Astfel, Dragos Sirbu, CEO al Flanco Retail, estimeaza un ritm de crestere de 12-15%, „practic o accelerare fata de acest an”.

„Pentru retaileri, va spori presiunea pe reducerea marjelor, ca urmare a cresterii ponderii pe care o au vanzarile online. Concomitent, ei se vor confrunta si cu presiunea cresterii costurilor generale (in special a celor cu personalul, dar si cu chiria spatiilor). Vor rezista cei mai eficienti, care reusesc sa pastreze balanta echilibrata, sa valorifice la maximum avantajele fiecarui canal de vanzare pe care il au la dispozitie (online si offline) oferindu-i clientului acces la produsele pe care si le doreste oricand si de oriunde. Asta nu inseamna ca offline-ul devine mai putin important, dimpotriva, el este nucleul in jurul caruia se construiesc sinergiile, se stabileste relatia cu consumatorul si se castiga loialitatea acestuia”, spune el.

In ceea ce priveste eCommerce-ul, acesta va capata o pondere si mai mare din business, probabil peste 20%, mergand in principal pe doua directii: Internet mobil si personalizarea ofertelor in urma identificarii comportamentelor individuale de cumparare. „El ne va permite sa dialogam cu consumatorul pertinent si permanent, intre doua decizii de cumparare ale acestuia”, spune Dragos.

Ce vor clientii, mai mult

In ceea ce priveste Flanco, in 2016, dincolo de tendintele prielnice ale pietei, CEO-ul companiei se asteapta si la o crestere organica, bazata pe valoarea adaugata prin interactiunea in magazin a clientilor cu asistentii de vanzari si creditul de consum acordat chiar la punctul de vanzare.

„Pentru 2016, din zona pe care o putem controla, nu vad lucruri care sa ne sperie. Dimpotriva. De altfel este primul an dupa mult timp in care facem, in sfarsit, planuri si estimari pe 5 ani. Desigur, pot aparea oricand situatii imprevizibile, dar preferam sa fim pozitivi si nu traim ca in povestea cu drobul de sare”.

Clientii isi doresc tot mai mult un tratament personalizat, indiferent de modul in care intra in contact – in magazin, pe site, in social media etc. „De asemenea, fiind mult mai bine informati ca in trecut, clientii vor dori sa controleze si mai bine alegerile pe care le fac. Vor dori certitudinea unei alegeri avantajoase, intr-un context extrem de dinamic, cum este cel al retailului electro-IT.

Marius Panait, Teamshare

Marius Panait, managing partner Entelion Software, dezvoltatorul platformei de eCommerce Teamshare, vede trei directii importante in eCommerce-ul anului 2016, directii care trebuie asumate, implementate sau rafinate de magazinele onlien din Romania.

Acestea sunt branding-ul si customer care, portofoliul de produse, stocurile si diversitatea gamelor de produse, precum si platformele/designuri eCommerce user friendly si mobile friendly.

„Cele 3 directii sunt corelate, nu este suficienta doar una dintre ele. Sunt exemple in piata de shop-uri online cu renume dar care nu isi onoreaza la timp platile catre furnizori, sau care nu au suficienta diversitate de produse, precum sunt si foarte multe site-uri ce folosesc platforme eCommerce standardizate si suficient de user-friendly, dar carora le lipsesc cu desavarsire celelalte doua componente (brand si portofoliu produse)”.

La nivel de calitate, clientii vor cauta servicii complete, interconectate si automatizari de procese. La capitolul cantitate, isi vor dori acces catre piete externe prin marketplace-uri, curieri si servicii de marketing online. Asa cum consumatorul isi doreste “one-click shopping”, si administratorul unui magazin online isi doreste “one-click invoicing”.

In ceea ce priveste Teamshare, CEO-ul companiei se asteapta, in primul rand, la o crestere sustinuta a numarului de proiecte noi, dar si la o extindere a celor existente. „Avem in plan largirea portofoliul de servicii complementare, prin integrari cu toate tipurile de sisteme informatice complementare: curierat, marketplaceuri, online marketing. La nivel de precautii, as mentiona cresterea insuficienta a gradului de penetrare a comertului online in romania, si a gradului de educatie a consumatorului din online”.

Tudor Tiboc, Quickmobile

Tudor Tiboc, CEO si cofondator al business-ului specializat pe segmentul mobile Quickmobile, spune ca anul acesta s-au bucurat de succes smartphone-uri premium de la branduri chinezesti, precum Xiaomi, Huawei, Asus, Lenovo, Meizu.

Citeste si:

„Acesti producatori se numara printre liderii industriei de smartphone-uri, iar dispozitivele lor au aceleasi performante ca terminalele brandurilor cunoscute, precum Samsung sau Sony, pretul fiind insa unul mai accesibil. De asemenea, un alt domeniu care a mers bine in 2015 este cel al gadgeturilor. Acestea sunt cadouri deosebite si sunt utile in viata de zi cu zi. Totodata, au avut succes accesoriile premium de la branduri internationale cunoscute. Un client care isi achizitioneaza un smartphone premium cauta de obicei un accesoriu de calitate, care, pe langa faptul ca ofera protectie, ii ofera telefonului un aspect placut si o senzatie premium”.

“Nu au mers bine tabletele, o categorie de produse aflata pe traiectorie descendenta. Singurele care se mai vand sunt iPad-urile de la Apple”, comenteaza el.

Comertul online, per total, a cunoscut o crestere uriasa in ultima perioada in Romania, iar acest lucru se datoreaza, pe langa infrastructura extraordinara de care dispunem (putem spune ca in Romania avem cele mai bune „autostrazi” de Internet si telefonie mobila din Europa), clientilor care sunt cunoscatori ai tehnologiei si se implica in acest fenomen, spune Tudor.

“Clientii vor fi interesati in continuare de cele mai recente smartphone-uri premium lansate de catre producatori renumiti, insa gadget-urile care fac parte din categoria Internetul Viitorului se bucura de popularitate in crestere”, spune el.

“In urmatoarea perioada cred ca vom asista la parteneriate/asocieri/preluari/achizitii intre anumite companii din Romania, iar aceste parteneriate nu se vor realiza doar intre cei din domeniul electro-IT, ci vom vedea si asocieri intre hypermarketuri/supermaketuri/magazine de bricolaj cu specialisti in tehnologie, pentru a le oferi clientilor o experienta cat mai completa”.

Quickmobile va termina 2015 cu profit in crestere cu circa 15% (aproximativ 1,5 milioane de euro), iar in 2016, tinta va fi tot profitul, nu cifra de afaceri, sustine Tiboc. Tot in 2016, QuickMobileShop.com, disponibil si clientilor internationali, va permite plata si in alte monede decat euro. Compania are in prezent 160 de angajati, iar in urmatoarea perioada numarul acestora va creste, in special pe divizia internationala.

Totodata, au planificat intrarea pe noi nise de activitate. “Unul dintre proiectele noastre este MemoX, o noua firma din grup. Pe fondul schimbarilor Codului Fiscal, respectiv TVA, dividende, TVA diferit pe anumite domenii de activitate, MemoX a dezvoltat un software specializat care faciliteaza accesul la informatiile oficiale din platformele puse la dispozitie de autoritati”, mai spune Tudor Tiboc.

Cum crezi ca se va modifica piata electroIT si de eCommerce in Romania anului 2016?

Sursa foto: Shutterstock: Laptop