Atat Twitter cat si Facebook sunt implicate in teste amanuntite cu branduri majore pentru a oferi o experienta cat mai simpla de vanzare, direct pe retea, in feed-urile utilizatorilor.

Pana acum, magazinele online ofereau link-uri catre site-urile lor, utilizatorii si potentialii clienti trebuind sa paraseasca retelele sociale respective pentru a finaliza tranzactia. Acum, Facebook si Twitter lucreaza pentru a construi un serviciu care sa nu necesite iesirea de pe retelele sociale ci apasand butonul „Buy”, clientii sa poata cumpara produse chiar acolo.

„Totul este insa o speculatie, da? Datele pe care le avem pana acum arata ca social eCommerce-ul «sucks»" - analist Forrester Research.

Deocamdata insa, partenerii celor doua retele majore sunt exclusiv din SUA si este posibil ca romanii sa mai astepte cel putin un an pana cand vor vedea implementat si in tara sistemul.

Eforturile retelelor ridica insa cel putin doua intrebari:

1. Cati oameni vor dori, efectiv, sa si cumpere dintr-un loc unde intra sa se relaxeze, sa discute cu prietenii?
2. Se vor opri din aceasta activitate si altele cu care sunt deja obisnuiti pentru a apasa pe „Buy”, in timp ce fac scroll in jos?

Raspunsurile nu sunt inca evidente, dar suntem siguri ca le vom afla in a doua jumatate a anului curent. Potentialul pietei este enorm si nu poate fi ignorat – doar in State, piata eCommerce este de aproape 300 de miliarde de dolari (nivelul anului 2014 – n.r.). In Romania, piata a fost estimata la circa 1,1 miliarde de euro in 2014 si, previzibil, creste continuu.

Twitter „se joaca” cu sistemul de achizitie din 2013

Desi Twitter nu este la fel de popular ca Facebook in Romania, se pare ca multi vanzatori au succes pe aceasta retea.Gigantul Amazon are integrare hashtag cu Twitter – atunci cand un utilizator pune #AmazonCart intr-un raspuns al unui tweet care include un link al unui produs vandut pe Amazon, acel produs este automat adaugat in cosul sau. Similar, daca dai reply folosind #AmazonWishList, respectivul obiect este pus in wish list-ul utilizatorului.

Din pacate, aceasta functionalitate nu este intru totul rapida si lipsita de dificultate, de aceea, inca din 2013, Twitter incearca sa integreze un sistem mai usor de folosit. Compania testeaza butonul de „Buy”din septembrie 2014, lucrand alaturi de retaileri precum Fancy, Music Today si Stripe, precum si un grup select de branduri, artisti si ONG-uri.

Intre timp, Twitter a reusit sa aduca facilitatea mai aproape de dorintele utilizatorilor. Atunci cand cineva vede butonul de „Buy” si ii da click, el sau ea completeaza un formular cu informatii de pe cardul de credit si adresa de livrare. Dupa aceea, tranzactia poate fi completata prin doar doua click-uri, inclusiv unul in care confirma comanda. Twitter stocheaza ulterior adresa si numarul de card, astfel incat viitoare achizitii sa nu mai necesite pasii initiali.

Insa usability-ul este doar o mica parte din batalie – intrebarea ramane: vor cumpara oamenii?

In noiembrie, Twitter a lansat un nou test de eCommerce, Twitter Offers, care ofera advertiserilor o modalitate de a oferi cupoane virtuale prin tweet-uri promovate. Ofertele sunt incarcate direct pe cardurile de credit sau debit ale consumatorilor, cand acestia cumpara. Produsul permite astfel companiilor sa vada si mai clar ratele de conversie ale reclamelor.

Sunt semne bune pentru Twitter. Autoarea Amanda Palmer care a oferit primilor 100 de cumparatori o pagina de draft a cartii sale, semnata de ea, a vandut prin Twitter 100 de volume in doar 20 de minute.

Amanda Palmer are peste 2 milioane de fani pe Twitter si probabil succesul sta in acest model de business – o afacere/persoana cunoscuta, alaturi de o promotie inedita, cu caracter de unicitate.

Cumpararea prin Facebook

Daca Facebook nu pare sa faca mari progrese pe acest segment este deoarece eforturile gigantului american s-au lovit de mai multe esecuri rasunatoare. Exemplul cel mai bun – programul Facebook Store pe care l-a lansat in 2011. Gap, J.C. Penney, Nordstrom si GameStop si-au deschis si apoi inchis magazine pe Facebook, intr-o perioada foarte scurta.

Companiile s-au plans ca nu vedeau destul ROI si ca a-ti construi un magazin pe Facebook este redundant. „Era practic un alt loc de unde sa cumperi aceleasi produse care sunt disponibile si la noi in magazin, pe website”, a declarat la acea data Wade Gerten, care deschisese magazinul 1-800-FLOWERS.com pe Facebook. „Ii ofer asa zisului F-Commerce nota F”.

