1. Online-ul romanesc continua sa creasca pe toti indicatorii importanti

Rata de penetrare a internetului in Romania va creste si in 2015 si se va indrepta spre 60%, pastrandu-se in media Europei de Est, care insa ramane inca mult sub media Europei Centrale (78% in 2014). Cu aproape 90% din conexiuni broadband, Romania va continua sa fie si in 2015 in topul tarilor privind viteza la internet. Numarul romanilor care cumpara online va depasi 3,000,000.

Bugetele de advertising online vor creste fiind influentate de:

- Reach-ul platformelor online– sunt platforme (Google, Youtube, Facebook) care au un reach similar cu TV-ul ceea ce le face atractive pentru campaniile de advertising.

- Influenta nativilor digitali - nativii digitali incep sa ocupe pozitii cheie in cadrul companiilor si vor grabi procesul de trecere al bugetelor din offline in online. Online-ul e un mediu pe care il inteleg si cu care sunt confortabili.

- Eficienta campaniilor – campaniile digitale vor fi masurate din ce in ce mai bine si vor aparea si mai multe povesti de succes. Va creste ponderea campaniilor de performance marketing. Granita dintre online si offline se micsoreaza.

- Investitiile concurentilor in online –brandurile vor investi in online ca sa vina in intampinirea consumatorilor, dar si ca sa-si apere pozitia in fata concurentilor.

2. Masurarea campaniilor de marketing devine prioritate

Bugetele campaniilor de marketing online vor creste ca si impactul pe care acestea le au in business. Aceste doua lucruri vor face ca focusul pe masurarea de campanii sa creasca. Spre exemplu, interesul de a masura si optimiza e mai mare in cazul unei campanii cu buget de 100,000 de Euro si impact in vanzarile totale de 10%, spre deosebire de o campanie cu buget de 5,000 de Euro si impact in vanzarile totale de 0.5%.

Modelul principal de atribuire ramane last-click, fara sa se vorbeasca prea mult despre modele mai avansate. Suntem inca in punctul in care incepem sa facem diferenta intre model de atribuire si model plata. Insa, notiuni de baza precum CPC, CPS, CTR, lead, analytics, afiliere, targetare comportamentala etc. vor trebui sa fie intelese de toti marketerii care vor vrea sa-si pastreze jobul si in 2016.

3. Performance marketing e unul dintre cuvintele cheie din 2015

Performance marketingul transforma campaniile de marketing si pe oamenii care le gandesc, le masoara sau le implementeaza. Vorbim din ce in ce mai mult despre campanii care genereaza venituri in stransa corelatie cu bugetul investit, despre metode de plata strans legate de performantele inregistrate, despre echipe specializate si cu mentalitate de performance, despre integrarea tehnologiei in activitatea de marketing, de masurare si optimizare in timp real.

Poate cel mai important lucru privind performance marketingul este ca forteaza agentiile si clientii sa adopte un alt mod de gandire. Unul in care se va discuta mai mult despre business in planificarea campaniilor de marketing si despre legatura dintre advertising si rezultate.
In 2015, vor creste ca numar si ca cifra de afaceri agentiile de performance marketing si se vor dezvolta departamente specializate de performance in cadrul companiilor.

4. Vor fi peste 30,000 de magazine in Romania la sfarsitul lui 2015

Nu toate 100% functionale, multe cu mai putin de cateva zeci de vanzari pe luna si totusi vor fi peste 30,000 de siteuri care vor vinde online produse catre consumatorii finali. Vom avea retaileri mari care isi vor lansa un magazin online (H&M a anuntat ca lanseaza magazin online in Romania in 2015), dar si cateva mii de magazine lansate ca hobby sau ca “al doilea job”.

Piata de ecommerce va inregistra si in urmatorii ani o crestere de 2 cifre, estimarile pentru 2015 fiind de +20-30%.

