Patronatele din turism si-au unit ieri glasul pentru a cere autoritatilor stabilitate legislativa si o serie de facilitati menite a creste numarul de vizitatori straini in Romania. Acestea avertizeaza ca, daca TVA va creste la 22% de la 1 ianuarie 2006, tara noastra va fi scoasa din circuitul turistic, dat fiind ca tarifele vor fi majorate cu mult peste 5% - nivelul care ne mentine pe plan extern la un oarecare grad de competitivitate.

Instabilitatea legislativa, in speta spectrul cresterii TVA si a scumpirii utilitatilor, reprezinta motivul invocat de operatorii din turism pentru faptul ca targurile de contractare pentru anul viitor, care incep sa se organizeze deja in septembrie, ii vor prinde fara oferte elaborate. La unison, reprezentantii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si cei ai Federatiei Industriei Hoteliere (FIHR) se arata indignati de faptul ca nici pana la aceasta ora nu se stie cu exactitate care va fi nivelul TVA, nici a celorlalte impozite si taxe, cu toate ca, potrivit Codului Fiscal, acestea trebuiau legiferate de la finele lui iunie a.c. "Amanarea acestui moment face imposibila prezenta ofertei romanesti in cataloagele internationale care se tiparesc la inceputul lunii octombrie, ceea ce inseamna scaderea semnificativa a numarului de turisti straini in 2006", a afirmat Mihai Rijnita, secretarul general al FIHR. La randul sau, presedintele comisiei de incoming a ANAT, Gheorghe Fodoreanu, spune ca multi dintre hotelieri nu indraznesc sa propuna tarife pentru anul viitor, "din cauza balbaielilor autoritatilor privind TVA pentru 2006". Ceilalti proprietari de hoteluri care inainteaza ofertele pentru anul viitor au gasit solutia salvatoare: anunta tarifele fara TVA sau cer preturile in lei, la niveluri acoperitoare pentru orice varianta de majorare.

"O taxa de 22% va determina majorarea preturilor la mai multe servicii conexe turismului, iar in cazul in care acest procent se va aplica si in turism, preturile la pachete vor creste cu cel putin 15-20%, mergand pana la 40%, ceea ce inseamna ca Romania va fi scoasa din competitia cu alte destinatii", spune Fodoreanu.

Datele prezentate de ANAT vin sa confirme faptul ca nivelul TVA din tara noastra este printre cele mai ridicate. Astfel, dintre vechii membri ai UE, 12 din 15 state au TVA redus pentru cazare, iar 8 dintre acestea, si pentru restauratie. In Spania, TVA pentru turism este de 6%, in Grecia de 8%, iar in Slovenia de 8,5%. Polonia, care are incasari de 8 miliarde de euro din turism, are o cota a TVA de 7%, atat pentru cazare, cat si pentru restauratie. Principalul competitor al Romaniei, Bulgaria, va reduce de la 1 ianuarie cu 5% nivelul acestei taxe, situat in prezent la 10%. Germania a scazut preturile cu 3%, iar Austria - cu 4%.

Citeste si:

Turismul, asimilat exportului de servicii

In aceste conditii, agentiile si proprietarii de hoteluri cer pastrarea actualului nivel de 9% al TVA pentru cazare si reducerea, de la 19%, a nivelului taxei pentru masa. Daca acest lucru se va intampla, tarifele pentru pachetele de servicii practicate anul viitor vor fi la nivelul celor din 2005, promit operatorii din turism. Trebuie remarcat insa ca, in conditiile in care TVA nu a fost modificata in acest an, tarifele practicate de hotelieri au fost cu peste 10% mai mari fata de cele din anul precedent. Pe de alta parte, mentinerea actualei cote de TVA de 9% pentru cazare si de 19% pentru restauratie va determina majorarea preturilor cu circa 5%, procent care asigura acoperirea ratei inflatiei, ne-a asigurat oficialul ANAT.

«TAROM nu coopereaza»

Lista cu problemele independente de vointa operatorilor din turism, care determina scumpirea anuala a tarifelor, a continuat si cu "taxele inutile" impuse de autoritatile locale, care variaza de la 0,5 la 5% pe fiecare zi de cazare, in functie de votul Consiliului Local. Aceasta situatie produce pierderi atat hotelurilor, cat si agentiilor de turism. Scumpirea permanenta a utilitatilor reprezinta un alt factor negativ, care conduce la cresterea exagerata a tarifelor din turism, la care se adauga valorizarea monedei nationale, care a adus prejudicii celor care au semnat contracte in euro. La aceasta se adauga si slaba colaborare cu operatorul national de transport aerian, TAROM, programul prea scurt al muzeelor, mizeria din parcari si toalete si din zonele turistice, in general.

"Transportul este un element foarte important in pretul pachetului turistic si am solicitat TAROM inca de anul trecut tarife mai mici la biletele de avion pentru city-break. Toate celelalte companii aeriene au preturi preferentiale in weekend si tarile europene sustin aceasta politica pentru a creste numarul de turisti", a adaugat Fodoreanu.