Toate aceste branduri incearca “sa ia fata” celorlalte, deseori prin inovatie, uneori prin agilitate, alteori prin lovituri “sub centura” – totul, evident, in spiritul fair-play-ului si a unei concurente benefice clientului final. Marimea oricarui business este insa data de veniturile lor. Mai jos, ce afaceri au inregistrat cei patru giganti anul trecut.

Amazon.com – 74,45 miliarde de dolari, in crestere cu 22% fata de 2013
Alibaba.com – 7,5 miliarde de dolari, evolutie de 53% fata de anul fiscal 2012*
Wal-Mart.com – 473,1 miliarde de dolari, evolutie de 1,6%
eBay.com – 16,04 miliarde de dolari, evolutie de 14%
* estimare an fiscal 2013-2014

Wal-Mart, gigantul care incearca sa se lepede de trecut

La o prima vedere s-ar putea spune ca Wal-Mart domina categoric piata, insa lucrurile nu stau deloc atat de simplu precum pare. Pe web, Wal-Mart a ramas in urma si, daca in prezent lucrurile inca functioneaza prin intermediul magazinelor traditionale, in urmatorii ani va fi important ca gigantul american sa isi puna la punct platformele Web pentru a putea concura cu un eCommerce in crestere agresiva. Conform Nielsen, eCommerce-ul va castiga teren mai rapid decat orice alt segment de piata pana in 2017 cu cresteri medii de 11%/an.

De-a lungul anilor, Wal-Mart a facut tot ceea ce putut pentru a isi imbunatati experienta de cumparare pe Internet – nu de putine ori copiind modelul Amazon, lider pe online. Una dintre cele mai recente incercari ale companiei implica personalizarea experientei de shopping pentru fiecare client in parte, lucru analizat si de wall-street.ro la inceputul lunii august. Vanzarile online ale Wal-Mart au crescut cu 30% in anul fiscal incheiat la 31 ianuarie, pana la 10 miliarde de dolari. Ca o comparatie, divizia traditionala de discount a inregistrat cinci trimestre consecutive de scaderi. Ca urmare, Wal-Mart vede oportunitati masive de crestere in zona de online. Ca o comparatie, Amazon genereaza anual din vanzari online circa 60,9 miliarde de dolari.

Wal-Mart personalizeaza rezultatele din magazinul online, in incercarea de a tine pasul cu concurenta

Wal-Mart personalizeaza rezultatele din magazinul online, in...

Traficul online al Wal-Mart este in continuare mai redus decat platformele Amazon. Acest din urma brand atrage trafic de circa 164 de milioane de vizitatori unici/luna in timp ce Wal-Mart doar 56 de milioane. http://www.fool.com/investing/general/2014/07/18/is-wal-mart-a-better-investment-than-amazon-and-ta.aspx Este clar ca batalia cea mare se va da in zona de online. Mai mult, Wal-Mart va trebui sa sparga si granitele SUA si sa intre in mai multe state ale lumii, lucru deja realizat de principalii concurenti. Anul acesta, vanzarile internationale vor acoperi doar 16% din veniturile operationale ale companiei. In prezent deci, “grosul” business-ului companiei americane este reprezentat de cele peste 3.200 de magazine din State.

Amazon, bine pozitionat spre viitor, dar nu totul e roz

Gigantul Amazon este mai bine pozitionat catre viitor, compania extinzandu-si business-ul puternic de-a lungul ultimilor ani si indraznind sa intre (cu mai mult sau mai putin succes) pe mai multe piete. Initial exclusiv retailer de carte, in prezent pe Amazon poti gasi aproape toate gamele de produse, inclusiv carti electronice, tablete proprii dar si streaming video. Mai nou, Amazon anunta lansarea unei serii originale care ar putea deveni “urmatorul mare hit”, dupa House of Cards si Orange is the New Black. “Transparent”, o serie de 10 episoade care va fi disponibil pe Amazon Prime Video (contra unui abonament indisponibil in Romania – n.r.) a fost aclamat de critici si ar putea aduce noi venituri companiei americane, in afara core business-ului de retailer online. Experienta Amazon in mediul online se vede si in vitezele de incarcare ale site-ului, superioare concurentei.

