Site-urile de reduceri, asa-zisele “clone Groupon”, au reprezentat timp de doi-trei ani speranta multor intreprinzatori si oportunisti romani care au considerat ca se pot imbogati peste noapte. Din 2011 lucrurile s-au schimbat insa radical si iata ca in prezent doar o mana din cele peste 100 de site-uri de cupoane au supravietuit. Ce s-a gresit? Ce invataminte putem trage?

Boom-ul site-urilor de reduceri a fost orchestrat de Groupon, companie internationala care in 2012 refuza o oferta de 6 miliarde de dolari din partea Google. Pe atunci era rasfatata Wall Street, curtata si imitata pe toate meridianele.

Probabil acum si-ar fi dorit sa fi acceptat oferta Google, avand in vedere ca, pentru a supravietui, compania internationala este in prezent nevoita sa isi regandeasca aproape complet business-ul. Unele voci internationale pun semi-esecul modelului de afaceri pe seama faptului ca fostul CEO al companiei, Andrew Mason, ar fi “uitat” ca a construi o afacere este un maraton si nu un sprint, altii ca pur si simplu oamenii s-au saturat de cupoane de reduceri, intr-o lume in care esti inconjurat de “%”, “Sale!” si “Oferte de toamna, vara, primavara, iarna” sau alte gaselnite.

Groupon avea in Romania, la momentul iesirii de pe piata, o cota de circa 15%, procent ce urmeaza a fi impartit intre cele 13 site-uri active pe acest segment.

Cert este ca modelul Groupon, asa cum il cunoastem, a fost un foc de paie – unul din multele business-uri de-a lungul istoriei care a avut succes rasunator o perioada scurta de timp, ca apoi sa se stinga. Valvataia a cuprins insa si Romania, comunitatea locala inghesuindu-se si dandu-si coate care mai de care sa iasa in fata cu clone Groupon. “Getadeal”, “TeamDeals”, “BestDealz”, “ReduceriAzi”, “Cupoane” si asa mai departe, eram asaltati de reduceri la tot felul de activitati/servicii/obiecte, de la cine romantice la cursuri de zumba la pizze cu gusturi mai mult sau mai putin indoielnice.

La doi ani distanta, din peste o suta de astfel de proiecte mai supravietuiesc maxim zece, proiecte care sa si innoiasca constant ofertele. Groupon insusi a iesit recent de pe piata locala, asa cum scria wall-street.ro saptamana aceasta. In doar doi ani, valvataia s-a stins, lasand in urma cativa supravietuitori care incearca sa se reinventeze si, ce-i drept, cel putin un lucru pozitiv pe termen lung: multi romani au comandat pentru prima oara online si au vazut ca nu reprezinta niciun pericol, ca primesti ceea ce comanzi si “nu-ti fura nimeni banii de pe card”, sufletul sau apartamentul.

Ce s-a intamplat deci?

Calin Fusu, unul dintre putinii “supravietuitori” ai pietei cupoanelor de reduceri si manager al Zumzi.ro si Kolektiva.com, considera ca antreprenorii locali ar trebui sa isi dea seama ca nu tot ce vine din SUA se aplica “copy-paste” si pe piata locala. “Antreprenorii locali pot invata ca nu intotdeauna ce vine din America are si formula castigatoare, si ca modelele trebuie ajustate la nivelul pietei locale si la resursele de care dispun firmele. Groupon fiind «plini de bani», isi pot permite luxul de a pierde milioane, ceea ce nu-i cazul majoritatii antreprenorilor”, spune el.

El considera ca unul dintre factorii care a dus la esecul acestui business pentru multi romani a fost insusi modelul de afaceri. “Abordarea Groupon mixeaza atat verticale (servicii, produse, turism) cat si modele de monetizare (cupoane de reduceri, comisioane din vanzari, cumparare de stocuri), ceea ce face afacerea extrem de complexa si neptofitabila, nu doar in Romania, ci in general”, mai spune el, pentru wall-street.ro.

Intrebat cum incearca sa evite soarta zecilor de proiecte falimentare, Calin Fusu spune ca in cazul Zumzi “verticalizam business-ul si este in curs de specializare in servicii locale, in timp ce la Kolektiva ne specializam pe turism. Asta sfatuim si pe ceilalti jucatori – sa-si gaseasca nisa si sa faca mai putine lucruri, dar mai bine”, spune Fusu.

Andrei Stefan, CEO la agregatorul de site-uri de reduceri Redutti.ro, companie care a achizitionat la inceputul anului concurentii Adulmec.ro si CautaReduceri.ro, considera ca proiectele care s-au retras din joc fie erau prea mari, extinzandu-se prea rapid, fie prea mici si nu aveau vizibilitate.

“Site-urile de reduceri care s-au retras, fie erau prea mari din punct de vedere al costurilor operationale, fie prea mici si nu aveau deloc vizibilitate. Toate companiile active acum in piata au echipe mai compacte, ceea ce le permite sa se adapteze rapid la conditiile variabile ale pietei”, considera el.

Ca si Calin Fusu, si el considera ca modelul de a copia un jucator international nu functioneaza. “Un alt factor des ignorat de companii este specificul local al pietei. In Romania, afacerile se fac cu mai mult micro-management, datorita starii incipiente de dezvoltare a economiei de piata”. De asemenea, continua el, trebuie sa existe o viziune pe termen lung iar finantatorul trebuie sa permita indeplinirea acelei viziuni, explica el de ce considera ca majoritatea site-urilor de reduceri s-au inchis.

“O companie fara antreprenor – cum a fost Groupon in Romania, fara antreprenor local-, indiferent cat de bine este finantata sau gestionata de la distanta, nu va putea sa lupte cu echipe mai mici dar care sunt conduse de un antreprenor implicat la nivel personal”, mai spune Andrei Stefan.

Groupon avea in Romania, la momentul iesirii de pe piata, o cota de circa 15%, procent ce urmeaza a fi impartit intre cele 13 site-uri active pe acest segment, spune el. “Majoritatea partenerilor Groupon lucreaza si cu celelalte site-uri, iar cei care erau exclusivi, vor migra catre aceste site-uri. Astazi sunt 370 de companii distincte promovate pe Redutti.ro, numar care vorbeste de la sine despre necesitatea acestui model de business atat pentru comercianti cat si pentru cumparatori”, incheie Andrei Stefan, intr-o nota pozitiva.

Raspunsurile oferite de cei doi antreprenori sunt diferite de explicatia oferita de Groupon la iesirea din Romania, compania dand vina pe “rata mica de penetrare a Internetului” si pe climatul economic nefavorabil – doua motive care nu au oprit alti antreprenori in a atinge succesul.

Aceasta idee este impartasita de Mihai Seceleanu, fost CEO al InternetCorp la momentul dezvoltarii proiectului Kuponiada.ro. "Cred ca argumentul oferit de Groupon privind penetrararea mica a internetului in Romania este o scuza piaristica, americanii ar numi aceasta idee «BS». Cred ca alti jucatori internationali prezenti in Romania, precum Naspers, au ras auzind aceasta scuza, in conditiile in care vorbim de o penetrare a Internetului in mediu urban de peste 70%", spune el.

"«De vina» cred au fost toti actionarii implicati in aceasta piata a reducerilor colective: furnizorii de servicii care nu au investit suficient in client service (adresat atat clientilor cat si consumatorilor), providerii de servicii care s-au promovat prin astfel de platforme pentru ca nu au oferit o calitate a serviciului la nivelul promisiunilor dar si consumatorii care nu au incercat sa faca diferenta intre acele diferite platforme de reduceri colective, fiind ghidati exclusiv de pret", considera Seceleanu.

Mai mult, el considera ca in ultima perioada site-urile de reduceri sunt folosite mai mult de companii care au produse si servicii de calitate indoielnica, incercand astfel sa "iasa in fata" si sa vanda, lucru care dauneaza pietei. "In plus, de ce sa nu o recunoastem, piata a evoluat dintr-un punct in care erau prezentate oferte cu totul si cu totul speciale si interesante, cand se vindeau prin intermediul unor astfel de platforme masini, servicii de telefonie mobila, servicii exclusiviste, catre o etapa in care peste tot gaseai la vanzare clone de iPhone. Mai mult, la inceput o astfel de platforma era adresata in special providerilor de servicii (de infrumusetare, travel, dining, etc,), care isi doreau sa ofere un limited-trial al serviciilor lor pentru a convinge consumatorii de calitatea a ceea ce fac si astfel sa revina. Din pacate, in ultimii ani mai mult site-urile de reduceri colective au fost folosite mai mult de catre cei care vand produse, acolo unde problema calitatii proaste a fost mult mai vizibila. Si, asa cum sunt intreprinzatori (ca sa nu zicem “bisnitari”) care cumpara din en-gros chinezarii si le vand prin site-uri de anunturi, se crease cu siguranta un curent similar si pe siteurile de reduceri colective, unde preturile initiale erau sanatos umflate pentru ca, dupa un discount atragator, sa existe in continuare o profitabilitate foarte buna pentru SRL-ul infiintat fix in scopul asta", considera Mihai Seceleanu.

Citeste si:

    Lipsa de varietate

    Un motiv care nu a fost amintit de niciunul dintre oamenii din piata este lipsa de imaginatie a ofertelor. Acest lucru instaureaza monotonia si in acest business repetitia nu este nici pe departe “mama invataturii” (sau, aplicat, a veniturilor in crestere). Nu consideram ca repetatele si deja obsesivele oferte la “albirea dintilor”, “remodelare corporala”, Analize de laborator” sau “Pizza Carnivora” mai pot starni acelasi interes ca acum 2-3 ani. Mai mult, fotografiile impecabile multe dintre ele preluate fara indoiala de pe site-uri internationale deseori nu reflecta realitatea “din teren” si, asa cum stim, un client nemultumit iti poate alunga alte cateva sute de potentiali cumparatori.

    Atingand pragul normal de aproximativ zece site-uri de reduceri si cumuland cu fuziunile si consolidarile de pe piata, este de asteptat ca acest segment sa se fi stabilizat si sa nu mai asistam la cresteri sau scaderi importante in viitorul apropiat si mediu. Ramane insa o lectie de care ar trebui sa ia aminte toti antreprenorii romani care viseaza la $$$ peste noapte – ce functioneaza in afara Romaniei, nu merge intotdeauna “copy-paste” si pe meleaguri mioritice.

    Sursa foto: Shutterstock: Oferte zilnice

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Alex Goaga
    Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


    Setari Cookie-uri