Ce spune teoria

In teoria Postei Romane, trimiterile extra-comunitare adresate persoanelor fizice domiciliate in Bucuresti si judetul Ilfov sunt livrate la domiciliul clientilor, ca urmare a procesului de vamuire centralizata, in urma obtinerii de catre Posta Romana a Autorizatiei de Comisionar in vama, care desfasoara activitati de curierat rapid. Inainte de aceasta, trimiterile erau „imprastiate” in mai multe centre, de unde clientii trebuiau sa se duca sa le ridice.

Cu alte cuvinte toate operatiunile de declarare la vama sunt efectuate de catre Posta Romana, pe langa Biroul Vamal „Bucuresti Posta”. Ulterior punerii in libera circulatie a trimiterilor postale sosite din strainatate, eventualele taxe vamale si/sau TVA vor fi achitate, pe baza de factura, in momentul livrarii trimiterii la domiciliul clientului.

Punctul central de tranzit, BSI, este situat in sectorul 6, Calea Giulesti nr. 6-8, o strada impanzita de caini vagabonzi, gropi si, daca ai „noroc”, baltoace suspect de adanci de apa. Dar asta este o alta poveste si nu tine de Posta Romana.

Va dati seama ce este vineri aici!? Sunt sute de oameni, daca nu mii, toti nervosi, inghesuiti! Si noi suntem doar o mana de oameni care sa faca fata si, mai rau, in toamna o sa mai si dea afara din noi.

„Principalul obiectiv urmarit de Posta Romana prin acest demers a fost acela de a oferi posibilitatea clientilor persoane fizice/juridice de a prezenta trimiterile postale in orice punct al retelei nationale sau de a beneficia de livrarea trimiterilor direct la domiciliu/sediu. Facilitatea de colectare si distribuire de la/la domiciliul/sediul clientilor a trimiterilor postale este o caracteristica esentiala pe care trebuie sa o aiba orice serviciu postal modern adaptat cerintelor actuale ale clientilor, atat persoane juridice, cat si persoane fizice”, au declarat oficiali ai Postei Romane, pentru wall-street.ro.

In consecinta, in baza Autorizatiei de Comisionar in Vama nr. 618/2013 emisa de Directia Generala a Vamilor, de altfel singura optiune legala care a permis implementarea acestei activitati, C.N. Posta Romana a demarat, in septembrie 2013, vamuirea centralizata a trimiterilor postale adresate persoanelor fizice cu domiciliul in Municipiul Bucuresti si Judetul Ilfov. Toate operatiunile de declarare la vama sunt efectuate de catre C.N. Posta Romana, activitatea fiind centralizata in cadrul sediului CNPR din Bucuresti, Calea Giulesti nr. 6 – 8, pe langa Biroul Vamal de Interior Posta, aflat la aceeasi adresa. Nu este necesara prezenta destinatarului in nicio etapa a vamuirii, mai spun oficialii Postei, iar dupa obtinerea liberului de vama, trimiterea postala este distribuita clientului la adresa inscrisa in documentele postale. „Un proces rapid de vamuire si livrare a trimiterilor postale permite fluidizarea traficului postal international, cu efecte benefice asupra calitatii serviciului si, implicit, asupra clientilor”.

In practica, ce se intampla

Wall-Street.ro a dorit sa urmareasca, concret, implementarea noului sistem si a comandat un colet cu carti de la o companie majora cu sediul in SUA. Termenul de livrare era maxim data de 15 iunie, conform furnizorului. In data de 15 iunie, nicio urma de colet. Contactand furnizorul din SUA, ni s-a raspuns prompt ca este posibil „sa fie blocat in vama”, deci sa mai asteptam circa 7 zile. Dupa inca sapte zile, niciun semn, in continuare.

In primele zile ale lunii iulie, cu o intarziere de peste 2 saptamani, am primit in cutia postala un plic din partea Postei Romane cu doua foi – una prin care declaram ca doresc sa imputernicesc Posta Romana sa ma reprezinte in relatia cu Biroul Vamal de Interior Posta, acum si pana cand vom spune noi „STOP”, amin, si o foaie prin care eram instiintati de sosirea unui colet din SUA. Evident, coletul cu pricina.

