Desi primul val al reducerilor de Black Friday, si cel mai important, a adus cresteri importante, al doilea, care se va derula vinerea aceasta, va avea o scadere a volumelor vandute cu pana la 30% fata de ceea ce s-a intamplat in urma cu o saptamana, cel putin asta reiese din datele lui Adrian Mihai, managing partner in cadrul FAN Courier, prezent la emisiunea WALL-STREET 360 .

Ce a insemnat primul val Black Friday pentru FAN Courier si piata de curierat

  • Volume vandute au crescut, in medie, cu 20-30%. “ Volumele au fost cam asa cum am preconizat. Am inceput pregatirea in urma cu 6 – 7 luni cu vanzatorii din online, am vorbit despre volumele pe care le au si cum vom reusi sa acoperim cererea”;
  • Vanzarile retailerilor: Duble fata de anul trecut. “Este un lucru pozitiv in ceea ce priveste vanzarile. Fata de anii din urma cand ne-am supraestimat fortele si noi si cei din online”;
  • Volumul de expeditii pe zi intr-o zi obisnuita vs. campania de Black Friday pentru FAN Courier: 500 tone/zi vs. 870 tone/zi. “Este cea mai aglomerata saptamana din an. Volumele vor fi mult mai mici in al doilea val”;
  • Asteptarile pentru al doilea val Black Friday: cu 20-30% mai mici;
  • Optiuni de plata: “Cash-ul in delivery a ramas regina, dar cred ca va ramane in continuare. Se intampla in toate tarile – se intampla chiar si in tarile vecine, suntem cu totii cam pe la aceleasi valori.
  • Planul FAN Courier in 2015: Vrem sa introducem de anul viitor plata prin POS mobil. In momentul de fata 10-15% dintre clienti platesc online – restul pe cash on delivery. In ceea ce priveste POS-ul Mobil ma astept ca de anul viitor sa inregistram o pondere de 3-5 % a platii cu cardul la livrare”. Investitia intr-un astfel de sistem? “Cateva sute de mii de euro, bani necesari achizitionarii de echipamente POS, de soft, dar si alte produse necesare”;

Broadcast live streaming video on Ustream

Cum arata o zi din viata unui curier in aceasta perioada

“Este cea mai grea perioada din an. Curierii sunt foarte aglomerati, dar avand experienta stiu cum sa trateze o perioada aglomerata. Clientii sunt foarte agresivi in aceasta perioada, iar noi nu putem sa ii satisfacem cand avem volume mult reduse. Pentru acest Black Friday – am investit mult in flota, in spatii, ne-am pregatit cu alte companii sa ne ajute pe transport. Echipa este mult mai bine pregatita decat anul trecut sau in alti ani. In 2013 am avut doar 2 camioane de 20 tone. Anul acesta avem 18 in proprietate. Am ridicat 200 de tiruri de la clientii nostri. Sunt multe, vorbim de peste 600 de tiruri ridicate in primele trei zile de la retailerii online.

Online-ul, 70% din business-ul FAN Courier in campania de Black Friday. Impactul online-ului in curierat

Potrivit reprezentantului FAN Courier, online-ul inseamna 30% intr-o luna obisnuita, in timp ce in plina campanie de reduceri aproximativ 70% din business este generat de Black Friday.

“Piata din curierat din China si pana in toata lumea este pe crestere, iar online-ul aduce cea mai mare crestere. An de an a crescut, dar in ultimii doi ani a fost si mai mult. Din 2014 a inceput partea de food sa intre in online. Nu era mobila pana acum – a intrat timid. Se diversifica si tot mai multe produse intra in online. La editia din acest an s-au vandut foarte multe masini. In ultimii doi ani a crescut foarte mult. Tot mai multi antreprenori deschid afaceri in online. Cine a fost ambitios a reusit sa creasca”, a spus Adrian Mihai.

Rata de retur:

  • Depinde de fiecare client – sub 1% si clienti cu 5-10%. Depinde de call center si depinde de rapiditatea cu care reusiesc sa ambaleze produsele
  • Firmele cu rate mici de achizitii este normal sa aiba mult mai putine plangeri;

Noi categorii in piata:

“Zona de food se dezvolta foarte bine, dar exista si o anumita reticenta in a-si comanda mancare. Numarul comenzilor este in crestere. Sunt multe de invatat. Produsele alimentare trebuie ambalate diferit, transportul este diferit, dar ea se va dezvolta”;

Probleme intampinate de Black Friday

  • Comenzile s-au facut in cateva ore si apoi a urmat provocarea de a incepe sa ambalezi produsele.
  • Daca ai o medie de X produse si trebuie sa ambalezi de 10 ori mai mult oamenii au nevoie de un timp pana invata – si pana invata s-a terminat campania de reduceri. Este o provocare logistica. Este clar ca vor exista nemultumiti – la cei care sunt pe ultimele locuri la livrare
  • Unii inteleg azi intarzierea unei comenzi. Comunicarea trebuie facuta cu cei din online. Intarzierile se vor invata, capatam experienta. Suntem la al patrulea BF, ultimele doua au fost cu adevarat importante, dar se pare ca se creaza o sarbatoare a vanzarilor. Este clar ca devine o sarbatoare si este un lucru foarte bun ca se intampla.
  • Noi am ajuns la o pondere de 87% livrari la jumatatea saptamanii, vorbim de livrari ridicate de la furnizorii nostri. Avem toata saptamana de ridicat. Sunt foarte putini cei care au terminat intr-o zi sau doua in piata

Ce va aduce perioada post-Black Friday

“Va urma Craciunul, este practic cea mai aglomerata perioada pentru noi. Este perioada in care nu dam niciun concediu si mobilizam intreaga echipa pentru a face fata cererilor. Oamenii cu experienta stiu ca trebuie sa tragem cel mai mult, tocmai de aceea nu ne dorim zapada (conduce la intarzieri in livrare), dar am invatat din experienta anilor precedenti. 2014, per total, a mers mai bine.Craciunul, de expmplu, aduce vanzari mai mari. Estimez ca se va pastra cresterea de 20% a volumului transportat”, a spus Adrian Mihai la emisiunea Wall-Street 360.

Planuri pentru BF 2015

“Nu as schimba mare lucru. Am invatat din experienta anilor trecuti. Mi-as dori ca furnizorii sa isi calculeze mai bine pasii. Daca au hotarat sa vanda mii de produse – sa reuseasca sa se tina de promisiune. Toate reclamatiile vin la ultima veriga. Noi suntem certati, fiind nevinovati”, a mai spus unul dintre sefii FAN Courier.
Potrivit estimarilor de business, FAN Courier mizeaza in acest an pe un avans al afacerilor de 20%, de la 63 mil. euro, la 75 mil. euro.