In tarile balcanice, numarul utilizatorilor de internet creste sistematic. In Bulgaria si in Serbia unul din opt locuitori este prezent online. In Romania, Macedonia, Slovenia si Croatia, populatia online a crescut in ultimul an cu 10%. Desi se inregistreaza un trend ascendent in ceea ce priveste numarul de internauti, rata de penetrare a internetului in regiune ramane una dintre cele mai scazute. In Romania, de exemplu, doar 48% din populatie are acces la internet.

„Cu toate ca rata de penetrare a internetului in Romania este una dintre cele mai scazute din regiune, investitiile straine in piata online cresc in mod vizibil. In ultimele 12 luni, investitiile in publicitatea online se datoreaza in principal jucatorilor mari, globali, care se focuseaza pe generare de trafic si de conversii”, spune Victor Avram, Country Manager la Gemius in Romania si Moldova.

Traficul de pe dispozitive mobile este in crestere

Traficul mobil creste cu rapiditate in Romania. In Ianuarie 2013, doar 3% din tot traficul de internet era generat de dispozitivele mobile, in timp ce in Martie 2014 a ajuns la 7%. Aceasta tendinta de crestere va continua si in 2014, prin urmare acoperirea acestui segment va deveni obligatorie in strategia online a oricarui advertiser.

Cele mai populare site-uri

Romania se inscrie in tendintele din regiune, astfel incat site-urile mari, globale ocupa primele pozitii in clasament. Google, Facebook si Yahoo se situeaza pe primele trei locuri, cu un reach de 86%, 80% si respectiv 73%. Continutul de online video devine din ce in ce mai popular in toata Europa Centrala si de Est, iar Romania nu e o exceptie, dovada fiind faptul ca YouTube inregistreaza un reach de 68% si se claseaza al patrulea in topul popularitatii.

Comertul online - pe un trend ascendent

In Romania, peste 4,5 milioane de utilizatori intra lunar pe site-urile de e-commerce. Comertul online creste constant atat prin expansiunea orizontala a jucatorilor mari, ca emag.ro, cat si prin aparitia si consolidarea magazinelor noi de nisa. Pe de alta parte, site-urile de anunturi devin din ce in ce mai populare in randul internautilor, doua dintre acestea tocmai.ro si olx.ro (fostul mercador.ro) regasindu-se in top 10.

Alte tendinte ale pietei online in 2014

  • Google va creste in mod constant, iar Facebook va inregistra o crestere accelerata
  • Vor intra pe piata din ce in ce mai multi jucatori globali (Shazam, Daily Motion, Facebook Premium)
  • Va creste numarul companiilor care vor oferi platforme si sisteme de programmatic buying.

Informatiile provin din raportul „Online Landscape: South East Europe”, care prezinta caracteristicile pietelor online din Bulgaria, Croatia, Macedonia, Romania, Serbia si Slovenia. Datele folosite in raport sunt aferente lunii Decembrie 2013. La realizarea raportului din Romania, alaturi de echipa Gemius, au contribuit Dragos Stanca, Managing Partner, Think Digital Romania si Mihai Seceleanu, CEO Internet Corp. Raportul complet este disponibil aici.