Directorul general al British Airways, Willie Walsh, este mai degraba pesimist si a avertizat ca nu se vede nicio imbunatatire imediata la orizont. La un an dupa ce a inregistrat un profit record, compania aeriana britanica a anuntat vineri o pierdere neta de 425 milioane euro pentru exercitiul financiar 2008/2009, incheiat in martie, informeaza NewsIn.

Epoca de aur s-a incheiat si pentru concurentul Air France-KLM, care a inregistrat prima sa pierdere anuala - de 814 milioane euro - dupa fuziunea franco-olandeza, in 2003. Pentru a face economii, grupul vrea sa reduca personalul cu 3.000 de salariati, insa fara concedieri.

Dintre gigantii europeni ai transportului aerian, doar Lufthansa a reusit sa limiteze pagubele si prevede ca va inregistra profit pentru intregul an, in ciuda unei pierderi operationale de 44 milioane euro in primul trimestru. Totusi, luna aprilie nu a adus vesti bune pentru transportatorul aerian german, cu o scadere de 6,1% a numarului de pasageri.

"Toate companiile aeriene vor avea un an extrem de dificil", iar aceste perspective sumbre sunt "intarite de cresterea pretului petrolului", a declarat Didier Brechemier, consultant la cabinetul Roland Berger.

Daca cele mai multe companii aeriene au primit o gura de oxigen ca urmare a ieftinirii petrolului in al doilea semestru din 2008, care le-a redus factura cu carburantii, pretul titeiului a reinceput sa urce, depasind 60 dolari/baril la finalul acestei saptamani.

Air France-KLM a avut de suferit si din cauza unor calcule gresite, deoarece a mizat pe cresterea continua a pretului petrolului si a cumparat kerosen la un pret fixat in avans, care s-a dovedit prea ridicat comparativ cu realitatea din piata.

Consecinta a prabusirii comertului mondial, si traficul aerian de marfuri a cazut. In ceea ce priveste transportul de pasageri, turistii si-au redus bugetele pentru vacante, iar oamenii de afaceri au inceput sa renunte la clasa business si sa prefere sa calatoreasca la clasa economica, mult mai ieftina.

In martie, traficul de pasageri a cazut cu 11% pe plan mondial, iar efectele crizei risca sa fie amplificate de gripa porcina, avertizeaza Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA).

Criza modifica semnificativ bazele transportului aerian. "Este momentul de a accelera consolidarea, de a realiza aliante sau de a fuziona si de a face sa evolueze in profunzime modelul economic", apreciaza Didier Brechemier.

In fata crizei, companiile aeriene isi reduc afacerile, prin mentinerea unor avioane la sol, prin suprimarea unor destinatii sau prin reducerea numarului de zboruri pe anumite destinatii.

"Companiile aeriene sunt mai mut ca niciodata obligate sa-si restranga costurile, deoarece acest sector nu a fost niciodata unul care sa genereze super-profituri", explica Olivier Fainsilber, asciat la cabinetul de consultanta Oliver Wyman.

Insa aceste companii "trebuie sa mentina un serviciu de calitate, adaptat nevoilor clientului, fie ca acesta este diplomat sau turist cu rucsacul in spate", considera Fainsilber.

Lufthansa si Air France au investit, de altfel, in clasa business, dorind sa atraga clienti care calatoreau inainte in avion privat. Acesti clienti beneficiaza de servicii VIP, fiind adusi cu masina la avion.