Pe acest al doilea aviz de instiintare este scris (vezi atasament) ca, pentru a indeplini formalitatile vamale, este necesar sa trimitem mai multe acte – avizul de instiintare, imputernicirea completata, copie dupa cartea de identitate si factura coletului. Toate acestea trebuiau trimise pe adresa de e-mail declaranti.vamali@posta-romana.ro

Am facut cele cerute, am trimis pe mail si am asteptat trei zile – niciun raspuns. Pe parcursul celor trei zile am incercat de nenumarate ori sa contactam si telefonic punctul vamal din Giulesti, fara niciun succes insa. Ba chiar un numar de telefon era complet scos din uz.

Am decis sa mergem direct la centru pentru ridicarea coletului.

Ce spun functionarii „de la fata locului”

Am ajuns pe Calea Giulesti intr-o zi de joi, dimineata. Hale mari, miros nu tocmai placut, munti de colete dupa o usa deschisa deasupra careia scria mare „Accesul strict interzis persoanelor neautorizate”. Am fost abordat de un domn care m-a intrebat cu ce ma poate ajuta. I-am povestit intamplarea, i-am oferit numarul de ordine al coletului, i l-a dat unei doamne care a intrat pe usa si...
....nu a mai venit. Timp de jumatate de ora, cel putin, timp in care am batut pasul pe loc.

Am apelat la o alta doamna care s-a dus dupa prima si, intr-un final, s-au intors victorioase, cu verdictul: coletul se afla la ei! Sub un munte de altele, care asteapta, de asemenea, sa fie procesate si sa treaca prin procesul de vamuire. Nicio sansa sa il iau atunci, pe loc. Langa mine, un tanar era de asemenea nervos, isi luase zi libera de la munca special pentru a recupera un colet ce avea deja intarzieri de saptamani.

Intreb de ce anume au loc aceste intarzieri. Raspunsul, destul de previzibil: „De cand cu centralizarea, vin mii de colete intr-un singur loc si, efectiv, nu facem fata! Uitati-va si dumneavoastra ce este aici!”, si-mi arata muntele de pachete, alaturi de care doi postasi musca cu nesat din doua sandvisuri.

Imi promite insa ca pe acesta, pentru ca m-am deplasat pana acolo, il va pune prioritar, sa fie trimis cat mai rapid catre Posta de care apartin. „Mai mult nu putem face, avem mainile legate! Trebuie sa treaca pe la vames si daca acesta va fi de acord, va fi trimis catre Posta de care apartineti”.

Citeste si:

Intreb care ar fi procedura daca as dori sa il ridic, totusi, personal. Doar in fiecare zi de vineri, intre orele 09:00 si 11:00.

Pauza, apoi, aproape gatuita. „Va dati seama ce este vineri aici!? Sunt sute de oameni, daca nu mii, toti nervosi, inghesuiti! Si noi suntem doar o mana de oameni care sa faca fata si, mai rau, in toamna o sa mai si dea afara din noi, nu stim ce o sa fie!”, povesteste doamna care pare chiar fericita ca poate spune cuiva povestea, si sa si fie inteleasa.

Si pentru ca dau dovada de empatie, se ofera sa ma ajute sa fac (inca) cateva acte care sa grabeasca procesul. Ii spun ca deja am trimis pe mail ce mi s-a cerut, ridica din umeri si spune ca nu le-au gasit dar ca „la telefon, in general, se raspunde, sa stiti!”.

Actele care grabesc procesul se dovedesc a fi cateva copii pe care a fost necesara de trei ori semnatura mea, un proces verbal, o copie dupa buletin pe care am scris ca acela sunt eu, si nu altcineva; in timp ce semnam si parasemnam, mi se plange in continuare ca „asa suntem noi obisnuiti, cu maxima birocratie!”. O intreb daca va mai trebui sa fac asta vreo data si, contrar celor scrise pe actele primite, imi raspunde ca DA, va trebui de fiecare data sa trimit prin eMail copia dupa factura si eventual chiar si dupa buletin. „Stiti, inca nu avem bine pus la punct sistemul centralizat...”, incearca sa se scuze.

