Din ce in ce mai multe companii romanesti incearca sa iasa din tara si sa isi extinda business-urile peste hotare, eMag avand un trecut de succes in acest sens – lider de piata in Bulgaria, batalie stransa pentru locul intai in Ungaria si, recent, ataca piata din Polonia. Ce sfaturi ofera Iulian Stanciu, general manager al companiei, in acest sens.

„In momentul cand vii din Romania esti usor…desconsiderat, pentru ca de obicei directia este de la vest catre est, si in momentul in care vii de la est la vest esti primit, uneori, cu ganduri precum «voi de acolo, ce stiti voi…? NOI va spunem cum se fac lucrurile!»”, a subliniat el, intr-un interviu pe larg alaturi de wall-street.ro.

Este, asadar, o provocare mare cand mergi catre vest si trebuie pregatita echipa si oamenii pentru acest lucru, puncteaza el. Atunci cand esti „intepat” pe marginea faptului ca vii din Romania, cel mai intelept este sa nu intri in joc.

„ Au fost diversi oameni care spuneau ca «stiti, na, voi romanii…nu prea sunteti bine vazuti la noi aici, in Polonia». Am zis OK, poate exista imaginea asta, dar noi am venit aici sa o schimbam, avem drumul nostru. In momentul in care am inceput sa le aratam ce putem sa facem si ca suntem competenti, ca au de castigat, au realizat ca gresisera in a ne judeca pe baza nationalitatii. Dureaza ceva pana se intampla asta pentru ca nu avem un brand de tara foarte performant, din pacate”, mai spune Stanciu.

Pe de o parte, el intelege aceasta atitudine. Este ca si cum cineva ar veni dintr-o tara obscura si ar incepe sa ne spuna cum sta treaba cu media, IT-ul sau eCommerce-ul; la inceput, este uman, ai tendinta sa il dai la o parte. „Trebuie deci sa stai foarte bine, sa fii increzator in ceea ce ai, ceea ce poti sa faci. Nu trebuie sa te scuzi, sa te ascunzi. Noi nu avem o problema ca suntem romani! Nici nu scoatem asta in fata, intr-un mod nationalist-aiurea, insa adoptam valorile locale, ne folosim de talentele noastre”, mai spune Stanciu.

Apoi, va trebui sa intelegi si sa depasesti barierele de limba, de cultura – si acestea iau timp, la randul lor. De exemplu, polonezii sunt mult mai structurati, „mai germani”, fara de noi. „Influenta germana a fost mare in ultima perioada; ei, spre exemplu, vin la birou la 9 si termina la 17 – cand au si plecat de fapt. Nu au pauza la pranz. Noi incepem ziua cu cafea, se socizalizeaza mai mult in timpul muncii, avem pauza la pranz – ei mananca repede un fruct, o gustare, apoi inapoi la munca, nu au acea ora pauza. Noi suntem mai inovativi, ei mai structurati”, mai spune seful eMag.

Citeste aici ce rezultate financiare a anuntat compania dar si ce planuri de viitor are eMag.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri