“Febra cumparaturilor din finalul de an ii face pe multi antreprenori sa ia in considerare afacerile online. Pana sa ajunga la strategia de marketing si vanzari, acestia ar trebui sa tina cont de cateva recomandari si sa fie extrem de atenti la cadrul legal in care isi desfasoara activitatea, pentru a nu regreta mai tarziu” –declara Beatrice Onica–Jarka, avocat partener la Cunescu, Balaciu & Asociatii.

Iata cateva dintre recomandarile cuprinse in ghid:

Vinzi, dar ce?

#1. Selectarea formei de organizare societara care va detine magazinul online si
indeplinirea formalitatilor de inregistrare la Registrul Comertului.

O atentie deosebita trebuie acordata obiectului de activitate al acestei societati comerciale si autorizarii acestui obiect. Lipsa de autorizare a obiectului de activitate in functiune sau indicarea incorecta a codului CAEN poate fi asimilata cu desfasurarea de activitati fara autorizare, care poate merge pana la sanctionarea cu confiscarea tuturor veniturilor din activitatile neautorizate conform Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 121 din 18 februarie 2014.

“Sa sune bine” nu este suficient cand vorbim despre domeniul web

#2. Atentie la drepturile de marca globale

Aceasta este unul dintre cei mai provocatori pasi. Pe langa imaginatia de care trebuie sa dati dovada, alegerea unui nume de domeniu implica multiple consecinte juridice. Chiar daca veti gasi numele de domeniu ideal care sa reprezinte afacerea voastra, se impune un minim proces de diligenta necesara pentru evitarea situatiei complet neplacute de a constata ulterior inregistrarii, ulterior punerii in functiune a magazinului online si investirii in publicitatea lui, ca numele de domeniu la care poate fi gasit magazinul online incalca de fapt dreptul la marca al cuiva de oriunde de pe mapamond si ca acesta a initiat o procedura juridica de a vi-l lua pur si simplu pe motiv de cybersquating in baza Politicii Uniforme de solutionare a disputelor privind numele de domeniu (UDRP).

Nu te juca cu datele confidentiale!

#3. Prelucrarea si protejarea datelor: pagina web a magazinului dvs. online trebuie sa cuprinda absolut necesar o politica de confidentialitate.

Citeste si:

Prin aceasta, declarati cum veti folosi datele personale –nume, adresa, telefon ale clientilor dvs care va acceseaza si cumpara de la magazinul vostru online. Conform legii romane care transpune legislatia europeana in domeniu, Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice Nr 506/2004, cei care prelucreaza date personale trebuie sa respecte o serie de obligatii legale si sa faca o serie de notificari in ceea ce priveste prelucrarea acestor date.

SPAM-ul –o tentatie riscanta

#4. Situatia comunicarilor comerciale nesolicitate – SPAM.

Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari. Consimtamantul consumatorului poate fi obtinut in orice forma si poate fi probat cu orice mijloc de proba. Sarcina probei revine furnizorului de servicii. Destinatarul comunicarilor comerciale are dreptul de a-si revoca consimtamantul de a primi asemenea comunicari prin simpla notificare a furnizorului.

Online, dar tot cu contract

#5. Contractul electronic: semnificatia Contractului incheiat prin mijloace electronice nu trebuie pierduta din vedere.

Vindeti online, asadar veti incheia contracte prin mijloace electronice. Contractele incheiate prin mijloace electronice produc toate efectele pe care legea le recunoaste contractelor, doar atunci cand sunt intrunite conditiile cerute de lege pentru validitatea acestora.

Un aspect esntial in asigurarea validitatii contractului incheiat prin mijloace electronice este indeplinirea obligatiei legale de informare de catre furnizorilor de servicii, care trebuie indeplinita fata de consumatori. In acest sens, consumatorul, potrivit OG nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta, republicata, trebuie informat asupra numelui sau denumirii ofertantului, domiciliului sau sediului acestuia, numerelor de telefon, fax, adresei de posta electronica si asupra oricaror alte date necesare contactarii ofertantului in mod direct si efectiv, precum si asupra mijloacelor de identificare a acestuia, respectiv numarul de inmatriculare in registrul comertului si codul unic de inregistrare. De asemenea, ofertantul trebuie sa ofere consumatorilor, in interiorul paginii sale de web, informatii legate de tarifele produselor si serviciilor pe care le comercializeaza, includerea sau nu in pret a cheltuielilor de livrare, precum si valoarea acestora. Si mai ales tarifele se impun a fi indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor si serviciilor pe piata, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoare adaugata (TVA), precum si cuantumul acesteia.