Capacitatea existenta in acest moment in Bucuresti (aproximativ 17.000 de locuri in sali de conferinte situate in peste 50 de locatii) este, in mod evident, sub necesarul cerut de piata. Ceea ce lipseste capitalei Romaniei ca infrastructura specifica este un centru de conferinte modern si multifunctional, gandit, proiectat si construit in acest scop, care sa asigure o capacitate totala de 8.000-10.000 de locuri, cu o sala principala de 4.000-5.000 locuri.

Banii vin din evenimente

"Industria MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions) constituie unul dintre domeniile care au avut un parcurs constant ascendent in ultimii 10 ani, cu o dinamica tot mai pronuntata in ultimii 4-5 ani. Este suficient sa observam ca aproape toate hotelurile construite in ultimii cinci ani includ in structura lor sali de conferinte; statisticile si diferitele sondaje realizate in ultimii doi ani evidentiaza faptul ca 60-70 % din veniturile hotelurilor de 3-5- din Bucuresti provin din organizarea/gazduirea de evenimente", ne-a declarat Radu Cimponeriu, presedinte al Romanian Convention Bureau.

Romania, desi are un cost al cazarii (si, uneori, si al serviciilor de alimentatie) ridicat, e plasata - pe ansamblul costurilor - in categoria destinatiilor relativ ieftine. Acest fapt se datoreaza mai ales nivelului de pret scazut al taxei de management, al serviciilor de interpretariat, al serviciilor tehnice si, uneori, al chiriei salilor. Pentru primele trei elemente enumerate anterior, costurile sunt de 3 pana la 10 ori mai mici decat in tarile Europei Occidentale. Pe de alta parte, exista diferente importante intre locatiile din Bucuresti si cele din tara, in ceea ce priveste costurile. La conditii de organizare similare, un eveniment poate fi planificat in unele locatii din provincie la trei sferturi sau chiar jumatate din costurile pe care le presupune organizarea sa in Capitala.

In opinia organizatorilor profesionisti de conferinte, tara noastra este o destinatie noua si e privita cu oarecare ingaduinta, dar, in acelasi timp, cu o atentie sporita. Organizarea, in ultimii ani, in Romania a unor conferinte si congrese importante, care s-au derulat in conditii foarte bune, a generat o perceptie pozitiva asupra Romaniei ca destinatie pentru reuniuni internationale. Elementele principale care fundamenteaza aceasta perceptie sunt: existenta unei infrastructuri generale si specifice de buna calitate, care permite organizarea unor evenimente cu pana la 2.000 de participanti, profesionalismul furnizorilor de serviciii specifice (organizare, management de eveniment, interpreti, servicii tehnice, transport, catering, servicii bancare etc.), si, nu in cele din urma, siguranta.

Venituri de 350 euro/participant

Organizatorii de conferinte nu aplica asa-numitul "comision fix" la valoarea serviciior nete pe care le integreaza. Taxa creste proportional cu gradul de complexitate a conferintei si nu neaparat cu marimea bugetului acesteia. Ultimele statistici internationale arata ca media mondiala a sumei cheltuite de un participant la o conferinta internationala (cu toate costurile incluse) se situeaza in jurul valorii de 485 dolari/zi. Durata medie a conferintelor pe plan international este de 4,3 zile. Participarea la o conferinta internationala a unei persoane presupune costuri de aproximativ 2.000 de dolari. Din aceasta suma, cea mai mare parte (peste 80%) ramane in tara si in orasul care gazduieste evenimentul respectiv. Din aceasta suma se platesc taxe si impozite. La noi, suma totala cheltuita/participant este mai mica (aproximativ 350 de euro), iar durata evenimentelor - mai scurta (aproximativ 3,4 zile), ceea ce determina cheltuieli totale de aproape 1.200 euro. "Poate ca aceasta valoare constituie un argument suficient, care sa determine o preocupare mai mare spre dezvoltarea acestui domeniu. Daca nu, as dori sa mai adaug efectul multiplicator si numeroasele efecte benefice in planul imaginii de tara, de regiune sau de localitate pe care le poate avea activitatea de organizare de conferinte, cu conditia sa fie desfasurata intr-un mod profesionist", a mai precizat Cimponeriu.

Organizam conferinte "pe cale de consecinta"

"Suntem inca in stadiul de a organiza conferinte "pe cale de consecinta", si nu ca urmare a unui efort sustinut si directionat de atragere a unor evenimente in Romania. Motivatiile cererilor pentru Bucuresti sunt dintre cele mai diverse: numarul mare de firme care vin spre Romania si care considera ca este normal sa isi faca simtita prezenta cu un eveniment; numarul mare de conferinte cu subiecte profesionale, din cele mai variate domenii; nevoia companiilor de a-si pregati si specializa angajatii prin intermediul sesiunilor de training; asociatiile isi organizeaza cu regularitate evenimentele proprii (adunari generale, congrese anuale etc.). In ceea ce priveste sectorul "guvernamental", si aici se remarca o crestere masiva a numarului de conferinte, mese rotunde, seminarii, determinate, in buna parte, de nevoia de a disemina, in mediile interesate, informatiile legate de programe, proiecte, planuri referitoare la procesul de aderare la UE".
Radu Cimponeriu, presedinte RCB (Romanian Convention Bureau)