Facebook Gifts a fost o alta incercare in a vinde direct pe retea. Acest serviciu a durat ceva mai mult, dar pana la urma si el a esuat. Dupa ce a inceput „in forta” in septembrie 2012, permitand utilizatorilor sa trimita produse unul catre altul, Facebook a incercat sa introduca si produse ale partenerilor insa, pana la urma, a renuntat complet la idee, axandu-se in schimb pe un sistem mai direct si mai simplu.

Citeste si:

Aceste eforturi sunt facute in general fara mare fanfara. Facebook a anuntat in iulie anul trecut ca incepe sa testeze buton de „Buy”, spunand ca va oferi aceasta posibilitate unui numar redus de IMM-uri din SUA. Spre deosebire de testele Twitter, care sunt facute public si cu un numar destul de mare de parteneri, Facebook joaca tacut, in spatele cortinei. Nu a oferit inca nume privind companiile cu care testeaza sistemul si nici nu au fost depistate.

In paralel insa, Facebook continua sa „impinga” produsele de advertising traditionale, integrand totodata si facilitati mai subtile. Din februarie, advertiserii au putut sa insereze butoane „call to action” – Cumpara Acum (Shop Now), Sign Up, Learn More, Book Now sau Download, in postarile din News Feed. In mod clar, Facebook are in plan sa ramana in zona de eCommerce si cel mai probabil va lansa (eventual in beta) noul buton anul acesta.

Pinterest, de luna aceasta „Buyable pins”

Reteaua sociala Pinterest a dezvaluit saptamana aceasta ca are in plan sa implementeze mai multe butoane care vor permite utilizatorilor sa cumpere lucruri sau sa le adauge intr-un wish list.

Noua facilitate va permite in curand utilizatorilor nu numai sa vizualizeze fotografii de pe site – precum mancare, haine sau obiecte de mobilier – ci si sa le adauge intr-un cos virtual sau pe lista de dorinte a Amazon.

Pinterest a incercat, treptat, sa isi extinda modalitatile de a monetiza platforma, de la lansarea ei in urma cu cinci ani. Compania nu a avut probleme in atragerea de investitori, crescand in valoare de la 200 de milioane de dolari in 2012 la 11 miliarde in 2014.

Butoanele de achizitie, denumite „buyable pins” vor fi disponibile incepand cu luna aceasta iar cumparatorii nu vor plati nimic suplimentar. Vanzatorii vor trebui sa plateasca o pondere din vanzare catre Pinterest.

Insa doreste cineva sa (si) cumpere de pe social media?

Multi analisti inca se indoiesc de faptul ca Facebook si Twitter se vor dovedi jucatori majori in eCommerce. Ca retele care acopera interesul general al utilizatorilor, perceptia generala este aceea ca oamenii intra pe platforme pentru alte motive decat shopping-ul. Si istoria nu este de partea retelelor sociale.

Chris Dixon, investitor la Andreessen Horowitz, a explicat esecul Facebook Stores din 2012: „Facebook este ca un Starbucks unde toata lumea sta, dar nimeni nu cumpara ceva”.

Pinterest si Instagram pe de alta parte nu se confrunta cu aceasta perceptie. Oamenii se inghesuie pe aceste retele pentru a explora produse pe care chiar si-ar putea dori sa le cumpere. Pinterest spune chiar ca 2/3 din continut (peste 30 de miliarde in aprilie anul curent – n.r.) vine din partea business-urilor. Pinterest nu lucreaza inca la un buton de „Buy”, insa facilitatea Rich Pin arata pretul si disponibilitatea produselor pe site-uri de comert online. Mai mult, cei care „pin-uiesc” un produs primesc ulterior pe mail alerte daca pretul acestuia scade.

Sucharita Mulpuri, analist al Forrester Research, considera ca Pinterest si Instagram ar putea fi cele mai favorizate retele pentru eCommerce. Ea este mai pesimista in ceea ce priveste potentialul succes al Facebook si Twitter, deoarece majoritatea cumparaturilor sunt „aleatoare si din impuls” si pentru ca Google search este de obicei pasul final inainte de o achizitie – „de aceea Google search este un instrument atat de puternic pentru eCommerce”.

Cu toate acestea, analistul considera ca ar putea exista oportunitati de vanzare a produselor care au o durata de viata redusa pe raft, precum bilete la concerte. Pentru Malpuru, Facebook pare a fi un loc mai bun decat Twitter, deoarece aceasta din urma retea este plina de stiri si acestea se succed rapid.

„Totul este insa o speculatie, da? Datele pe care le avem pana acum arata ca social eCommerce-ul nu este bun (sucks – in original). Ramane insa de vazut ce modalitati vor descoperi retelele sociale in viitorul apropiat”.

Cu alte cuvinte, relatia dintre social media si eCommerce ramane una nesatisfacatoare, o relatie „complicata”, dupa cum ar zice Facebook; sunt insa semne ca vom afla mai multe si mult mai clar in viitorul apropiat.

Sursa foto: Shutterstock: Retea sociala