Am urmarit timp de ani buni evolutia mediului eCommerce, avand legaturi stranse cu multi jucatori din piata, atat mari cat si mici. Din 2007-2008, cand numarul magazinelor online se numarau pe degetele angajatilor unei companii medii, pana in 2014 cand am asistat, poate pentru prima oara la o piata matura, similara cu cea din Europa de Vest – daca nu chiar mai buna/eficienta pe anumite segmente, lucrurile au evoluat si s-au transformat, 2015 urmand sa aduca insa schimbari chiar si mai mari.

2015 ar putea deveni, vorba lui Aldoux Huxley, “A Brave New World” pentru eCommerce-ul local; daca ai uneltele necesare, cunostintele si planurile bine puse la punct, retailerii vor juca pentru a castiga. Lucrurile se succed din ce in ce mai rapid, mai dinamic; legaturile magazin-client transcend simpla interfata a magazinului; online-ul intra in offline si mobile-ul face legea. Multe dintre tendintele de mai jos vor fi dezbatute si disecate la ecomTEAM 2015, cea mai importanta conferinta regionala despre eCommerce. Pana in aprilie insa, cateva dintre tendintele la care vom asista anul acesta.

1. Mobile, mobile, mobile

Wall-Street.ro a scris de nenumarate ori despre importanta adaptarii site-urilor pentru mobile; din pacate inca multe magazine online din tara nu au site-uri responsive, link-urile sunt greu de accesat pe smartphone-uri, checkout-ul se face greu. 2015 va fi in mod clar anul in care vom asista la intrarea in masa a magazinelor online in zona de mobile. O sa listam mai jos cateva magazine online care inca NU au site responsive, urmand ca la finalul anului sa vedem ce modificari au realizat acestea:

Cel.ro – site-ul mobile este similar cu cel Web, deci greu de folosit pe ecrane de mici dimensiuni;
Elefant.ro – sectiunile sunt foarte mici;
Vivre.ro – desi beneficiaza de fotografii mari, descrierile sunt mici, greu de descifrat;
PCFun.ro – nu beneficiaza de site mobile;
Mobexpert.ro – desi livreaza online, luandu-se la tranta cu IKEA, brandul autohton inca nu are site responsive
FashionUp.ro – fotografii mici, descrieri si mai mici.
Libris.ro – Acelasi site ca cel Web.
Mediadot.ro - Nicio diferenta fata de site-ul accesibil pe desktop.

…si lista poate continua. Sunt branduri cunoscute, mari si cu pretentii, care fara indoiala cunosc importanta in crestere a zonei de mobile, dar (se pare ca) nu suficient de mult incat sa ia atitudine. Fara indoiala, pana la finalul lui 2015 multe dintre acestea, daca nu toate, vor investi intr-un site adaptabil zonei mobile.

Pe de alta parte exista si exemple pozitive, site-uri care se adapteaza automat la mobile, unele avand chiar aplicatii separate – eMag.ro, H&M.ro, evoMag.ro, Carrefour-Online.ro, F64.ro, PCGarage.ro sau Miniprix.ro au de castigat imediat ca urmare a unor site-uri (mai) usor de accesat de pe ecrane de mici dimensiuni.

2. Livrare gratuita, retur gratuit

Toate studiile internationale arata ca oamenii ar fi mai inclinati sa cumpere de pe un magazin daca acesta ofera transport gratuit. Prea putini jucatori din Romania au, in prezent, implementat acest serviciu – Libris.ro este unul dintre business-uri. Magazinul de carte livreaza gratuit oriunde in tara, de orice suma. “Acest lucru ne-a ajutat foarte mult si ne-a sprijinit cresterea”, spunea in 2014 Laura Teposu, director de dezvoltare al companiei.

Intr-adevar, livrarea gratuita s-ar putea dovedi o bataie de cap suplimentara pentru magazin, care va trebui ori sa mareasca preturile (lucru greu de realizat, mai ales in contextul cresterii concurentei pe aproape toate segmentele, mai ales IT, fashion sau carte), ori sa suporte din profitul propriu costul suplimentar, insa beneficiile s-ar putea dovedi superioare.

Citeste si:

Costul returului este de asemenea o problema destul de mare, mai ales cand vorbim de magazine care livreaza si peste hotare – clientii internationali, romani din alte tari ale lumii, ar fi mai inclinati sa cumpere din tara daca ar avea garantia returului gratuit. Si acest lucru ne duce la punctul trei…

3. Extindere internationala

Prin extindere internationala intelegem nu doar deschiderea de puncte de lucru in alte state ale lumii, dar si livrare peste hotare. Mijloace de plata deja exista (PayPal unul dintre ele), granitele (mai ales UE) sunt deschise, transporturile se fac (in general) in siguanta. Este o chestiune de timp pana cand magazinele online din Romania vor incepe sa livreze pe plan global. Principalele piedici – cunoasterea pietei/concurentei din tarile respective, adaptarea magazinelor (traducerea), trecerea de pragurile birocratice necesare infiintarii unei firme, gasirea si angajarea unor reprezentanti locali.

Aceste piedici nu sunt insa nici pe departe insurmontabile si ar trebui sa ne asteptam ca in 2015 din ce in ce mai multe business-uri incepute in Romania sa intre in alte state. Pe acest subiect vom discuta si la ecomTEAM 2015, alaturi de eMag dar si alti jucatori din piata.

4. Continut personal(izat)

Devine din ce in ce mai important pentru retailerii online sa isi adapteze site-urile pentru fiecare utilizator in parte, in loc sa ofere o singura solutie pentru toti clientii. Modelul Amazon, de scoatere in evidenta a unor produse pe site in functie de istoricul clientului, trebuie (si va fi) adaptat si in Romania. Oficialii eMag au subliniat, intr-un articol oferit wall-street.ro in 2014, ca vor implementa “curand” un sistem similar.

Vom vedea in 2015 mai multe solutii prin care clientii vor putea sa adapteze site-urile preferate dupa dorintele si preferintele proprii. In prezent, in Romania, numarul de magazine online care ofera personalizare este aproape inexistent.

O alta forma de a personaliza si a oferi individualitate fiecarei comenzi/fiecarui produs este social media. Comertul social, cum este denumit, va creste cu 93% in SUA, atingand 14 miliarde de dolari in 2015. Ca urmare, comerciantii online vor trebui sa socializeze mai mult daca vor sa iasa in evidenta fata de concurenta si, in paralel, sa isi protejeze brandurile. Acum, mai mult ca niciodata, engagement-ul este cheia si clientul are intotdeauna, dar intotdeauna, dreptate.

Chiar daca nu are, as adauga.

5. Omnichannel

Retailerii care au prezenta atat online cat si offline vor incerca din ce in ce mai mult sa conecteze cele doua medii – prin promotii, QR codes, pentru a creste traficul. Unele vor dezvolta in 2015 aplicatii speciale pentru a ajuta clientii atunci cand sunt in magazinele fizice.

Acestea sunt doar cinci din mai multe tendinte in eCommerce-ul anului 2015. Mai departe de ele insa, vor conta “mici” elemente care vor face diferenta. La ecomTEAM 2015 vei avea ocazia sa discutati fata in fata cu unii dintre cei mai importanti specialisti in comertul online, atat din Romania cat si la nivel European.

Sursa foto: Shutterstock