Peste 270.000 de volume si 31.000 de titluri, o suprafata de 1.460 de metri patrati si patruzeci de angajati care se ocupa de aprovizionare, distributie, marketing si altele. Vezi imagini “din spatele cortinelor” unuia dintre cei mai importanti jucatori pe piata de carte din Romania, brasovenii de la Libris.

Wall-Street.ro a vizitat noul depozit de carti al Libris situat la marginea orasului Brasov. Compania a fost nevoita sa mute spatiul de depozitare din centrul orasului, unde avea disponibili doar 300 de metri patrati, intr-un spatiu de cinci ori mai mare si, chiar si asa, gradul de ocupare depaseste 90%. “In curand va trebui sa ne mutam din nou!”, spune, plimbandu-se printre rafturile pline de volume diferite, Laura Teposu, director de dezvoltare al librariei.

In depozit lucreaza 40 de angajati full time, din 52 per total, si luna aceasta urmeaza sa mai faca angajari deoarece in perioada septembrie-decembrie compania estimeaza o dublare a vanzarilor fata de lunile precedente.

Cele mai bine vandute volume sunt cele de beletristica, urmate de cartile pentru copii si, poate surprinzator, cartile de religie urmate de spiritualitate si ezoterism. De altfel, depozitul are rafturi intregi incarcate cu carti religioase.

Pe langa multitudinea de carti, Libris a avut dintotdeauna un raion de produse muzicale – a lansat albume si a promovat muzica romaneasca si nu numai, implicandu-se, de exemplu, in Festivalul Cerbul de Aur de la Brasov. Printre artistii promovati se numara Paula Seling, Pasarea Colibri, Vama Veche, Holograf sau Dumitru Farcas.

“Din cauza pirateriei de pe internet, producatorii si casele de discuri au renuntat la productii si astfel a ramas un gol in acest domeniu. Din dorinta de a sustine muzica romaneasca, si in special muzica traditionala romaneasca, am trecut la editarea de albume muzicale. Un accent deosebit am pus pe muzica folk si muzica populara din Ardeal. In acest moment, catalogul Libris are 269 de titluri”, detaliaza Laura Teposu. “De remarcat in acest domeniu este faptul ca institutiile statului nu se implica aproape deloc in combaterea pirateriei. Legea dreptului de autor nu prevede sanctiuni pentru acest tip de infractiune. Sunt astfel afectati artistii, producatorii, vanzatorii si, pana la urma, si bugetul statului, ca sa nu mai vorbim de cumparatori. Pe acest domeniu ar fi multe de spus”, completeaza si Virgil Onita, administrator al Libris.

Investitii in evenimente

Pe langa vanzarea efectiva de carte, Libris organizeaza si evenimente prin cadrul Asociatiei omonime. Anual, compania are un buget de 400.000 – 650.000 de lei. “Marja de profit este foarte mica, cat sa ne permita continuitatea si dezvoltarea. Scopul Asociatiei este acela de a mentine interesul publicului pentru cultura. Anual organizam doua evenimente – Targul International de Carte si Muzica, in luna martie, si Festivalul de carte si muzica din Piata Sfatului (iulie)”.

In apropiere de Piata Sfatului este aglomeratie mare de librarii, patru-cinci jucatori “inghesuindu-se” in zona. In Libris intra in medie 30.000 de vizitatori lunar, rata de conversie fiind, conform oficialilor companiei, de 25% - un procent foarte mare. “In ceea ce priveste ponderea vanzarilor, 15-20% provine din librarie, restul din online. Estimam ca pana la sfarsitul anului ponderea vanzarilor online va fi de peste 90% datorita cresterii foarte mari pe segmentul acesta. St. O. Iosif se adreseaza unei piete locale , dar prin Libris.ro ne adresam unei piete mult mai mari si evident dupa un anumit punct nu mai pot fi comparate”, subliniaza Laura Teposu.

Ea considera ca piata de carte va creste cu circa 10-20% in 2014, evolutie mai rapida decat concurentii directi de la Elefant.ro. Acestia din urma considera ca piata va evolua cu maxim 5%. Libris NU va intra pe mai multe nise de activitate, ramanand o librarie online. “Ca o paralela: intotdeauna o librarie intr-un spatiu propriu a avut mult mai mult succes decat o librarie situata intr-un mall. Desi este o moda ca orice magazin online sa se transforme in mall, consideram ca atunci cand ai focusul pe un anumit produs lucrurile pot fi facute mult mai bine. Avem si alte proiecte, pe care le dezvoltam independent de Libris.ro, cu echipa si strategie proprie. Pe scurt am replicat cunostintele dobandite in 5 ani deonline cu Libris pentru a dezvolta mult mai repede si eficient alte magazine online”, considera Laura Teposu.

In primul semestru al anului curent compania a generat o crestere a afacerilor cu 80% fata de aceeasi perioada a anului precedent
"Daca ne raportam la anul 2013 si la evolutia vanzarilor din ultimele luni, in momentul acesta mizam pe o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro", mai spune Laura Teposu.

Printre cei mai importanti concurenti ai magazinului online Libris.ro se numara Elefant.ro sau Libriarie.net.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri