2006 ar putea aduce un nou sistem de concesionare

De la anul, romanii ar putea avea cateva plaje atestate de Organizatia Internationala Blue Flag. Cel putin asa afirma noul presedinte al Autoritatii Nationale pentru Turism, Ovidiu Iuliu Marian, care doreste sa-i convinga pe reprezentantii autoritatilor locale si pe cei de la Apele Romane sa reconcesioneze plajele.

Unul dintre factorii care-i tine la distanta pe turistii straini este calitatea slaba a plajelor romanesti. Indiferent de conditiile de cazare, toti turistii ajung sa se bronzeze in aceleasi zone, pline de gunoaie, scoici si uneori chiar alge. In timp ce bulgarii au deja zece plaje atestate de Blue Flag, noi suntem abia in stadiul de proiect-pilot. „Se vizeaza ca la inceputul sezonului estival urmator sa fie evaluate zece plaje si portul de la Eforie Nord. Programul este foarte amplu si vizeaza calitatea apei, cantitatea de alge si meduze, finetea nisipului si, nu in ultimul rand, calitatea serviciilor conexe”, afirma seful ANT.

Litoralul la control

In prezent, opt plaje romanesti au fost luate sub observatie de expertii de la Blue Flag: plaja Lido din Mamaia, Adras din Saturn, Cristis’s Comimpex si Sun Paradise din Olimp, Europa si Giovani din Eforie Nord si Perla Venusului din statiunea Venus. Observatiile generale afisate pe site-ul organizatiei vizeaza prezenta salvamarilor 13 ore zilnic, facilitati pentru jocurile de plaja, localizarea favorabila si distribuirea brosurilor pentru educatia comportamentului in relatie cu mediul inconjurator. Pe de alta parte, buline negre ar putea fi considerate lipsa ambarcatiunilor de inchiriat - in cele mai multe cazuri, precum si accesul cu masina.

Solutie controversata

Citeste si:

Pentru atingerea unui nivel optim, plajele ar trebui insa administrate de specialisti. In opinia autoritatilor din turism, cea mai buna solutie ar fi concesionarea, incercata pana acum in repetate randuri, dar fara succes. „De-a lungul timpului au existat mai multe tentative, dar mereu a venit cineva care a anulat toata afacerea”, sustine secretarul de stat. Anul acesta, contractele plajelor au fost anulate chiar la inceputul sezonului estival de catre ministrul mediului, Sulfina Barbu, urmand ca Administratia Nationala Apele Romane sa infiinteze o firma care sa se ocupe, unitar, de curatenie pe intregul litoral.
Pentru ca rezultatele nu au fost cele asteptate, Ovidiu Marian va incerca sa convinga toate partile implicate - Apele Romane si consiliile locale - sa cedeze plajele si terenurile hotelierilor sau altor firme interesate.

Managementul afacerii

Inchirierea unei suprafete de plaja ar presupune asumarea unor obligatii stricte legate de intretinerea acesteia, printre care obtinerea utilajelor pentru curatenie. Fiecare nou proprietar ar trebui sa asigure serviciile necesare, iar profitul va depinde de initiativa fiecaruia. Acesta ar putea inchiria sezlonguri, vinde bauturi racoritoare si chiar solicita o taxa de acces.
In 2005, potrivit contractului, Directia Apele Romane - Dobrogea Litoral urma sa concesioneze un metru patrat de plaja la un pret situat intre 15.000 si 35.000 lei (fara TVA) pe an la o suprafata de minimum 1.500 metri patrati. Pretul este cu 40a mai scazut decat in 2004, cand Compania Nationala Apele Romane (CNAR) trebuia sa asigure in pret curatenia mecanizata a plajei, salvamari, asistenta medicala specializata si controlul apei.

Despre calitatea Blue Flag

Blue Flag este o organizatie ecologica internationala care a atestat pana in prezent 2.442 de plaje si 632 de porturi din intreaga lume. De-a lungul timpului, 33 de tari s-au alaturat campaniei Blue Flag, printre care se regasesc si cateva din Europa de Est: Polonia, Slovenia, Croatia, Lituania, Letonia si Bulgaria.
Blue Flag a luat fiinta in Franta in 1985, cand administratiile municipale au fost premiate pentru deosebita calitate a apei de pe coasta. Astazi, criteriile sunt foarte stricte si includ patru mari capitole: informarea turistilor, calitatea apei, managementul mediului inconjurator, precum si serviciile conexe si de siguranta.