Cele mai mari piete in comertul online mondial sunt SUA, China si Marea Britanie, cele mai importante piete acoperind practic primele 30 de pozitii din indexul pe 2015 Global Retail eCommerce. Romania nu intra in acest top, insa au avut loc cateva schimbari interesante comparat cu 2014.

In jumatatea inferioara a clasamentului se afla piete mai mici, precum Mexic, dar al caror potential de crestere nu trebuie ignorat. Anul trecut a adus o continuare a cresterii impresionante a eCommerce-ului in lume. Vanzarile au crescut cu peste 20% la nivel global, in 2014, pana la aproape 840 de miliarde de dolari, pe masura ce retailerii online au continuat sa se extinda in mai multe regiuni si retailerii traditionali au ales sa intre si ei pe acest canal de vanzari.

Probabil cea mai buna expresie a bumului rezita in pietele de capital care au oferit evaluari foarte bune companiilor de eCommerce. Acest lucru a fost subliniat de recordul Alibaba care, la listare, obtinea o evaluare IPO de 25 de miliarde de dolari, in septembrie 2014, evaluand compania chinezeasca la circa 170 de miliarde de dolari.

Bineinteles, acest boom vine si cu provocari, inclusiv pe piata locala. In primul rand, atat liderii traditionali, „brick and mortar” cat si cei pur online au inteles ca viitorul industriei nu este unul pur „alb sau negru”, intr-o zona sau alta, ci reprezinta un mix al ofertelor omnichannel care fac legatura intre livrari fizice si online. Ca rezultat, zidurile dintre business-urile brick and mortar si cele eCommerce sunt deja foarte subtiri si, in curand, se vor prabusi – avem exemple si in Romania, precum eMag.ro, Elefant.ro sau, de ce nu, jucatori traditionali care au intrat puternic si in online – Flanco, Domo, Metrou, Carrefour.

In state, nume precum Walmart si Nordstrom continua sa isi extinda ofertele online, in timp ce lideri online precum Amazon sau Zalora (din Singapore) intra in business-ul traditional. Acei retaileri care vor reusi sa isi uneasca eficient online-ul cu offline-ul au cele mai mari sanse sa fie castigatori.

A treia editie A.T.Kerney a Index-ului eCommerce subliniaza ca, inca o data, asistam la o piata in plina expansiune. Indexul ia in calcul cele mai performante 30 de state, performanta fiind calculata in functie de noua variabile, incluzand sectoarele macroeconomice, adoptia tehnologica a consumatorilor, obiceiurile de consum, infrastructura si alte activitati legate de retail. Indexul ia in calcul si potentialul de viitor al respectivelor piete, studiul avand ca scop ajutarea retailerilor si a investitorilor in a depista piete de real interes, oportunitati de expansiune, intelegand simultan care sunt si problemele cu care se confrunta top 30 de state.

Romania nu a intrat in acest grup select si nici nu este de mirare de ce: plata cu cardul este inca extrem de redusa ca pondere din totalul tranzactiilor, infrastructura este dezastruoasa si, desi piata de eCommerce creste, atingand circa 650 de milioane de euro anul acesta, mediul economic si obisnuitele de cumparare ale romanilor nu sunt inca suficient de mature.

De altfel, din Europa de Est, nu a intrat in index niciun stat. Poate anul acesta?

Schimbari de leadership

Top 30 include un mix de state foarte dezvoltate si state in dezvoltare rapida, din punct de vedere al eCommerce-ului. Dupa ce in 2013 SUA – cel mai mare stat eCommerce din lume, cu o valoare de 238 de miliarde de dolari – s-a clasat pe locul trei, anul 2014 a plasat SUA pe primul loc, depasind China. Factorii cresterii au fost in general economici – lucru reflectat si in intarirea dolarului comparat cu ale altor state din lume.

Desi eCommerce-ul acopera mai putin de 10% din totalul vanzarilor retail, evolutia pietei este consistenta, cresterea fiind de 15% in 2014 fata de 2013.

In Europa, Marea Britanie (locul 3), Germania (5) si Franta (6) toate au crescut cu cate un punct in index, in timp ce Belgia a crescut cu 15 puncte, pana pe locul 9, Danemarca cu 13 puncte, pana pe 15 si Spania a intrat pentru prima oara in top, pe locul 18. Toate acestea au crescut puternic in ultimii ani.

Pietele din Asia Pacifica continua sa evolueze si ele – curand va deveni principala regiune geografica din punctul de vedere al vanzarilor online – insa cu toate acestea multe dintre statele de acolo au cazut putin in index. China, anterioara lidera, a cazut un punct deoarece, desi piata continua sa creasca, rata cresterii a scazut. Coreea de Sud a cazut pe pozitia a 7-a, dintr-a 5-a in 2013, din cauza incetinirii vanzarilor eCommerce comparat cu alte state. Chiar si asa insa, Coreea de Sud ramane un lider in engagementul mobil, laudandu-se cu infrastructuri financiare si logistice solide.

In America Latina, in timp ce Mexic a sarit in top pana pe locul 17, Brazilia si Argentina au coborat puternic, din cauza scaderii macroeconomice. Provocari de infrastructura si de transport, in Brazilia, si reglementari guvernamentale nepopulare in Argentina ar putea frana in viitor cresterea eCommerce-ului.

India ramane in continuare in afara topului. In raportul din 2013 au fost subliniate provocarile pe care India trebuie sa le infrunte si sa le depaseasca pentru ca al doilea stat ca populatie din lume sa intre in top 30. In prezent, in India sunt doar 39 de milioane de oamei care cumpara online, o foarte mica fractiune din cei 1 miliard de oameni care locuiesc in statul asiatic. Doar 69% din populatia Indiei are acces nelimitat la broadband si Internet mobil, asa ca piata va mai ramane inca ceva vreme in afara indexului.

Cu toate acestea, au existat cateva lucruri pozitive in 2014. eCommerce-ul din India a crescut cu 27%, pana la 3,8 miliarde de dolari, iar pe urmatorii cinci ani investitiile in comert online vor evolua cu 21%, putin mai mult decat media globala. Amazon a anuntat in iulie ca va investi in India, in infrastructura, 2 miliarde de dolari.

Oportunitatea este aici

Indexul Global Retail eCommerce reflecta tendinte pe care retailerii globali si antreprenorii nu pot sa le ignore. Brandurile sunt globale pentru un motiv – sistemele lor, scalarea si chiar diferentele dintre regiuni atrag tot timpul si le imping sa se extinda continuu – nu este insa niciodata usor. Determinand unde sa muti „piesele de sah” este singura modalitate in care poti sa iti cresti vanzarile si sa evoluezi.

Adevarul este ca populatia de astazi este aproape complet conectata. Intrebarea mare este: ce facem cu tehnologia puternica de care suntem inconjurati si cum putem profita cat mai mult de ea?

Sursa foto: Shutterstock: eCommerce

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri