 120 RON / noapte / camera dubla
- la hotel 4- in Mamaia: 200 RON/noapte/camera (daca biletele sunt cumparate prin intermediul unei agentii de turism. La receptia hotelurilor, preturile cresc cu 30-40%
*Statiunile de pe litoral au inregistrat in primul weekend al lunii august un grad mediu de ocupare de 95%, in conditiile in care hotelurile, campingurile si casele particulare totalizeaza circa 150.000 de locuri, potrivit datelor Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR).

*Cea mai cautata statiune: Mamaia, dar turistii s-au orientat si spre Eforie Nord, unde gradul de ocupare a urcat la 95-98%, sau Saturn si Jupiter, ocupate in proportie de 90-95%.
Neptun si Venus au profitat de asemenea de afluxul de turisti care au ales sa isi petreaca acest weekend la mare, peste 80% din locurile disponibile fiind vandute.

*In mod paradoxal, in Romania se vand foarte bine biletele scumpe, in timp ce sejururile mai ieftine, de 10 lei (100.000 lei vechi) pe camera in iunie, nu au prea mare cautare.

Problema noastra? Strategia

Citeste si:

"Fara o stategie pe termen lung, fara facilitati fiscale chiar pe o perioada limitata - pentru investitori, fara investitii din partea statului sau folosirea unor fonduri europene pentru dezvoltarea cel putin a unei zone de interes (si ma gandesc la Delta, care este unica in Europa, fara modernizarea infrastructurii: sosele, alimentari cu apa, asistenta medicala de calitate, vom fi obligati sa mai asteptam ani buni pana ca Romania sa redevina destinatie turistica"
Nicolae Demetriade
Executive manager Happy Tour

"M-as bucura sa vad cum autoritatile "profita" de perspectiva cresterii interesului pentru Romania si declanseaza un plan de batalie - caci business inseamna razboi, nu ? - rapid, simplu si eficient. Prin acesta, "deturnatii" verii ar putea deveni "agentii de imagine " ai Romaniei ca destinatie turistica si nu ca rai al hotilor asa cum, din pacate, suntem perceputi".
Cristian Mihai Balcescu
Presedinte CMB Travel

"ANT lucreaza de 8 luni la o strategie secreta de relansare a turismului romanesc, sau cel putin asa afirma presedintele ei (n.r. Marius Crivtonencu). In rest, nu am vazut nimic pozitiv. Deci, noi nu suntem in stare sa construim o strategie in 8 luni; evident ca nu suntem in stare sa reactionam punctual, in 30 de zile, sa spunem ca Romania este o destinatie sigura!"
Alin Burcea
General manager Paralela 45

"Romania a aparut in mai multe topuri internationale privitoare la destinatiile sigure de turism. Ca sa "profitam" din plin, trebuie insa sa avem o strategie (nota: acum este in lucru strategia la nivelul Autoritatii Nationale pentru Turism) pe cel putin 10 ani, sa existe investitii, fiscalitate redusa ... Concluzia? E drum lung si deocamdata nu vom atrage atatia turisti cat avem potential".
Mircea Ioan Draghici
Secretar general ANAT

Turul lumii si al principalilor concurenti ai Romaniei

Gratie unor mega campanii de publicitate, si numai - vezi preturi, servicii si infrastructura - un numar crescut de tari isi diputa favorurile turistilor romani.
Ele sunt Spania, Grecia, Turcia, Bulgaria, Croatia, Egipt si Malta. Miza e uriasa si totul permis cand stii ca prezenta turistilor este vitala pentru orice economie.

Spania

Numar vizitatori: 52,5 milioane
Cheltuieli medii de turist: 795 $
Anul trecut Spania a pierdut ceva turisti din cauza preturilor ridicate comparative cu cele din Maroc si Tunisia. Dar tara si-a revenit rapid punand acum accent pe sejururile culturale in Andaluzia, Castilia si Catalania. Romanii insa profita din plin de chartere si aleg Costa Brava si Costa Daurada, Mallorca, Costa del Sol si Tenerife.

Grecia

Numar vizitatori: 14,9 milioane
Cheltuieli medii de turist: 713 $
Grecia conta pe Jocurile Olimpice pentru a-si relansa turismul ori templele si plajele au fost pustii in vara trecuta. Noul aeroport inaugurat in 2002, renovarea numeroaselor hoteluri, construirea metroului la Atena sunt cateva din punctele forte ale Greciei, care a beneficiat de o ampla campanie de promovare turistica care a costat 30 milioane E. Romanii au profitat din plin de oferta alegand si-n acest an atat statiunile din partea continentala cat si insulele.

Croatia

Numar vizitatori: 7,4 milioane
Cheltuieli medii de turist: 860 $
Este destinatia far a Europei, fiind preferata in special de francezi, scandinavi, britanici si irlandezi. In primele 7 luni ale acestui an, numarul turistilor care au vizitat Croatia este cu 8% mai mare fata de aceeasi perioada a lui 2004. Bila neagra: lipsa unor hoteluri dar prin deschiderea in acest an a unui hotel dn lantul Hilton la Dubrovnik, putin din handicap va fi recuperat.
Venituri din turism in 2005: 7,4 miliarde $ (estimare)

Egipt

Numar vizitatori: 8,1 milioane
Cheltuieli medii de turist: 798 $
Pustiit dupa atentatele de la Luxor, Egiptul s-a miscat rapid transformand partea de nord a tarii intr-un imens santier prin deschiderea programata a unui numar de 5 hoteluri ale tur-operatorului german TUI. In primele 10 luni ale lui 2004, tara primise deja 6,8 milioane de turisti, cu 900.000 mai multi fata de anul precedent. In iulie 2005, destinatia sa de top, Sharm El-Sheikh, avea sa fie zguduita de atentate.
Venituri din turism in 2004: 6,6 miliarde $

Turcia

Numar vizitatori: 11,7 milioane (in primele 7 luni ale anului 2005)
Cheltuieli medii de turist: 990 $
Cutremure, atentate...Dar Turcia nu pare a fi atinsa si continua sa atraga de la an la an mai multi turisti. Rezultatele vin din preturile relaxante, din intensificarea zborurilor charter (in sezon 600 de avioane decoleaza in mod obisnuit din statiunea balneara Antalya) si din numarul hotelurilor sale. Doar in septembrie 2004, 300.000 de noi paturi si-au asteptat turistii care n-au intarziat sa apara.
Venituri din turism in 2005: 18 miliarde $ (estimari)

Romania

Numar vizitatori: 2 milioane (in primele 5 luni ale anului 2005, potrivit datelor emise de Autoritatea Nationala pentru Turism)

Romania are in acest an un buget de promovare a turismului de 134 miliarde lei (circa 3,7 milioane E), jumatate din suma disponibila in 2004, in comparatie cu Bulgaria care a avut anul trecut un buget de promovare de peste 5 milioane euro.

Bile albe: circuitele culturale in Transilvania, Maramures si Bucovina, condimentate cu vizite la diferitele resedinte ale lui Dracula si cu excursii pe trasee montane par sa fie ofertele-vedeta ale agentiilor de turism din strainatate, dar si prima optiune a celor care vin pe cont propriu in Romania.

Bine se vinde si Poiana Brasov, o statiune excelenta pentru schi, cu un raport bun calitate-pret.

Bile negre: lipsa modernizarilor din statiunile romanesti comparativ cu Bulgaria, preturile mai mari decat cele practicate de vecinii nostri din sud, imposibilitatea de a achita cu cardul, lipsa informatiilor despre anumite zone, calitatea serviciilor hoteliere si zgomotul excesiv din statiunile de pe litoral. In plus, se mentine perceptia ca Romania nu este o destinatie sigura si ca sistemul medical este mult sub standardele occidentale.