5. Democratizarea marketingului se accentueaza

Sunt cateva mii de specialisti care au castigat bani prin afiliere, alte cateva mii care au invatat Google AdWords participand la cursurile Google OMA (Online marketing academy), alte cateva mii de programatori care isi doresc sa invete marketing si design pentru a-si putea dezvolta proiectele personale.

In plus, educatia in marketing online, desi prea putin instutionalizata, este extrem de accesibila prin carti, MOOC-uri, forumuri, bloguri, Youtube etc.

Barierele de intrare sunt scazute , fie doar si pentru a experimenta. Un exemplu in acest sens: prin afiliere, oricine cu un laptop si o conexiune la internet poate sa-si valorifice cunostintele de marketing, sa promoveze magazinele online si sa castige un procent din venitul pe care il genereaza pentru acestea.

In 2015, alte cateva mii de specialisti care si-au dezvoltat diverse competente specifice vor alege sa fie independenti. O parte dintre acestia vor fi consultanti, altii afiliati, altii vor oferi servicii in sistem de freelancing, altii vor combina cunostintele de marketing cu pasiunea pentru a lansa magazine online de nisa, iar altii se vor folosi de cunostintele de programare pentru a dezvolta propriile produse.

6. Marketingul afiliat se maturizeaza

In continuarea punctului 5, in 2015 vor fi cateva mii de romani care vor inregistra primul comision in afiliere pentru un magazin romanesc sau pentru unul global. In 2015 vom avea primul afiliat care va inregistra comisioane in valoare mai mare de 50,000 de Euro intr-o singura luna facand vanzari pentru magazine romanesti. Sumele vor deveni suficient de atractive si pentru afiliatii cu experienta pe piata globala care vor incepe sa promoveze magazine din Romania.

In 2015 vor avea succes afiliatii care vor intelege cum se “vor comporta” anul acesta Google si Facebook, dar si cei care vor investi in proiecte specifice marketingului . In UK, o piata de afiliere mai mare deja de 1 miliard de Euro in comisioane platite afiliatilor, principala pondere (mult peste 50%) o au siteurile de tipul comparatoare de preturi, cashback, voucher, loializare si review. Se va observa si pe piata din Romania o tendinta de orientare catre astfel de proiecte.

Citeste si:

Tendinta ca retailerii mari cu magazine sa-si deschida un program de afiliere va continua si in 2015. In plus, vor fi peste 1000 de magazine online mici si medii care vor testa marketingul afiliat. Focusul tuturor magazinelor va continua sa fie pe a cauta solutii prin care sa atraga afiliati performanti in programele lor prin participarea la intalniri offline, conditii preferentiale si stabilirea de relatii de parteneriat.
In ceea ce priveste categoriile fashion, carti, IT&C si home&deco se vor consolida ca si lideri. Telecomul, hypermarket, copii si financiar vor avea cresteri importante in acest an.

Cresterea zonei de marketing afiliat va fi sustinuta de mai multi vectori de crestere: rata penetrare internet, numar romani care cumpara online, piata de comert electronic, valoare medie cheltuita online, bugete de publicitate online.

7. SEO nu va muri nici in 2015

In 2015, va fi mai greu si mai costisitor sa faci SEO, insa traficul din motoarele de cautare ramane principala sursa de trafic pentru siteurile romanesti (in medie, peste 50% din tot traficul). Google ramane lider cu o cota de piata de peste 95%.

Foarte probabil vor mai fi update-uri care vor afecta siteuri fara un brand, avand continut de slaba calitate sau un profil de linkuri suspect.

8. Google AdWords va atrage mai multi bani din bugetele de publicitate online

In 2015, principalii vectori de crestere pentru Google AdWords vor fi Youtube, mobile advertising si automatizarile folosind instrumentele Google.

In cazul Youtube, din ce in ce mai multe branduri vor introduce si Youtube in planurile lor. Multe din reclamele care vor fi difuzate pe TV vor fi promovate si pe Youtube, unele dintre acestea fiind optimizate pentru acest canal (exemplu: transmiterea mesajului principal si afisarea brandului in primele 5 secunde). Acest lucru va face ca CPC-ul sa creasca, insa nu semnificativ - acum se pot cumpara vizualizari pe Youtube si cu 1 ban pe True view (True view = utilizatorul vede cel putin 30 de secunde din reclama sau toata reclama daca aceasta are mai putin de 30 de secunde).

