In prezent, exista numeroase surse de inspiratie si de achizitie in ceea ce priveste gama de produse disponibile, fapt ce duce la acordarea unei atentii ridicate design-ului, gradului de calitate al produselor, dar si al beneficiilor oferite privind serviciile de achizitie si de cele post vanzare. Este important, mai ales in fashion, sa fii la dispozitia clientului prin toate caile de interactiune, atat online, cat si offline, subliniaza el o tendinta remarcata in ultimele luni pe piata – omnichannel-ul.

In Romania, piata produselor de incaltaminte si a accesoriilor este in continua dezvoltare, fapt dovedit prin aparitia a tot mai multe centre comerciale mari, in orasele importante din tara.

„Procesul de achizitie se bazeaza atat pe impulsuri de tip emotional, cat si pe documentarea solida a ofertelor disponibile pe piata, mai ales in online, unde se pot face comparatii si se poate reveni oricand, in magazinele virtuale. De altfel, pentru achizitiile online, clientii tind sa fie mai selectivi si au asteptari mai mari in privinta produselor preferate, dar si a serviciilor oferite. La fel de important insa, este prezenta din magazinele fizice, unde clientii pot vedea produsele inainte de achizitia online sau unde le pot rezerva in magazine, din online”.

Rata de retur pentru produsele achizitionate online s-a pastrat constanta, cu foarte mult sub procentul de 20% - 25% specific pietei de fashion din Romania. In cazurile de retur ale produselor de incaltaminte, in peste jumatate din situatii, este de fapt vorba de o schimbare a marimii sau de schimbare a modelului ales initial.

De o parere similara este si Raluca Radu, country manager pe Romania a brandului Answear.com, care considera ca ratele de retur in fashion sunt de circa 20-25%.

La nivel national, reteaua Otter Distribution numara in prezent un total de 61 de magazine, din care 31 sunt magazine Otter multibrand. Din reteaua noastra mai fac parte magazinele multibrand Salamander, magazinele monobrand Aldo, Call It Spring si Clarks, noul concept de magazin multibrand, Tezyo, si 3 magazine Outlet. „Avand in vedere deschiderea de noi centre comerciale sau dezvoltarea celor existente, in orasele mari din Romania, avem in plan deschiderea de noi locatii (in Park Lake Bucuresti, de exemplu) si relocarea unor magazine, in favoarea unor zone noi, cu potential mare (exemplu, in Promenada Bucuresti). De asemenea, pentru 2016, vrem sa ne consolidam prezenta in Timisoara, Constanta si in alte orase mari din tara”.

Inaugurarea de centre comerciale noi reprezinta oportunitati si pentru alti jucatori. „Este foarte probabil ca si reprezentantii concurentei vor urma sa deschida noi magazine sau sa inchida anumite locatii existente in functie de miscarile din piata. Nu consideram ca mai este loc pe piata, avand in vedere ca s-a ajuns deja la un grad ridicat de maturitate a acesteia si la o asezare pe piata de profil a jucatorilor din acest domeniu. Desigur, nu excludem varianta ca un nou jucator sa intre pe piata locala, oferind o noua dinamica”, puncteaza el.

Miscari de anul trecut care vor avea repercusiuni in 2016

In primavara anului trecut, eMag a intrat pe segmentul de fashion prin produse sub brand propriu. Ulterior, compania a fuzionat cu Fashion Days, urmand ca in 2016 aceasta marca sa fie din ce in ce mai vizibila.

Citeste si:

Asa cum Zoot, start-up fashion din Cehia, a intrat in Romania spre finalul anului, la fel este de asteptat ca si alte branduri internationale sa intre pe o piata inca in curs de dezvoltare in Romania. Totodata, jucatorii traditionali deja prezenti pe piata locala prin magazine fizice vor continua sa intre si in zona de online, asa cum a facut anul trecut, de exemplu, H&M.

Pe piata locala conteaza pretul, insa nu atat de mult ca in alte tari, precum Polonia, spune bulgaroaica Evgeniya Markova, head of brand marketing la Fashion Days. “In Romania am sesizat ca prind mult mai bine colaborarile cu bloggerii decat in alte state, ROI-ul fiind mai bun”, spune ea, intr-un interviu exclusiv pentru wall-street.ro.

Fashion Days: In Romania merg excelent parteneriatele cu bloggerii

Fashion Days: In Romania merg excelent parteneriatele cu bloggerii

Inca o tendinta clara, vizibila in intreg eCommerce-ul dar in special in fashion, este cresterea ponderii comenzilor de pe mobile. In cazul Fashion Days, de exemplu, 46% dintre clienti comandau de pe mobil la jumatatea anului trecut, iar tendinta este crescatoare. “Fashion-ul este o industrie bazata, in general, pe impuls. Mergi cu masina, in metrou, la munca, vezi un produs care iti place si plasezi, de pe mobile, comanda. Si asta este”. Totodata, cei care cumpara de pe mobil sunt mai inclinati sa plateasca cu cardul decat cei care cumpara online de pe desktop sau laptop.

Iulian Stanciu, CEO la eMag.ro, spunea intr-un interviu la WALL-STREET 360 ca un ingredient pentru a avea succes este sa iti deschizi un business acolo unde nu sunt deja toate reflectoarele atintite. “Cauta zonele umbrite, nise care nu sunt inca atinse”. Cu alte cuvinte, este posibil sa asistam la mai multe start-up-uri in eCommerce anul acesta, care sa se axeze pe nise inca nebatatorite pe piata locala.

Ai un start-up cu elemente inedite? Contacteaza-ne pe adresa AfacereaMea@Wall-Street.ro si vei avea oportunitatea de a aparea in Wall-Street.ro!

De cealalta parte, este foarte probabil sa asistam si la extinderea mai agresiva si mai indrazneata a unor branduri romanesti din online pe piete internationale. Granitele sunt deschise, exemple deja exista (in frunte cu eMag dar si QuickMobile.ro). Producatorul sucevean de incaltaminte Marelbo, unul dintre cele mai cunoscute branduri locale de incaltaminte, anunta in iulie ca isi intensifica prezenta la export in acest an si mizeaza pe o dezvoltare pe cateva piete cheie, vanzarile online ale companiei fiind un impuls de crestere inclusiv pe pietele externe.

Marelbo profita de valul din online si vrea expansiunea pe noi piete

Marelbo profita de valul din online si vrea expansiunea pe noi piete

Ce tendinte consideri ca vor fi prelavente in fashion-ul online, in 2016? Te invitam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock