Alex Goaga11 Iulie 2014 in eCommerce

2015, anul in care tabletele bat PC-urile: semnale importante catre mediul eCommerce


2015, anul in care tabletele bat PC-urile: semnale in eCommerce

Apple a lansat prima versiune a iPad-ului in 2010 si tot atunci Steve Jobs, cofondatorul companiei, a prezis ca acestea vor depasi vanzarile de PC-uri. Pana in 2012, analistii au privit cu scepticism afirmatia sa, dar dupa aceea au inceput sa inainteze propriile previziuni privind momentul in care tabletele vor depasi vanzarile de laptop-uri si PC-uri, semnaland totodata o noua era in eCommerce.

Pana la jumatatea lui 2014, s-au vandut foarte multe tablete pe plan mondial si tehnologia a avansat, insa, la suprafata cel putin, nimic nu pare schimbat. Computerele traditionale inca acopera majoritatea vanzarilor si atunci cand vine vorba de a cumpara ceva, cei mai multi inca prefera laptop-urile/desktop-urile.

Conform unui studiu al McKinsey din 2011, majoritatea posesorilor de tablete au folosit device-urile pentru a consuma media (filme, TV) si a naviga pe Internet. Fast forward inainte catre un studiu lansat in 2013 de Pew si vedem cum numarul americanilor care detineau tablete crescuse de la doar 3% in 2010 la 34% in 2013, dar majoritatea le foloseau pentru consum media, web surfing si activitati sociale (Facebook si Twitter mai ales).

Ponderea comenzilor de pe mobile in Romania este similara cu cea din SUA.

Conform comScore, din cei 63,4 miliarde de dolari investiti in primul trimestru din 2014 in comert digital, 56,1 miliarde de dolari au fost facuti prin comenzi de pe PC-uri. Comertul mobil, de pe smartphone-uri si tablete au contribuit, in SUA, cu 7,3 miliarde de dolari – nu o suma insignifianta, dar totusi doar putin peste 10%.

Interesant este ca si in Romania ponderea comenzilor de pe mobile in eCommerce este de circa 10%, conform PayU, principalul procesator de plati din piata. „In momentul de fata platile online au depasit 10% in mobile payments. Tabletele reprezinta in prezent 75% din plati. Decizia de cumparare este mai usor de luat in calcul. Cardul a ramas constant la plata online, dar observam o crestere a metodelor alternative de plata", afirma Daniel Nicolescu, director executiv al PayU.

Lucrurile se accelereaza de acum incolo si toata lumea simte acest lucru – “mobile este viitorul, in mod clar”, afirma, intr-un interviu exclusiv, Sergiu Biris, antreprenor “cu state vechi” si actionar la Trilulilu si Zonga. Un studiu Gartner recent subliniaza ca in 2015 tabletele vor depasi livrarile de PC-uri, incluzand laptop-urile.

Sergiu Biris, Zonga: Nu vrem sa ne limitam la Romania, acum tatonam piata din Spania

Sergiu Biris, Zonga: Nu vrem sa ne limitam la Romania, acum tatonam...

Viteza este de asemenea un factor de luat in seama, si utilizatorii adopta M-commerce rapid si agresiv, in special pe masura ce barierele tehnologice sunt depasite – mai ales in ceea ce priveste eliminarea dificultatii navigarii pe mai multe ecrane. In final, baza de utilizatori conteaza foarte mult si cei mai educati si influenti sunt mai inclinati sa cumpere de pe tablete.

Ecranele mai mari si procesoarele mai puternice duc la vanzari mai mari pe tablete vs smartphone-uri.

Schimbarile sunt mari, dar nu inca atat de majore incat sa indice dezvoltatorilor, advertiserilor si eTailerilor ca este timpul sa abandoneze PC-urile, cum au fost abandonate casetele video. Deocamdata, tot conform Gartner, livrarile de tablete sunt aproximativ egale cu cele de PC-uri.

Citeste si:

Conform unui alt studiu, al Pew de aceasta data, tabletele sunt achizitionate in special de persoane cu o educatie mai mare, cel putin cu facultate si cu varste cuprinse intre 23 – 44 de ani si cu venituri peste medie.

Schimbare de obiceiuri in shopping

Avand in vedere ca grupurile de oameni care cumpara tablete se intersecteaza mult cu cei care sunt inclinati catre a achizitiona online, cresterea rapida a mobile commerce-ului nu este deloc surprinzatoare. eMarketer considera ca pana in 2016, mobile-ul va reprezenta 25% din totalul comenzilor online, conform New York Times.

Mai mult, ponderea celor care cumpara de pe tablete va creste consistent in defavoarea telefoanelor mobile, mai ales datorita puterii de procesoare mai ridicate dar si a ecranelor mai mari. Posesorii de tablete tind de asemenea sa cheltuiasca mai mult decat cei care cumpara de pe smartphone-uri. In SUA, cei care cumpara de pe tablete cheltuiesc, in medie, 329 $, fata de 250$/comanda.

Viitorul integrat

Desi orice schimbare a balansului pietei poate declansa predictii apocaliptice asupra ecosistemului, totusi nu trebuie sa ne asteptam ca viata noastra online va incepe in curand sa fie dominata de tablete, fablete, smartphone-uri, device-uri portabile si asa mai departe. Mobile-ul are inca ceva ani de mers in fata, mai ales in Romania, unde rata de penetrare este inca sub 30%.

Cu toate acestea, este clar ca PC-urile nu vor mai fi principalul driver al ecosistemului online, si pentru comerciantii care vand online, lectia devine din ce in ce mai evidenta – invata/adapteaza-te sau vei disparea. Experienta online nu are legatura cu a alege intre a dezvolta un magazin care sa fie bun in varianta desktop, sau unul care sa fie responsive in mobile, ci cum sa livrezi un produs care sa faca trecerea rapid, eficient, dintr-un mediu intr-altul pentru a se potrivi unui grup masiv de oameni care face tranzitia de la laptop la tableta.

“In cinci ani, eCommerce-ul si mCommerce-ul vor deveni «comert contextual»”, spune Jeff Schueler, presedinte al Usability Sciences Corp. “Consumatorii vor putea cumpara in orice situatie, moment si stare in care va realiza ca ii lipseste ceva – pe desktop la munca, pe iPad stand pe fotoliu acasa, pe telefon cand este in masina. Acestea fiind spuse, sansele ca clientul sa completeze comanda tine de felul in care retailerul reuseste sa bifeze mai multe aspecte – pret corect, sa-si asigure clientul ca va primi ceea ce a comandat, cand doreste acesta, sa isi asigure clientul ca va primi un lucru de calitate, ca se va incadra in nevoile sale si, nu in ultimul rand, ca site-ul este optimizat pentru toate device-urile”.

Asteptam in continuare ca toate magazinele online din Romania sa ia in serios aceste aspecte si sa vedem mai multe aplicatii sau/si magazine optimizate pentru toate ecranele, altfel, oricat de avansate ar fi, risca sa fie depasite de concurentii mai dinamici care pot realiza ca viitorul incepe cu "m".

Recomandare Cat economisesti daca faci cumparaturi online? Preturile pot fi mai mici cu pana la 25% daca achizitionezi pe Internet




Citeste si

mai multe articole din eCommerce