Mobile-ul este domeniul pe care se pariaza masiv in urmatorii ani. Rata de penetrare a smartphone-urilor in Romania continua sa creasca, estimandu-se va ajunge la peste 50% pana in 2017 (dublare fata de 2013). Reach-ul pe care Google AdWords il are pe dispozitivele mobile il va ajuta sa atraga bugete mai ales din zonele de branding sau de promovare a aplicatiilor. Zona de performance pentru mobile advertising in ecommerce va creste, insa este strict dependenta de dezvoltarea versiunii de mobil a magazinelor.

Automatizarile inseamna in primul rand reclamele dinamice si personalizate, doua functionalitati care au fost facute disponibile si in Romania la sfarsitul lui 2014. Acestea permit advertiserilor sa fie mai relevanti si vor creste eficienta campaniilor.

9. Facebook e o retea matura si in Romania

Facebook isi va pastra tendinta de crestere din 2014 (pana in 500,000 de conturi noi). Daca 2013 si 2014 au fost anii in care mamele noastre si-au facut cont pe Facebook, in 2015 probabil ca-si vor face si bunicile noastre. Facebook este o retea sociala matura in Romania – majoritatea celor pe care ii stim sunt pe Facebook.

Din punct de vedere al publicitatii, bugetele vor creste atat pe componenta de social media (lucru fortat de scaderea reach-ului organic), cat si pe cea de PPC advertising (specialistii in PPC cauta medii noi pentru a atrage bugete de la clienti, iar solutii precum remarketing prin Facebook sunt foarte atractive pentru ei). Mobile advertisingul va fi un vector important de crestere pentru banii pe care Facebook ii va atrage din bugetele de advertising.

Tinerii se (re)orienteaza catre aplicatii de social messaging (WhatsApp, Viber, Facebook Messenger).

10. Magazinele online se vor extinde regional si vor fi dezvoltate produse online made in RO

In 2015, numarul de magazine online pregatite sa livreze in afara Romaniei (Bulgaria, Moldova, Ungaria, Slovacia, Polonia) va creste. Extinderea va fi sustinuta si de curieri care isi vor adapta serviciile livrarii in afara Romaniei.

In 2015, vor aparea si se vor dezvolta in continuare produse made in RO care vor adresa cel putin o piata regionala. Un job in outsourcing sau intr-o multinationala in IT plateste ratele, insa satisfactia vine din lucrul la produsele proprii. Produse dezvoltate in Romania care au demonstrat ca pot livra rezultate pentru clienti se vor extinde in piete cu potential mai mare.

11. Creste numarul si valoare investitiilor in magazinele online si produsele dezvoltate in Romania

In 2015, va creste nevoia de finantare cauzata de extinderile magazinelor online (cu investitii in marketing si operational), dar si de dezvoltarea start-up-urilor (cu investitii in oameni, tehnologie si marketing).

In cazul magazinelor, cele care sunt in crestere si care sunt intr-o piata aflata in crestere, avand un istoric bun (profit operational) vor fi de interes pentru fondurile de investitii.

Startup-urile vor fi de interes pentru investitorii privati (in perioada initiala) sau pentru fondurile de investitii (cele care au un istoric bun, au aratat ca au un model de business functional si care au nevoie de finantare pentru a creste).

Cresterea investitiilor private va fi alimentata de sumele de bani aflati in piata si care asteapta oportunitati, de lipsa alternativelor (exemplu: dobanzile foarte scazute la depozitele bancare) si de perspectiva foarte buna de crestere pe care o au business-urile din online.

Surse date statistice: Ecommerce Europe, INSSE, GFK, Google, StatCounter, Internet World Stats, Google, trafic.ro, IAB, Moz, Wall-Street, 2Parale.