OKTal.ro este in top cinci magazine online IT&C din tara, cu afaceri de circa 4,2 milioane de euro in 2013 si profit de circa 15.000 de euro, compania fiind prezenta pe piata din 1999. In 2012 a deschis un showroom in Bucuresti pentru ca “romanii vor in continuare sa «simta produsele» inainte de a le achizitiona”.

Dan Dumitrescu, general manager al business-ului, are o perspectiva pe alocuri (surprinzator de) diferita asupra eCommerce-ului romanesc.

Wall-Street.ro: Spune-mi un lucru pozitiv si unul negativ, sau care ar putea fi imbunatatit, in activitatea OKTal din ultimele 12 luni.
Dan Dumitrescu: Intrarea mai puternica in zona de electrocasnice mari, in toamna lui 2013, ar fi un lucru pozitiv. Vrem sa comercializam o gama din ce in ce mai larga de produse care se baga in priza. De cealalta parte, ca lucru negativ, nu am facut inca pasi concreti in a incuraja plata cu cardul. In prezent, in cazul nostru, din totalul livrarilor, peste 90% sunt platite ramburs. Aici vorbim de ponderea din ce se livreaza, mai sunt si cele care se ridica direct din showroom.

Aici trebuie sa intervina magazinele online, sa educe clientii care inca sunt neincrezatori.

W-S.ro: Personal, mi se pare incredibil ca in anul Domnului 2014 inca exista neincredere privind plata cu cardul.
DD: Am avut in plan o campanie de a oferi reduceri clientilor care comanda cu cardul, dar am pus-o in asteptare intrucat in perioada aceea a inceput ceva similar Mastercard, cu rezultate destul de subtiri insa. S-a si urlat mult la televizor, chiar cred ca a si fost o campanie acum cativa ani, nu stiu de cine sustinuta, impotriva comertului online – tot erau stiri la TV cu X-ulescu din nu stiu ce comuna care a comandat un telefon de pe un site de anunturi si a primit doi cartofi in loc. Cineva, la un moment dat, a avut interes.

De-aia nu-mi fac magazin de fashion, desi e “la moda”, pentru ca trebuie sa cunosc industria, cui ma adresez, sa stiu multe despre piata

W-S.ro: Sau poate doar presa in cautare de stiri de scandal…
DD: Au fost cam multe pentru a crede chestiunea asta. Era o moda acum 2-3 ani, nu era luna in care sa nu apara o stire de genul asta. Si asta a erodat increderea in plata online. Clientul uita ca este asigurat prin lege si ca poate returna produsul daca ceva, orice, este in neregula. Neincrederea va fi o problema perpetua in ceea ce priveste comertul online.

W-S.ro: Ce ar trebui sa se mai faca astfel incat comerutl online sa evolueze in Romania? Desi creste, potentialul este inca foarte mare.
DD: Creste, dar in alte domenii decat electroIT. Evolueaza pe fashion, home & deco…chestiuni la care noi nu ne pricepem si nici nu dorim sa introducem ca game in magazin.

Nu ne dorim sa aducem alte categorii care nu au legatura cu priza

W-S.ro: Concurenti de-ai vostri se extind pe alte nise, mai ales daca acestea cresc. De ce nu ati face-o si voi?
DD: S-au extins, dar din informatiile pe care le avem nu cu foarte mult succes. Daca am fi aflat ca un concurent a inceput sa vanda nasturi si are un succes fulminant, poate am fi luat si noi in calcul. Principiul nostru este sa fim foarte buni pe electroIT, pe aceasta nisa. Sa nu intram in zone pe care nu le cunoastem bine, pe care nu le putem controla, unde sa nu fim experti.

W-S.ro: Si atunci, cum vrea OKTal sa creasca?
DD: Mergem pe linia ElectroIT, nu ne dorim sa aducem alte categorii care nu au legatura cu priza. Nu stiu cum au ajuns in oferta de produse de ingrijire personala, la un moment dat, perii de par – am vandut cateva dar apoi ne-am grabit sa le scoatem. Nu vrem sa ne diluam ofertele.

W-S.ro: OK, dar mai devreme ai spus ca piata electroIT nu prea mai creste. Atunci cum o sa creasca OKTal?
DD: Dar cine a spus ca vreau neaparat sa crestem?

W-S.ro: Atunci care sunt scopurile?
DD: Cifra de afaceri nu este cel mai important lucru. Nici macar profitul. Trebuie sa existam, sa ne mentinem in lumea aceasta, ca specialisti IT. Avem profit, mic ce-i drept, dar avem. Vrem sa ne mentinem clientii multumiti, sa revina, sa fim perceputi ca magazin specializat.