Viteza de incarcare ale site-urilor de eCommerce, in scadere

Viteza de incarcare ale site-urilor de eCommerce, in scadere

Amazon are de asemenea in fruntea companiei un lider vizionar, Jeff Bezos, sub conducerea caruia vom asista, fara indoiala, la mai multe inovatii – si nu, aici nu vorbim de livrarea cu drone, un subiect care s-a dovedit a fi mai mult o miscare de marketing decat una ce ar putea deveni realitate in viitorul apropiat.

Problema companiei rezida in scaderea constanta a profitabilitatii. Daca in 2010 compania genera profit net de 1,15 miliarde de dolari, in 2013 acesta a scazut abrupt la doar 274 de milioane de dolari. Este adevarat, Amazon s-a aflat de-a lungul ultimilor ani in investitii continue, insa ramane de vazut daca acestea vor reusi sa se faca simtite si in profitabilitate.

Din categoria investitiilor masive care inca nu au dovedit se numara si suma de aproape un miliard de dolari cash pe care compania a platit-o pentru platforma de streaming jocuri video Twitch.

Amazon a cumparat serviciul de video-streaming Twitch pentru aproape un miliard de dolari

Amazon a cumparat serviciul de video-streaming Twitch pentru...

Cea mai recenta lansare a companiei, smartphone-ul Amazon Fire, a generat suficient buzz in piata (in special datorita unei populare reclame TV care a rulat in State – n.r.), dar conform testelor expertilor, nu este tocmai cea mai inspirata achizitie pe care ai putea sa o faci. Primul smartphone produs de companie este mai util pentru browsing decat pentru cumparaturi, asa cum si-ar fi dorit gigantul american. Ramane de vazut daca Amazon va reusi, in urmatoarea versiune, sa imbunatateasca experienta clientilor.

eBay, bine pozitionata pe plan internationala

eBay, cea mai mare platforma de licitatii din lume, si-a pastrat aproape neschimbata valoarea actiunilor de-a lungul ultimilor ani. Marketplace-ul companiei continua sa recupereze terenul pierdut in miezul crizei economice si PayPal, serviciul de plati internationale detinut de companie, are un rol crucial in acest lucru. Serviciul a castigat un numar impresionant de conturi pe plan global si evolutia internationala a tinut pasul anul trecut cu cea din SUA. Compania testeaza diferite piete din lume, inclusiv Romania, si, mai timid, cateva din Asia. In ciuda posibilei incetiniri a evolutiei eCommerce-ului in SUA, eBay ar putea profita de prezenta internationala deja solida in anumite regiuni.

Citeste si:

PayPal acopera aproximativ 45% din veniturile companiei americane, serviciul avand 137,4 milioane de conturi active pe plan global la finalul trimestrului trei din 2013, crescand cu o rata impresionanta de 5 milioane de conturi/trimestru, anul trecut. Pe langa acest lucru, numarul de plati realizate prin PayPal cresc, reflectand cresterea globala a platformei. Pe plan international, compania a incheiat un parteneriat cu lantul Argos din Marea Britanie, a investit 50 de milioane de dolari in site-ul de eCommerce din India Snapdeal si analistii considera ca eBay va continua sa se extinda agresiv. In primele noua luni ale anului trecut, veniturile internationale ale companiei au acoperit 14% din totalul afacerilor gigantului american.

eBay s-a retras din China in 2006 insa, recent, si-a reexprimat interesul in cea mai mare piata din lume insa analistii considera ca nu va fi un lucru usor de realizat, cu atat mai mult cu cat deja exista un jucator bine stabilit, Alibaba, dar si din cauza interesului tuturor jucatorilor majori pentru aceasta regiune.

