Inceputul a fost unul (extrem de) timid – in primele sapte luni de eCommerce securizat ale anului 2004 s-au realizat doar 3.106 de tranzactii. Per total insa, intreg anul 2004 s-a incheiat „in forta”, cu un total de aproape 20.000 de tranzactii efectuate in magazinele online configurate 3D Secure (un concept nou pe atunci) de catre Romcard si cu un bilant de aproximativ 3,5 milioane de dolari (circa 3 mil. de euro) generate de plata online cu cardul.

Anul 2005, exceptand tranzactiile transfrontaliere cu cardul, aducea o valoare similara a comertului online din tara – tot circa 3 milioane de euro. Explozia (daca o putem numi asa) a pietei a avut loc in 2006 cand ePayment, actualmente PayU, cel mai mare procesator de plati local, anunta o piata a platii cu cardul de circa 9,5 milioane de euro.

“Platile online prin card se situeaza in acest moment sub 15% din volumul total al comertului online din Romania”, spunea, la acea data, Carmen Sebe, pe atunci director executiv al procesatorului de plati. Si a mai ramas ceva ani, multi la numar, sub aceasta pondere, destul de optimista de altfel.

2007 – 34,8 mil. euro

400.000 de tranzactii prin card pe Internet in magazinele online romanesti pentru anul 2007 si o valoare a acestora de 34,8 milioane de euro si, in sfarsit, puteam vorbi de o mini piata de eCommerce.

Pe atunci inca se discuta despre introducerea unei taxe care sa acopere partial sau chiar in intregime costurile aferente platii online cu cardul – lucru de neimaginat astazi.

„Fara sa mai discutam despre reglementarile Visa sau Master Card care promoveaza tocmai neimpunerea unor taxe suplimentare cumparatorului final, putem spune ca pe termen scurt nu se vor indeparta clientii. Motivul este simplu, cei care acum si in viitorul foarte apropiat cumpara online sunt asa numitii early-adopters care prefera eventual sa plateasca in plus dar sa beneficieze de servicii mai bune”, spunea, la acea data, Carmen Sebe, CEO Gecad ePayment.

Romanul a fost insa dintotdeauna foarte sensibil la pret, astfel incat daca unele magazine au implementat taxe suplimentare la plata cu cardul, acestea ori a trebuit sa le scoata ori au intrat in faliment destul de repede.

2008 - 53,1 mil. euro

Romanii au facut, in primul semestru, cumparaturi de 25 de milioane de euro prin magazinele online cu plata cu card, cu 60% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar valoarea medie a unei achizitii a ajuns la 92 de euro, fata de 80 de euro anul trecut, conform statisticilor RomCard de la acea data.

Citeste si:

Topul principalelor tipuri de produse achizitionate si platite online cu card bancar a ramas neschimbat fata de perioada anterioara, respectiv industria telecom, turism si transporturi, in special bilete de avion, si e-tail, la aceasta a treia categorie comercializandu-se foarte bine produsele IT.
Conform datelor din sistemul ePayment, actualmente PayU, comportamentul clientilor magazinelor online a fost relativ constant intre acei ani. Astfel, in fiecare an, ianuarie si februarie au fost cele mai slabe luni. La nivelul perioadei 2005-2008, februarie a fost luna care a inregistrat cele mai putine vanzari, totalizand putin peste 51.000 de tranzactii, in timp ce decembrie si-a adjudecat cele mai multe vanzari, cu 102.500 tranzactii.

Distributia vanzarilor pe parcursul unei luni calendaristice a fost relativ egala, cu diferente destul de reduse intre zile. Cele mai multe vanzari in perioada 2005-2008 au fost realizate la inceputul saptamanii, zilele de luni si marti totalizand aproximativ 330.000 dintre comenzi iar intervalul orar preferat de clienti pentru comenzi online a fost 11.00 – 12.00 si 17.00 -20.00.

2009 – 92,8 mil. euro

In urma cu sase ani, comertul electronic cu plata online prin card bancar crescuse cu 75% fata de 2008, ajungand la valoarea de 92,8 milioane de euro, conform datelor furnizate de RomCard. Numarul de tranzactii inregistrate in 2009 a fost de 1.246.130, de doua ori mai mare decat in 2008.

Astfel, sectorul telecom a avut o pondere de 45% din numarul tranzactiilor procesate prin ePayment, urmat de turism cu 38%, servicii cu 10% si eTail cu 7%.

2010 - 127,8 mil. euro.

Piata de plati cu cardul din Romania a depasit pentru prima oara pragul (mai mult decat) psihologic de 100 de milioane de euro in 2010.

2011 – 158,9

Volumul comertului electronic cu plata online a inregistrat o crestere cu 24% fata de anul 2010, ajungand la valoarea de 158,9 milioane euro, conform datelor Romcard de la acea data.

2012 – 218 mil. euro
2013 – 220 mil. euro

Anii 2012 si 2013, in plina recesiune, au insemnat o sincopa pentru piata de eCommerce din Romania, aceasta batand practic pasul pe loc. Pe atunci CEO al PayU, Daniel Nicolescu, estima ca intreaga piata de eCommerce, inclusiv plata ramburs, va atinge 1 mld. de euro in 2012. Piata, per total, s-a ridicat insa la doar 600 de milioane de euro, urmand sa atinga estimarea de 1 mld. de euro doi ani mai tarizu, in 2014.

Nicolescu, ePayment: Piata de comert electronic se va tripla in 2012, la 1 MLD. euro

Nicolescu, ePayment: Piata de comert electronic se va tripla in...

2014 – 337 mil. euro

In urma cu un an, piata platilor cu cardul pe Internet s-a ridicat la 337 milioane de euro, crestere frumoasa fata de 2012, in timp ce intreaga piata, din ce in ce mai dificil de estimat datorita cresterii complexitatii sale, a depasit 1 mld. – 1,1 mld. de euro.

In 2015, push-ul principalilor jucatori online, interesul bancilor dar si un nivel ridicat de incredere in plati online ar putea ridica piata de plati cu cardul pe Internet la peste 400 de milioane de euro; suma ramane extrem de mica, insignifianta, comparata cu a unor tari extrem de dezvoltate precum Marea Britanie, unde eCommerce-ul este de peste 110 miliarde de euro si 75% este acoperit de plata cu cardul.

Dupa cum spune si Iulian Stanciu, general manager al eMag, devine din ce in ce mai dificil de estimat piata de comert online, datorita intrarii mai multor jucatori online si in offline, marketplace-urilor. Ramane de urmarit viteza de evolutie a pietei si wall-street.ro va va tine la curent cu cele mai proaspete informatii din comertul online, atat in publicatie cat si la evenimente specifice precum ecomTEAM si RetailArena.

Stanciu, eMag: Greseala trebuie tolerata, contrar culturii romanesti

Stanciu, eMag: Greseala trebuie tolerata, contrar culturii romanesti

Sursa foto: Shutterstock: evolutie