Ultimele saptamini au adus in prim-plan compania aeriana low cost Blue Air, ale carei aeronave s-au confruntat cu diverse probleme. Fie de ordin tehnic, precum defectarea unei pompe hidraulice la trenul de aterizare sau a geamului de la cabina pilotilor, fie provocate de pasarile de pe pista, defectiunile au generat renuntari din partea unora dintre pasageri. Oficialii companiei sustin ca defectiunile nu au afectat nici un moment siguranta pasagerilor. S-a anuntat si ca Blue Air nu-si va muta cursele de pe Aeroportul Baneasa. Scandalul dintre companie si conducerea aeroportului s-a aplanat din motive lesne de inteles: Blue Air ar fi platit mai mult pe Otopeni, iar Aeroportul Baneasa ar fi pierdut unul dintre clientii importanti.

Teoria conspiratiei

Directorul general al Blue Air, Gheorghe Racaru, sustine ca incidente de genul celor cu care s-au confruntat aeronavele companiei apar si la alte companii. „Siguranta pasagerilor nu a fost niciodata pusa in pericol”, spune Gheorghe Racaru. Acesta mai sustine ca nici gradul de uzura al aeronavelor nu poate fi adus in discutie, deoarece acestea sint verificate periodic, iar componentele sint schimbate conform indicatiilor producatorului. Directorul operatorului low cost nu a spus clar ca totul porneste de la concurenta, insa spune ca problemele tehnice ale altor operatori nu se bucura de o atentie asa de mare.

Reduceri de la servicii

Atit conducerea Blue Air, cit si oficialii unui alt operator low cost, MyAir, spun ca incidentele nu au generat o scadere a cererii. Totusi, intrebarile au aparut. Unii se intreaba daca viata le este in siguranta si daca preturile biletelor nu sint scazute de companiile low cost si din cauza capitolului siguranta. „Sint costuri care nu pot fi reduse, precum cele pentru intretinere, cele referitoare la asigurari sau costurile operationale obligatorii, precum survolul, combustibilul sau taxele de aeroport”, spune Dan Andrei, director general pentru aviatia civila in cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Conform acestuia, costurile se reduc prin taxarea serviciilor oferite la bordul aeronavei, alegerea unui aeroport unde se percep taxe mai mici sau printr-un grad mai mare de incarcare a aeronavei.