Intreaga piata de eCommerce din Romania, estimata in jurul a 1,2-1,3 miliarde de euro anual, este, se pare, cea mai mica din Uniunea Europeana, fiind depasiti si de Bulgaria, conform celui mai recent raport Eurostat.

Evolutia pietei locale nu a fost indeajuns de rapida pentru a depasi tari precum Bulgaria, Cipru sau Italia, codasele clasamentului. Explicatiile, dezbatute de-a lungul timpului atat la nivelul pietei cat si in cadrul conferintei ecomTEAM, sunt multiple – implicarea redusa a bancilor in acest proces, neincrederea romanilor in plata online, infrastructura deficitara sau, uneori, lipsa de interes a retailerilor online in a promova plata cu cardul pe Internet.

Cu toate acestea, aproape doua treimi dintre internautii din UE au cumparat online in 2015, crescand ponderea celor ce prefera sa achizitioneze produse pe Internet. Grupa de varsta care cumpara cel mai mult pe Internet este, destul de previzibil, cea intre 16 si 24 de ani (68%) si 25-54 de ani.

Ponderea celor care cumpara online din Romania a fost in 2015 de doar 18% in timp ce in Marea Britanie, la polul opus, ponderea este de 87%. In fata acestor informatii nu este de mirare ca gigantii online-ului, precum Amazon sau eBay, nu arata interes pentru a intra in Romania, intr-un fel sau altul. Polonia, in schimb, este aproape de mijlocul clasamentului, reprezentand o piata mult mai interesanta pentru investitorii din eCommerce desi, in mod clar, mai competitiva decat cea locala.

Unul dintre target-urile la nivel UE in Agenda Digitala era ca 50% din populatie sa cumpere cel putin o data, online, in 2015. Aceasta tinta a fost depasita cu 3 puncte procentuale; cu alte cuvinte, 53% din indivizii cu varste intre 16-74 de ani au cumparat online in cele 12 luni, conform Eurostat.

Categorii populare in UE

Hainele si echipamentele sportive au fost, in 2015, cele mai populare categorii in Uniunea Europeana, 60% dintre cei care au cumparat online achizitionand unul sau mai multe produse din aceste nise. Cei mai in varsta au preferat sa cumpere mai ales bunuri legate de locuinta si servicii pentru calatorii.

30% dintre e-cumparatori au achizitionat bunuri sau servicii din spatiul UE, in crestere cu 5 puncte procentuale fata de 2012. „Vanzarile transfrontaliere pot reprezenta un indicator privind functionarea eficienta a pietelor, ca tot unitar, si daca clientii profita de game mai largi de produse si preturi mai mici”, conform raportului Eurostat.

Mare parte din cei ce au achizitionat online, 88%, au facut cumparaturi din tara lor, cu 3 puncte procentuale mai putin decat in 2012. Dupa cum spuneam anterior, ponderea din alte state membre a crescut de la 25 la 30%, in timp ce achizitiile din afara spatiului UE a crescut de la 13% la 18% anul trecut – in special produse din China sau SUA.

70% din e-cumparatori nu au avut nicio problema la achizitionarea online

Sapte din zece persoane care cumpara online au spus ca nu au avut niciun fel de problema in ceea ce priveste achizitionarea de bunuri si servicii in ultimele 12 luni. Problemele intampinate cel mai des tin de intarzieri la livrare (16%). Circa 12% dintre clienti au intampinat probleme tehnice atunci cand plasau comanda online, in timp ce 8% au primit bunurile/serviciile gresite. 5% au avut dificultati in a gasi informatii pe site-uri despre magazine, in timp ce 4% au gasit dificil sa depuna plangeri sau sa caute informatii despre comanda lor. Circa 3% dintre clienti s-au plans ca pretul final al produsului/serviciului comandat online a fost mai mare decat cel initial sau, aceeasi pondere, clienti care nu au putut cumpara transfrontalier din cauza limitarilor geografice.

Aceasta ultima problema se intalneste in cazul majoritatii magazinelor online din Romania, majoritatea nelivrand in afara tarii.

De ce nu cumpara unii online

Studiul Eurostat subliniaza ca trei sferturi din cei ce nu cumpara online prefera sa o faca in persoana, pentru a putea vedea si atinge produsele inainte de a le cumpara, atat din loialitate fata de magazine cat si din obisnuinta (75%). Un alt factor mai putin important (27%) este teama privind securitatea datelor personale, in timp ce 19% din temeri privind achizitionarea de produse online rezida in teama de a nu primi alte produse sau a nu le putea returna.

18% din cei care nu cumpara online spun ca le este teama ca pur si simplu nu se pricep sa faca acest lucru sau, 13%, ca nu pot plati cu cardul lor.

Studiul Eurostat a fost realizat pe un total de peste 151.000 de locuinte, cu cel putin o persoana cu varsta cuprinsa intre 16-74 de ani, si peste 202.000 de indivizi.

Sursa foto: Shutterstock: Syda Productions

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri