PayU: Ar fi putut creste mai bine segmentul de Do it Yourself

Rares Florea, online sales manager al principalului procesator de plati din Romania, PayU, caracterizeaza in trei cuvinte evolutia sectorului eCommerce in 2014: rebranding, mobilitate si conversie. Atunci cand spune “rebranding”, Rares aminteste de Mercador, transformat in OLX, de Romtelecom si Cosmote, rebranduit in Telekom, sau de RCA-Ieftin, in Pint.ro.

Cu ce rimeaza Olx? Cu pix, cu chix... De ce s-a rebranduit Mercador.ro

Cu ce rimeaza Olx? Cu pix, cu chix... De ce s-a rebranduit Mercador.ro

“Personal, sunt un fan al retailului. Cred ca ar fi putut creste mai mult segmentul de DIY. Asteptam in contunuare intrarea in ecommerce a unor jucatori mari care au prezenta online in regiune, cum ar fi Leroy Merlin in Polonia sau Praktiker in Turcia, Jysk in Ungaria, Tekzen in Turcia”, subliniaza Florea.

Online-ul este viitorul, ca vrem sau nu - Mihai Patrascu, evoMAG.ro

Ce a mers aproape perfect a fost conceptul de marketplace, care a identificat foarte bine nevoia romanului de one-stop-shop, considera oficialul PayU. Si, intr-adevar, anul 2014 a insemnat intrarea pe mai multe nise de activitate a unor branduri precum eMAG, Elefant.ro sau evoMAG.ro.

Ca diferente fata de Europa de Vest/SUA, Rares Florea puncteaza faptul ca vesticii “au educatia si traditia clientului care este dispus sa plateasca prin card – fie ca vorbim de Visa, Mastercard sau AmEx, offline sau online. Primul impuls la comanda online este sa scoata cardul din portofel si sa faca plata. “Diferenta fundamentala din punctul de vedere al abordarii magazinelor ar fi orientarea acestora catre client. Asta a si dat tonul cresterii unor jucatori ca Zalando, Amazon sau Zappos”, mai spune Rares Florea.

In ceea ce priveste evolutia pietei de comert online din tara, reprezentantul PayU subliniaza ca orice intrare a unui retailer din offline in online construieste piata – IKEA este un exemplu in acest sens, compania anuntand anul acesta intrarea in zona de comert online, o miscare analizata indeaproape de WALL-STREET.ro. De cealalta parte insa, iesirea unui jucator, precum GroupOn, duce la micsorarea pietei. Per total insa, piata va creste cu minim 20% in anul fiscal 2015, piata permitand insa si cresteri mai mari.

Surprinzatoarea evolutie a canalului de online la IKEA

Surprinzatoarea evolutie a canalului de online la IKEA

Pentru 2015, principalele tendinte vor fi mobile-ul (continua practic de anul acesta), omnichannel retail si, similar, axarea unor branduri pe adaugarea de noi nise – marketplace.

eMAG.ro: Crestere, diversificare, mobile

Bogdan Axinia, vicepresedinte al eMAG, cel mai mare magazin online din tara, considera, similar cu Rares Florea, ca anul 2014 a fost al zonei de mobilitate, al diversificarii si, per total, am asistat la crestere generalizata.

"Un mare plus vedem in diversificarea ofertei si in intarirea convingerii ca orice se poate cumpara online repede si sigur. Daca ne referim la comertul online cu bunuri de folosinta indelunga – estimam o piata de 1 miliard de euro", estimeaza vicepresedintele companiei.

Daca ar fi sa compare piata din SUA/Europa de Vest cu cea din Romania, Bogdan sesizeaza inca, din pacate, diferente destul de mari. “La nivel de piata – daca in cazul SUA/Europa de Vest vorbim de o piata matura si de un alt nivel de educare a consumatorilor, obisnuiti cu toate mecanismele comertului la distanta, in Romania, tot procesul de educare are un istoric recent. Pastrand proportiile, vorbim si de ponderi diferite ale comertului online in total comert pe cele doua piete. In acest context, la noi mai exista o mare oportunitate pentru cresteri spectaculoase", puncteaza el, pastrand la final un ton optimist.

Pe de alta parte, raportandu-ne la servicii, putem spune ca piata romaneasca are avantajul unor servicii mai bune – rapiditatea transportului, usurintei de returnare a produselor dar si legislatia care protejeaza cumparatorii. "Un numitor comun al pietei romanesti si al pietelor mari: clientii care folosesc smartphone-ul in comertul online urmeaza acelasi trend".

In 2015 eMAG isi va continua extinderea regionala, diversificarea si completarea categoriilor si extinderea platformei eMAG Marketplace.

evoMAG.ro: 2014 a adus prea multe campanii de reduceri si promotii

Desi per total considera ca piata a evoluat foarte bine, Mihai Patrascu, manager al unuia dintre cele mai vizibile magazine online din tara, evoMAG.ro, subliniaza ca exista anumite carente sau zone care pot fi exploatate mai eficient. “Nu avem inca foarte multe sectoare dezvoltate – de exemplu partea de echipamente sportive pe zona de online este aproape inexistenta”, puncteaza el, apreciind insa ca avem o calitate a serviciilor foarte buna, oferind de asemenea mai multe optiuni si beneficii clientilor.

“eCommerce-ul a evoluat foarte bine si in 2014, clientul a castigat multe avantaje in detrimestul unei concurente prea mari pe anumite segmente si a unei batalii in preturi ce nu aduce nimic bun. A adus prea multe campanii de reduceri si promotii si asta consider ca va schimba comportamentul clientilor atat online cat si offline. Prea multe Black Friday-uri de-a lungul anului”, apreciaza managerul evoMAG.ro.