W-S.ro: Cum ai caracteriza concurenta din eCommerce-ul electroIT romanesc?
DD: Exista eMag, care este locomotiva, si ceilalti jucatori importanti, toti punem umarul pentru cresterea pietei si increderii clientilor. Nu putem vorbi de o concurenta neloiala. Exista concurenta mare, cu scantei pe anumite produse, in anumite momente, dar…

W-S.ro: Ce fel de scantei?
DD: Atunci cand vorbim de adaos prea redus. In mod normal, adaosul comercial brut este de circa 5%, marja de profit de 2-3%. Sunt momente in care se ajunge insa cu adaosul comercial la 2-3% si atunci nu mai este bine! Pentru nimeni! Batalia nu ar trebui sa se dea pe preturi ci pe servicii. Noi avem 15 oameni angajati in call center si 7 angajati pe product management, toti acestia ajutand clientii sa aleaga in functie de necesitati, buget, nevoi. Zilnic avem 150-200 de comenzi – cu varfuri pe care le cunoastem.

Google, din ce in ce mai lacom

W-S.ro: Cum evolueaza batalia privind vizibilitatea in Google?
DD: Lupta creste in Google Adwords, in mod clar. Practic, Google impinge acest lucru. In ultima vreme pierdem trafic organic si crestem in trafic platit! Si o sa fie si mai rau, odata cu modificarile anuntate in 2015 si care vor duce la scaderea continua a traficului organic, incurajand magazinele sa plateasca reclama. O sa fie sectiuni separate pentru comparatoarele de preturi, nu va mai fi gratis pentru ei acest lucru. Costurile vor creste, deja simtim limitari privind traficul natural. In prezent cheltuim mii de euro lunar pe Google AdWords. Daca nu esti primul sau al doilea in pagina, nu existi!

Citeste si:

Citeste un articol amplu realizat de wall-street.ro pe acest subiect fierbinte – Google, inger si demon in eCommerce: cum ar putea suferi business-urile din Romania.

W-S.ro: Ce sfat ai putea oferi dupa cei 15 ani pe piata de comert online?
DD: Sa stii ce vinzi si cui. Este cel mai important lucru! De-a lungul anului au aparut mii de magazine, toti au zis “gata, ne facem magazin, punem link catre furnizori si noi ne ducem pe plaja si asteptam sa facem bani!”. Lucrurile nu merg deloc asa, sunt mult mai complexe si pentru a reusi, in primul rand trebuie sa stii ce anume comercializezi si cui te adresezi.

De-aia nu-mi fac magazin de fashion, desi e “la moda”, pentru ca trebuie sa cunosc industria, cui ma adresez, sa stiu multe despre piata. Asa si eu as putea baga sute de mii de produse pe site, dar nu ar avea sens.

W-S.ro: Cat de mult conteaza pretul pentru clienti?
DD: Nu cred ca este cel mai important. Intr-adevar, trebuie sa ai un pret bun, dar nu conteaza decat prea putin, la nivel psihologic, un leu diferenta. Mai mult conteaza notorietatea magazinului, dar nici nu poti practica preturi aberante doar pentru ca te numesti…

W-S.ro: Efectul Black Friday este unul punctual sau se simt “valurile” sale si in prezent?
DD: In primul an, a fost mai mult punctual. Anul trecut insa am simtit ca efectele sale s-au vazut bine si dupa – am inregistrat vanzari bune si in decembrie si in ianuarie. Deja ne-am apucat sa pregatim Black Friday-ul de anul acesta, sa discutam cu furnizorii. Asa trebuie, avand in vedere ca 2-3 luni fac doar vapoarele pe Ocean pana ajung la noi.

W-S.ro: Cum evolueaza vanzarile de laptop-uri?
DD: Laptop-urile au scazut la circa 35% din business, in favoarea tabletelor. Nu comercializam tablete ieftine, de 2-300 de lei, din cauza ratei mari de retur in cazul acestora.

W-S.ro: Ce s-ar intampla daca ar intra Amazon in Romania?
DD: Nu o sa intre. Sau o va face peste foarte multi ani. Daca totusi ar intra, nu m-ar speria, e mai greu sa distrugi un business specializat, decat unul generalist.

W-S.ro: Daca ar fi sa o iei de la capat, ce magazin online ai deschide?
DD: Probabil ceva legat de echipament sportiv de iarna. De calitate, nu ca cele pe care le gasesti in multe magazine locale. Cele mai bune echipamente, din pacate, le gasesti in strainatate, le cumperi online.

W-S.ro: Veti mai deschide un show room?
DD: Deocamdata nu, nu ai unde sa deschizi exceptand Bucurestiul. Preturile chiriilor in mall-urile din provincie sunt cam la fel de mari ca cele de aici si traficul este mai redus, nu ar fi sustenabil.

Cum ti se par perspectivele lui Dan Dumitrescu? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.