Cei mai mari producatori de avioane din lume ar putea fi nevoiti sa reduca productia cu pana la 30% in 2011, potrivit unui sondaj derulat de Bloomberg in randul a 15 analisti si consultanti din industrie. Modelele Boeing 737 si Airbus A320 au cea mai mare pondere in vanzari.

Constructorii se bazeaza pe avioanele de tipul celor doua modele pentru a finanta alte proiecte, printre care Boeing 787 Dreamliner, care este cu peste doi ani in urma programarii. Reducerea productiei ar afecta o industrie de sute de distribuitori, ce produc trenuri de aterizare, scaune si usi pentru avioanele ce au un pret de circa 70 milioane dolari si sunt construite in aproximativ un an.

"Ne apropiem tot mai mult de realitate, si anume de faptul ca exista o capacitate de zbor excedentara", a declarat analistul independent Chris Tarry, care monitorizeaza industria de peste 20 de ani.

Boeing, care a dominat industria de decenii, este mai obisnuit sa ajusteze productia, reducand-o cu o treime in ultimele recesiuni. Airbus, ce avea numai 20% din cota de piata la inceputul anilor '90, a evitat reducerile, incetinind numai ritmul de crestere. In plus, legislatia europeana a muncii ingreuneaza posibilitatea ca Airbus sa faca disponibilizari in caz de declin al activitatii.