Citeste si:

Per total, piata creste in continuare iar aceasta tendinta se va pastra inca multi ani de acum incolo, comertul online reprezentand o oportunitate mare. “Online-ul este viitorul, ca vrem sau nu”. Ca tendinte in 2015, Mihai subliniaza ca se vor dezvolta noi categorii de produse pentru jucatorii deja prezenti pe piata si de asemenea vom asista, si in 2015, la intrarea unor noi playeri din offline in zona de online. Totodata se vor dezvolta, accelerat, nise de produse care inca nu au jucatori puternici in comertul online – echipamente sportive si auto, printre ele.

In 2014, evoMAG a investit “pentru urmatorii cinci ani”, in tehnologie si in logistica in mod special.

Libris: Diversitate, competitie si…avantaj client

Laura Teposu, director de dezvoltare al librariei online Libris.ro, una dintre cele mai mari din tara, considera ca diversitatea si competitia ridicata (inclusiv pe segmentul de carte) au dus, in timp, la un avantaj din ce in ce mai mare al clientului final. “Pentru 2014 estimez piata de comert online de carte la 15-20 de milioane de euro, cu o pondere de 20-25% in totalul pietei de carte. In 2015 cel mai probabil piata de carte va avea o crestere moderata, dar ponterea comertului online va creste cu 5-10 puncte procentuale”, subliniaza ea.

Spre deosebire de SUA/Europa de Vest, piata online din Romania este inca in urma, dar, fiind o piata mai putin matura, are o crestere mai accelerata. “Noi suntem, cumva, la inceput de drum, iar ei au cativa ani de experienta inaintea noastra, si o alta educatie. In rest, cred ca suntem la fel de pregatiti, indrazneti, creativi”, spune Laura.

Mai mult, in Vest exista o mai mare incredere a consumatorului in online, tradusa in atitudinea pe care o manifesta clientul fata de magazinul de la care cumpara – plata online, reactia la intarzierea coletului. “In Romania, desi numarul comenzilor online este intr-o crestere accentuata (ceea ce inseamna si o crestere a gradului de incredere in a comanda online), proportia nu se pastreaza si la plata in avans - cu cardul (romanii inca merg pe principiul „ce-i in mana nu-i minciuna”)”, spune ea.

Concurenta, desi benefica pentru clientul final, se traduce insa intr-o scadere masiva a preturilor si implicit o marja de profit foarte redusa pentru comerciant, acest lucru putand, in timp, sa afecteze calitatea serviciilor. “Nu este bine sa devalorizam categorii intregi de produse valoroase atat material, cat si intelectual. O carte nu inseamna numai costuri de tiparire, ci, in primul rand de creatie. Dar nu suntem inca educati sa apreciem munca intelectuala la adevarata ei valoare.
Este bine ca publicul are tot mai mare incredere in online si ca increderea nu ii este dezamagita; este bine ca au intrat in online mari retaileri, din toate zonele de business, al caror nume, adauga un plus de siguranta pentru intreaga piata”, considera Laura Teposu.

In 2015 va creste ponderea comenzilor de pe mobile si tablete – pe Libris.ro a ajuns la 30%, fata de 6% in 2013. Totodata se vor rafina strategiile de marketing (segmentarea, personalizarea, marketingul social) si de asemenea va creste interesul pentru autorii romani.

“In Europa de Vest 30% din locuitori cumpara online, in Romania doar 10%. Cresterea acestui procent ar insemna un salt important pentru piata online din Romania si implicit pentru piata de carte. Aici ar trebui sa se concentreze eforturile comune ale comerciantilor online”, mai spune Laura Teposu.

Okian: Crestere, maturizare si potential in continuare

Ramanand pe segmentul de carte, una dintre cele mai promitatoare nise si de asemenea un segment care a crescut anul acesta, Tudob Benga, CEO la Okian.ro (magazin online specializat mai ales pe manuale scolare si carte straina – n.r.), considera ca 2014 se caracterizeaza printr-o crestere sustinuta, maturizare, ramanand insa loc pentru evolutie si in viitor.

Ca lucru negativ, referindu-se exclusiv la segmentul de carte, el simte lipsa unui „Book in Print”, un index al tuturor titlurilor ce se tiparesc in prezent, ce urmeaza sa fie tiparite si ce nu se mai tipareste. „Ar ajuta foarte mult la organizarea intregii industrii”, considera el. Totodata, suprapunerea Black Friday cu targul de carte Gaudeamus creeaza probleme intrucat, „in esenta evenimentul principal al anului in eCommerce si evenimentul principal al anului in industria cartii se desfasoara simultan. „Insa e foarte clar ca o multime de lucruri, de la curieri la sisteme de plata, au performat mult mai solid in 2014, se simte focusul crescut pe eCommerce si tot ecosistemul functioneaza din ce in ce mai bine”, considera el.

Ca o tendinta pentru 2015, nu se mai cauta chilipilurile la fel de mult ca inainte, oamenii stiu mult mai clar ceea ce cauta, mai ales in zona de carte straina sunt din ce in ce mai conectati la ultimele aparitii din afara. Tot pentru 2015, referindu-se la business-ul Okian, Tudor spera ca jocurile educationale sa devina o componenta semnificativa.

Cum consideri ca va evolua piata de comert online din Romania, in 2015? Te incurajam sa iti spui opinia.

Sursa foto: Shutterstock: eCommerce