Ce raspund oficialii Postei Romane

Intrebati de wall-street.ro de ce aceste intarzieri, oficialii Postei Romane raspund. „Cu privire la intarzierile aparute in procesul de vamuire si, implicit, de distribuire a trimiterilor postale sosite recent din spatiul extra-comunitar si adresate persoanelor fizice, va comunicam ca in prezent, Biroul Vamal de Interior Posta solicita C.N. Posta Romana prezentarea, in forma scrisa, a Imputernicirii pentru reprezentare din partea destinatarilor pentru acordarea liberului de vama a trimiterilor postale purtatoare de taxe vamale/TVA, adresate persoanelor fizice. Acest fapt a generat crearea unui sold de trimiteri in asteptarea efectuarii formalitatilor vamale, ceea ce a condus la ingreunarea, temporara, a activitatii de prelucrare in cadrul Biroului de Schimb International din Bucuresti”.

Destinatarii care nu imputernicesc C.N. Posta Romana au optiunea de a se prezenta in persoana sau prin reprezentant la Biroul Vamal de Interior Posta pentru a efectua formalitatile vamale in vederea acordarii liberului de vama a trimiterilor sosite pe numele lor, in programul stabilit de comun acord cu functionarii vamali, vineri, intre orele 9.00 – 11.00.

„Magazia companiei, aflata sub supraveghere vamala, pe langa care se efectueaza vamuirea trimiterilor adresate persoanelor fizice, se afla in interiorul Centrului de Tranzit Bucuresti din Calea Giulesti nr. 6 – 8, intr-un spatiu de lucru in care, in mod normal, nu este permis accesul clientilor, acesta fiind rezervat activitatilor postale specifice (sortare si prelucrare trimiteri postale, depozitare, formalitati vamale etc.). Numarul mare de clienti care s-au prezentat in ultimele doua saptamani pentru efectuarea formalitatilor vamale a generat supraaglomerarea spatiului respectiv, perturbarea activitatilor postale specifice si intarzierea procesului de vamuire pentru clientii reprezentati de catre Posta Romana”.

Intrebati ce si cum se vor rezolva aceste probleme care afecteaza o buna parte din cei care comanda din afara spatiului UE, oficialii Postei Romane raspund ca, printre altele, vor mari intervalul orar de lucru cu clientii pana la ora 13:00, in fiecare zi de vineri, in loc de ora 11:00.

„Pentru fluidizarea operatiunilor de vamuire si evitarea situatiilor mai sus mentionate, am convenit, de comun acord cu Oficiul Postal Municipiul Bucuresti (OPMB), ca doua oficii postale din Municipiul Bucuresti sa fie propuse pentru activitati cu asistenta vamala, urmarind sa intreprindem, de urgenta, masurile ce se impun in acest sens. Totodata, am solicitat Autoritatii Vamale ca, pana la reinfiintarea oficiilor cu asistenta vamala, sa suplimenteze personalul vamal care efectueaza, in zilele de vineri, formalitati vamale in cadrul Centrului de Tranzit Bucuresti, precum si prelungirea programului de lucru in care se asigura asistenta vamala destinatarilor persoane fizice, intre orele 9.00 – 13.00.

In ceea ce priveste modalitatea viitoare de derulare a operatiunilor de vamuire si livrare a trimiterilor postale extracomunitare sosite prin C.N. Posta Romana si adresate persoanelor fizice, „va informam ca acestea vor fi livrate la domiciliul destinatarilor, pentru clientii reprezentati de companie, nefiind necesara prezentarea acestora in momentul vamuirii. Destinatarii vor fi contactati printr-un Aviz de Instiintare, doar in situatia in care Autoritatea Vamala solicita informatii sau documente suplimentare pentru acordarea liberului de vama a trimiterilor. In cazul destinatarilor care nu vor fi reprezentati de Posta Romana, trimiterile vor fi livrate intr-unul din oficiile cu asistenta vamala reinfiintate, acestia fiind, in prealabil, avizati in acest sens”.

La trei zile de la prezentarea locului in care coletul nostru era stivuit, a sosit la casuta postala instiintarea ajungerii sale la Posta de care apartinem. Nu, acesta nu a fost livrat „la domiciliu”, asa cum se lauda institutia de stat, dar cel putin a ajuns la Oficiul Postal din apropiere. Per total, o luna de intarziere.

Considerati aceste modificari ca fiind benefice? Ce experiente ati avut de la modificarea modalitatii in care sunt distribuite/vamuite produsele? wall-street.ro va incurajeaza sa comentati.

Sursa foto: Shutterstock: colete