Conform oficialilor companiei, majoritatea antreprenorilor care isi propun sa lanseze un magazin virtual, pornesc din entuziasmul unei idei, ca abia mai apoi sa descopere ca profitabilitatea este minima, neexistand calcule in spate care sa tina cont de toate costurile.

„Luati in calcul nu numai costurile de a construi si de a marketa site-ul, dar si costurile generate de blocarea banilor in stoc, operarea magazinului, servere, ambalaje, retururi sau managementul continutului - imagini de produse, texte. Daca magazinul este unul de fashion, de exemplu, retururile pot sari usor de 10% din totalul comenzilor. Abia dupa ce ai cifrele pe masa, te apuci de constructia efectiva a magazinului online”, explica Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.

Potrivit acestuia, tot la inceput de drum se vor lua si deciziile de business, la nivelul furnizorilor, constituirea stocului propriu de marfa, depozitare si transportare. Cand toate aceste procese sunt puse la punct, este randul deciziilor tehnice, de la platforma pe care se va construi site-ul, gazduirea magazinului, integrarea cu un ERP, curierul sau operatorul de plati. Abia cand business-ul si operationalul magazinului online sunt puse la punct, urmeaza popularea magazinului cu produse, marketarea si managementul acestuia.

Minim 3 luni: Timpul necesar pentru a rula valoarea intregului stoc de marfa

Una dintre cele mai importante intrebari, pe care orice investitor intr-un start-up online trebuie sa o ia in calcul, este cum se asigura ca investitia este gestionata eficient. Desi nu exista o formula sau o regula general valabila, fiecare model de business avand particularitatile lui, bugetele de marketing si cel de operatiuni sunt de cele mai multe ori cele mai predictibile.

„Sunt rare cazurile in care bugetul de marketing scade sub 10% din cifra de afaceri. Si mai rare sunt cazurile in care procesul operational scade sub 10%. Rotatia stocurilor poate diferi extrem de mult, insa nu este ceva nefiresc sa te astepti sa ai rotatie de stoc de peste 100 de zile. Asta inseamna ca este posibil sa ai nevoie de minim 3 luni pentru a rula valoarea intregului stoc”, afirma CEO-ul Frisbo.

Un alt aspect important care poate defini succesul unui magazin online pe termen mediu si lung este fidelizarea si comunicarea cu clientii, prin asigurarea unui feedback eficient care sa se regaseasca in performantele de business.

Citeste si:

Este adevarat ca atunci cand magazinul inca nu exista decat „pe hartie”, sa afli date despre potentialii clienti nu este usor. Online-ul romanesc, insa, fata de alte industrii, beneficiaza de niste studii si cifre publicate anual, care te pot ajuta sa iti dimensionezi piata. Mai mult, explica Bogdan Colceriu, exista unelte gratuite, precum Google Trends, care te ajuta sa vezi volumul cautarilor pentru categoria de produs pe care o vinzi.

Marketingul, ingredientul esential in reteta unui magazin online

Marketingul in cazul magazinelor online este esential, potrivit CEO-ului Frisbo. Canalele si instrumentele accesibile, putin costisitoare, precum marketingul afiliat, campaniile de newsletter sau chiar social media sunt printre cele mai potrivite. Facute incorect, insa, chiar si acestea pot deveni scumpe, la fel cum canalele mai costisitoare, precum cost per clicks sau ads display, pot fi foarte eficiente daca sunt facute bine.

Potrivit specialistilor Frisbo, asteptarea cea mai mare in e-commerce este ca magazinele online sa fie extrem de adaptabile la nevoile clientilor. Totul se masoara si orice mica schimbare poate aduce o conversie mai buna. Cele mai importante instrumente sunt cele de analiza (precum Google Analytics) care urmaresc comportamentul utilizatorului pe site, in social media, la deschiderea unui mail tranzactional sau a unui newsletter.

„Aceste instrumente stau la baza deciziilor de produs, de promovare, de dezvoltare de functionalitati, de dezvoltare de servicii adiacente. Pe langa acestea, feedback-ul clientului este evident extrem de important. Trebuie incurajat atat feedback-ul pe produs prin comentarii, cat si feedback-ul pe servicii si pe functionalitati prin formulare de feedback, chestionare, samd”, explica Bogdan Colceriu.

In ceea ce priveste cele mai sensibile greseli ale startup-urilor din e-commerce, cele care tin de servicii sunt cele mai riscante, deoarece creeaza nemultumire si afecteaza numarul de comenzi pe termen lung.

„Livrarea unor produse gresite, procesarea lenta a comenzii, ingreunarea returului, facturarea gresita, comunicarea deficitara, sunt toate greseli care afecteaza satisfactia clientului si pot genera pagube serioase unui magazin online. Pe scurt, greselile care tin de comunicarea cu clientul inainte de achizitie vor afecta decizia de achizitie. Greselile care tin de comunicarea cu clientul dupa achizitie vor afecta relatia pe termen lung cu clientul respectiv si perceptia generala asupra magazinului online”, afirma managerul Frisbo.