Radu Balaceanu a povestit intr-un interviu acordat wall-street.ro cum arata planurile companiei si care sunt elementele care vor aduce platforma foodpanda pe profit. Printre noutatile anuntate in premiera de managerul platfomei se numara un proiect pilot de livrari, care va permite foodpanda abordarea restaurantelor care nu au livrari proprii, inclusiv lanturi cunoscute. De asemenea, interesant va fi felul in care proiectul de comenzi corporate va oferi un potential si mai ridicat dezvoltarii pe partea de companii de catering.

TV, mediul care aduce clienti noi in online

In ultima perioada, platformele de anunturi ca olx.ro sau tocmai.ro au demarat un trend interesant in piata de online, apeland la publicitatea TV pentru a aduce clienti noi pe Internet. Din ce in ce mai multi jucatori din online au inceput sa se duca pe TV, iar foodpanda face parte din acest grup de companii, lansand pana acum 2 campanii TV si demarand recent o a treia.

De ce a mers foodpanda pe TV? Radu Balaceanu a explicat ca este o chestiune atat de brand awareness, cat si de conversie. “TV-ul fructifica cel mai bine, urmat de online si apoi, cel mai slab si greu de masurat, este offline-ul”, spune managerul foodpanda, care a mentionat ca o campanie TV aduce o crestere de 30% a numarului clientilor noi fata de media de clienti noi pe care platforma o inregistreaza. “Avem constant circa 30% clienti noi, iar acest numar creste cu 30% pe perioada unei campanii TV”, a declarat Balaceanu. Totusi, compania are uneori proiecte pe online care depasesc bugetele din TV.

Legat de bugetul de marketing si promovare, Radu Balaceanu spune ca nu exista o suma prestabilita si se cheltuie in functie de ce campanii si proiecte sunt. Spre exemplu, spune seful foodpanda, in decembrie si ianuarie s-au cheltuit 200.000 euro pe proiecte de marketing: au fost campanii de co-finantare (reduceri ale restaurantelor care au fost dublate de foodpanda din acest buget), campanii TV si pe bloguri.

Cat la suta din acesti clienti noi se intorc pe site de la prima comanda? Radu Balaceanu spune ca peste 50% din clientii noi mai plaseaza o comanda in primele 60 de zile de la prima comanda pe foodpanda, in conditiile in care un indicator bun este de 45% in primele 60 de zile.

400 de restaurante pe foodpanda in prezent

In prezent, pe platforma foodpanda sunt circa 400 de restaurante, din care peste 170 in Bucuresti si restul in tara. Recent a fost atras pe platforma si lantul La Mama, unul dintre cele mai importante branduri autohtone.

Cum sunt atrase restaurantele pe platforma, in conditiile in care multe oricum au livrari? “Noi abordam un client diferit, majoritatea restaurantelor nu au o aplicatie, iar in cazul foodpanda 64% din comenzi vin prin aplicatie. Nu facem canibalizare, noi ne adresam clientului online. Totul este automatizat si online”, spune Radu Balaceanu. In ceea ce priveste restaurantele care ies de pe platforma, managerul foodpanda spune ca sunt foarte putine cazurile in care restaurantele sunt scoase de ei in functie de plangerile primite, dar ca pot sa mai fie schimbari periodice in oferta de restaurante, ca urmare a unor schimbari de meniu, inchideri pentru inventar. “Restaurantele nu ies, insa au mai fost cazuri izolate in care am scos noi de pe platforma unele localuri”, a declarat Balaceanu.

Proiect pilot de livrare la foodpanda: se deschide piata restaurantelor care nu au propriul serviciu de livrare

Pentru ca un restaurant sa fie admis pe platforma foodpanda trebuie sa aiba livrare, o calitate buna a mancarii si un timp de livrare bun pentru orasul din care face parte: Spre exemplu, in Cluj, timpul ar fi de 45 minute, in timp ce in Bucuresti este de 60 de minute. Foodpanda are insa deja un proiect pilot de livrare, proiect care permite companiei abordarea restaurantelor care acum nu au un serviciu de livrare, inclusiv lanturi mari. “Este un proiect pilot de livrare. Avem un partener tert cu care lucram, o companie de curierat care se ocupa si de partea de food si are logistica necesara. Avem trei restaurante care lucreaza cu acest partener si mai urmeaza sa se lanseze doua, iar pana acum totul merge bine”, povesteste Balaceanu.

Daca proiectul va avea rezultatele scontate si va trece de etapa pilot va insemna o imbunatatire a indicatorilor de performanta ai companiei pentru ca experienta clientului poate deveni una foodpanda in totalitate, spune Balaceanu. In plus, un serviciu de livrare marca foodpanda va aduce si o crestere a numarului de restaurante in contextul in care masa de unitati cu care platforma poate lucra se va extinde fundamental. “Abordam restaurante foarte mari in momentul de fata. Suntem in discutii avansate atat cu lanturi romanesti, cat si cu lanturi internationale”, a spus Balaceanu, care a adaugat ca acest serviciu de livrare prin foodpanda nu ar afecta pretul final al mancarii pentru end-user, insa se poate lua in calcul si o taxa de livrare daca zona de livrare va fi extinsa. Radu Balaceanu este increzator in proiectul pilot de livrari pentru ca businessul de restaurante nu are nicio legatura cu aceasta zona logistica si practic prin existenta serviciului chiar in curtea foodpanda restaurantele pot scapa de aceasta corvoada. Balaceanu spune ca inclusiv restaurantele care acum au livrarea lor vor fi contactate pentru a le fi prezentat acest serviciu.

Nu facem canibalizare, noi ne adresam clientului online

La inceputul acestui an, foodpanda a intrat si pe segmentul corporate, lansand un produs special pentru corporatii sau angajatii din companii care comanda la birou. Pentru inceput, comenzile vor fi pentru un perimetru de 3-4 km in jurul Pietei Unirii si in zona Preciziei. Pentru oferta corporate, Radu Balaceanu spune ca s-au negociat preturi cu 10-50% mai mici fata de cele standard. In prezent, comanda medie in Bucuresti este de circa 15 euro, in crestere in ultima perioada.

Foodpanda intra pe segmentul comenzilor corporate

Foodpanda intra pe segmentul comenzilor corporate

Citeste si:

Ce va insemna segmentul corporate pentru business? La nivel de crestere de clienti, Balaceanu spune ca este greu de estimat, dar ca tinta este ca exclusiv din proiectul corporate sa existe o majorare de 20% a numarului de clienti. Balaceanu spune insa ca exista deja un contract cu o companie cu 650 de angajati pe corporate si o alta negociere foarte interesanta ar putea garanta circa 150 de comenzi zilnic. “Vor niste preturi foarte scazute si acum incercam sa gasim un numitor comun cu o companie de catering listata”, spune seful foodpanda. De altfel, proiectul corporate poate reprezenta o oportunitate de a utiliza mai bine companiile de catering listate si a oferi un produs mult mai bun pe acest segment.

Constanta, urmatorul oras in care foodpanda va investi masiv in marketing

Legat de extinderea in alte orase, Radu Balaceanu spune ca momentan este multumit de acoperirea pe care foodpanda o are si singurul oras in care ar mai vrea sa intre este Bacau, unde sunt circa 30-40 de restaurante bune, dar unde in acelasi timp educarea publicului va fi o provocare. Ca numar de comenzi, dupa Bucuresti vin Cluj si Timisoara, dar si Constanta este un oras important si este urmatoarea destinatie a unor sume importante din bugetul de marketing foodpanda. De ce se investeste in Constanta? Raspunsul este simplu: vine vara si scad semnificativ comenzile pe Bucuresti. “Am vorbit cu proprietari ai restaurantelor mari din Constanta si foarte multa lume comanda pe plaja”, a spus Balaceanu.

Cand va veni profitul pentru foodpanda?

“Nu suntem inca pe profit si acesta nu este prioritatea nr. 1 in prezent. Am ajuns lideri de piata si tinta este sa ramanem aici, dar putem ajunge profitabili, la nivel operational, curand, adica in 2016”, spune Radu Balaceanu. Pe ce anume se bazeaza cand spune ca foodpanda va ajunge pe profit operational anul viitor? Ritmul de crestere, faptul ca sunt lideri de piata si bine ancorati pe aceasta pozitie, dar si proiectul corporate si cel de livrari sunt factori care vor aduce compania pe profit. Totusi, actionarii vor profit, care sunt obiectivele in acest sens? “Trebuie sa devenim profitabili pe termen mediu. O putem face chiar mai devreme de doi ani”, spune Radu Balaceanu.

In ceea ce priveste piata restaurantelor si discutiile cu operatorii, Balaceanu spune ca este o piata care se misca foarte repede, lucrurile se schimba de la o zi la alta. Despre discutiile cu restaurantele, el spune ca la cifre se gaseste un numitor comun destul de repede, insa exista o taraganare mai degraba pe parte de operational. “Discutam mai mult de implementare decat pe procente cu multe companii”, spune el, dand ca exemplu situatia francizelor. Restaurantele nu au costuri de implementare pentru utilizarea platformei. Ei preiau comenzile de pe foodpanda fie printr-un notificator de comenzi, fie printr-o imprimanta GPRS.

Legat de investitii, Radu Balaceanu spune ca nu exista ceva standard, bugetele fiind realizate in functie de necesitati. “Din punctul de vedere al Rocket Internet meritam asta. Muncim foarte mult la proiecte si avem crestere luna de luna de peste un an de zile. Spre exemplu, imi era frica de luna ianuarie, insa am depasit luna decembrie” spune Radu Balaceanu, ca raspuns la un comentariu wall-street.ro legat de importanta sprijinului financiar al fondului de investitii. El spune ca fondul de investitii le acorda libertate de miscare de la foarte multa in sus.

"Acesta este unul dintre lucrurile care imi plac la foodpanda, ai libertatea de a fi foarte creativ si, atata timp cat esti proactiv, ai si suportul de care ai nevoie, iar eu incerc sa transmit asta mai departe colegilor”, spune Balaceanu.

Cine este Radu Balaceanu

Radu Balaceanu s-a intors in Romania chiar inainte de a prelua pozitia de country manager al foodpanda Romania, dupa o perioada de 3 ani in care a lucrat pe piata de capital de Rusia pentru una dintre cele mai mari companii de acolo. In Rusia, Balaceanu a ajuns inca din timpul studiilor (circa un an si jumatate in mai multe etape n.r.) prin diverse burse acordate printr-un parteneriat dintre ASE si o universitate de profil din Rusia. Cum a ajuns insa sa studieze limba rusa? Balaceanu era vorbitor de italiana, dupa ce a facut un liceu bilingv si la ASE s-a inscris la cursurile de italiana. Cum insa nu erau destui cursanti la italiana a fost trecut din oficiu la cursurile de rusa. “Cand am aflat, am zis ca nu ma mai duc la facultate, insa parintii mi-au zis ca poate totusi imi place. Am gasit un profesor extraordinar, un mentor pentru mine, care m-a indrumat spre aceste burse", spune Radu Balaceanu.

Dupa ce si-a finalizat studiile, a lucrat un an in Romania si apoi a fost trimis in Rusia de o companie de pe piata de capital ruseasca. Radu Balaceanu a creat practic de la zero biroul din St. Petersburg al acestei companii si a ajuns la 60 de angajati. In Rusia a avut si clienti de peste 500.000 euro ca investitie initiala si de milioane de euro pe termen lung. A plecat din Rusia atat din cauza adaptarii grele la climat, cat si din cauza jobului foarte stresant si a lipsei unui echilibru cu viata personala. La doua saptamani de la intoarcere era deja noul country manager de la foodpanda, fiind recomandat de fostul sef al companiei, Dan Macarie.

“Cand ai 25 de ani si provii dintr-o familie medie ca venit iti doresti multe dintr-o data, iar piata de capital a insemnat pentru mine zilnic 14 ore de munca departe de tot ceea ce iubesc, insa nu regret pentru ca a fost o scoala excelenta. Doar ca a venit si timpul sa ma intorc”, spune Balaceanu.

Foodpanda are 20 de angajati in prezent, fata de 10 in momentul in care Radu Balaceanu s-a alaturat companiei. Principalii concurenti ai foodpanda sunt Oliviera, Quicky si Hipmenu (liderii de piata din Cluj).