Alibaba, revelatia eCommerce-ului mondial?

Alibaba ar putea deveni revelatia eCommerce pe plan mondial, avand toate ingredientele pentru a genera cel mai mare IPO din istorie, in SUA, anul acesta – 165 de miliarde de dolari. Este compania cu cea mai rapida si mare evolutie a veniturilor si iminenta intrare agresiva a chinezilor pe plan mondial ar putea ridica si mai multe semnale de alarma pentru jucatorii anteriori, deja consacrati in industrie. Alibaba ar putea deveni cel mai de temut concurent pentru eBay, si nu numai – ca si compania americana, Alibaba functioneaza ca platforma si nu detine bunurile supuse vanzarii. Ca diferentiere, Amazon actioneaza si ca retailer dar si ca platforma pentru terte companii.

Nume grele s-au aliniat pentru a sprijini IPO-ul Alibaba – Goldman Sachs, JPMorgan, Morgan Stanley, Citigroup, Credis Suisse si majoritatea jucatorilor de pe Wall Street se vor inghesui sa ia o felie din deal. In urma IPO-ului, Alibaba ar putea strange, pentru 12% din actiuni, peste 2 miliarde de dolari. Compania are peste 8 milioane de selleri activi, 20.000 de angajati, acopera 76,2% din mobile eCommerce din China si cea mai mare vanzare a companiei in 24 de ore a implicat 156 de milioane de colete, in 2013.

In ultimul trimestru din 2013, valoarea totala a bunurilor vandute a fost de 84,96 miliarde de dolari – ca o comparatie, in cazul eBay a fost de circa 20 de miliarde de dolari. Mobile-ul a insemnat aproape 20% din aceste tranzactii si acest segment este in crestere rapida. Vezi mai jos cum arata structura business-ului Alibaba, conform iResearch.

Alibaba nu s-a culcat insa pe proverbiala ureche ci isi axeaza mare parte din profit pe inovatii si miscari surprinzatoare – si face aceste lucruri fara prea multe “surle si trambite”. Recent, compania a generat 102 milioane de dolari din business-ul propriu de cloud computing, intrand astfel in joc cu “greii” industriei – inclusiv Amazon, Microsoft si Google. Informatia privind veniturile generate de business-ul cloud al Alibaba a fost scrisa in cererea companiei de listare pe Bursa din SUA catre organismul de reglementare Securities and Exchange Commission.

In tacere, Alibaba intra in joc cu greii cloud computing-ului

In tacere, Alibaba intra in joc cu greii cloud computing-ului

Mai nou, chiar saptamana aceasta, Alibaba a anuntat ca se pregateste sa implementeze un cititor de amprente prin intermediul caruia cei care cumpara de pe platforma pe mobile vor putea sa achizitioneze fara sa trebuiasca sa introduca parole si nume de utilizatori. Scanarea se va ocupa de toate acestea, rapid si comod. Alibaba, fondat de miliardarul Jack Ma, a incheiat un parteneriat cu chinezii de la Huawei pentru a integra tehnologie biometrica in aplicatia lor Alipay Wallet. Serviciul va fi disponibil pe terminalele Huawei Mate 7 care urmeaza a se lansa saptamana aceasta.

Cu o cota de piata enorma in China (acopera 80% din achizitiile online realizate in statul asiatic – n.r.), expansiunea iminenta in SUA, modelul de business bine inchegat si posibilitati deschise in fata, consideram ca Alibaba se bucura de cel mai mare avantaj concurential in fata jucatorilor mai vechi. Alibaba este detinut de Yahoo, Softbank Corp din Japonia si alti cofondatori si manageri din cadrul companiei.

Care dintrei cei patru giganti consideri ca va castiga, pe termen lung, batalia in eCommerce? Consideri ca Alibaba “va lua fata” celor trei jucatori internationali? wall-street.ro te incurajeaza sa iti spui opinia.

Sursa foto: Shutterstock: Competitie