eCommerce-ul nu este un mediu separat, considera Cosmin, ci este intru totul conectat de business-ul traditional: tine doar de preferintele fiecarei persoane ce alege, insa o afacere traditionala priveste magazinul online ca o extensie naturala, inclusiv in Romania. Totodata, este o tactica buna sa pornesti din online si sa deschizi showroom-uri in offline. „Trebuie sa faci insa un business case, sa vezi daca renteaza".

In cazul unui magazin online inceput de la zero, ownerul/ownerii trebuie sa aiba bine pusa la punct o strategie coerenta. „Strategia incepe de la cateva intrebari foarte importante – in ce business suntem, la ce esti bun, cine este clientul tau si ce isi doreste. De asemenea, ce cumpara el de la tine – un produs sau altceva, sub pretextul unui produs?”, subliniaza Cosmin Costea.

Un jucator traditional nu trebuie sa gandeasca online-ul separat de offline ci trebuie sa fie integrat. „Liderului nu trebuie sa ii pese ce canale face vanzare mai buna, online sau traditional. Totodata, trebuie sa inteleaga ca deseori clientii sunt atinsi de canalele online si finalizeaza offline”, mai spune el. Profilul liderului? „Pe el trebuie sa il intereseze, intr-un final, sa satisfaca clientul, adica sa ii ofere ce isi doreste”.

Zona de resurse umane a departamentului de online

Fiecare membru al echipei unui retailer trebuie sa faca parte atat din zona de online, cat si din offline, sa nu existe separatii clare. „Online-ul este deseori o echipa care incearca sa isi faca vocea auzita in organizatie; este o provocare aici”.

Industriile cu potential de crestere in eCommerce sunt exact cele unde sunt multi jucatori si lucrurile „se misca”- IT, home & deco, printre ele. „Intr-un final, focusul ar trebui sa fie mai putin pe vanzare de produse, unde se duce discutia de obicei, cat spre vanzare de solutii – produs si serviciu”, mai spune Cosmin Costea.