“Ne-am dat seama ca e un inceput de an atipic. Am inceput sa facem angajari, sa cumparam masini, sa pregatim organizatia pentru o crestere mai mare”. Motivele? Cresterea pietei de eCommerce…si nu numai.

“Imi place sa ma intalnesc cu clientii, doar atunci intelegi cu adevarat piata si ce se intampla. Nu am intalnit, de la inceputul anului si pana acum, client care sa spuna ca scade sau macar stagneaza”. Practic, in primele doua luni, in medie, clientii FAN Courier au inregistrat cresteri de 10% - in toate domeniile, nu doar eCommerce.

“M-am intalnit acum cateva zile cu un retailer de pantofi care mi-a spus ca a crescut vanzarile, in ianuarie si februarie, cu 90%. Si nu este un jucator mic”, exemplifica cofondatorul FAN Courier.

El crede ca s-au dat semnale pozitive in piata – reducerea TVA-ului, cresterea salariilor, reducerea somajului, plus o perioada generala de revenire a economiilor. “In 2008, oamenii au incetat sa cumpere, acum insa isi scot economiile, se simt mai bine, si reincep sa cumpere”, spune Adrian Mihai.

Va dura insa aceasta crestere? Economia ne-a aratat ca exista o ciclicitate – criza, perioada de boom, apoi scadere…si tot asa. “Noi speram ca aceasta perioada de boom sa tina cat mai mult, dar este doar o speranta”.

Evolutia din primele doua luni i-a si prins, intr-un fel, pe picior gresit pe FAN. “Practic, presiunea pe noi a fost foarte mare; am comandat si cumparat 60 de masini, iti dai seama ca acest lucru nu se face atat de usor! Trebuie insa sa ne adaptam; pentru un curier, timpul este cel mai important. Deseori lasi finantele de-oparte, pentru a castiga timp”.

eCommerce-ul, evolutie de 20% anul trecut

Per total, piata de eCommerce a crescut cu peste 20% anul trecut. “Asta o spun dupa intalniri cu multipli clienti care mi-au spus evolutiile lor. Toti mi-au declarat crestere, iar media, pesimista, este 20%. Circa 35% din totalul livrarilor FAN sunt in domeniul eCommerce”, spune Adrian, adaugand ca se asteapta ca anul acesta ponderea din total sa se apropie de 40%.

Nu creste insa doar piata de eCommerce, evolutia pozitiva simtindu-se si in comertul traditional. “Multi se asteptau ca eCommerce-ul sa muste din traditional; se pare insa ca nu este asa”.

Ca in orice busines, nu toti clientii sunt fericiti. Cum reactioneaza FAN cand este criticata?

“Primul pas – verific daca problema este la noi. Deseori se intampla ca vina sa fie a expeditorului, de exemplu, sa nu scrie nimic pe colet! Se intampla. Cand problema este la noi, incercam sa le rezolvam – vedem daca este greseala umana sau de sistem. Oricum, lucrurile in curierat se schimba foarte rapid, mai ales comparat cu acum cativa ani. In 2000 mergeam si le explicam clientilor ce inseamna curierat! Eram confundati cu Posta Romana. Acum clientii stiu, fiecare merge pe nisa lui, apar noi servicii precum deschidere la livrare”.

Livrarile de alimente reprezinta o zona aflata la inceput, insa se va dezvolta. “Nu poti sa amesteci intr-o masina produse electronice, frigidere, seminte si mancare. Trebuie sa faci o linie total separata. Noi avem un inceput timid – cateva masini pregatite pentru mancare, cu autorizatie si vom creste odata cu piata”.

Provocari 2016

Adrian considera ca principala provocare este calibrarea companiei in timp real – sa se adapteze in functie de cerinta de pe piata. “Nu trebuie sa fim pregatiti sa livram 150.000 de produse si sa livram 100.000, dar nici sa fim pregatiti sa livram 100.000, si sa trebuiasca sa livram 150.000! Va trebui sa gasim acel echilibru intre cresterea prognozata si investitiile pe care trebuie sa le facem”.

eCommerce-ul este partea cea mai interesanta de crestere, subliniaza oficialul FAN. “La nivel general, in Europa, eCommerce-ul creste cel mai bine. Si germanii au fost bulversati de cresterea comertului online, in decembrie, de exemplu! Au fost cresteri de doua cifre, nu erau pregatiti. Noi suntem mai adaptabili”.

Ponderea platilor online din total a ajuns la circa 20%, plecand de la doar 2-3% acum cativa ani. “Procentul este crescator, dar inca suntem foarte foarte departe de Marea Britanie, unde nici nu se mai pune problema sa platesti cash cand comanzi de pe Internet”.

Daca ar putea modifica un lucru la piata de curierat, ar modifica infrastructura.

“Ca teorie, stam excelent! Pe hartie, avem autostrazi peste autostrazi si fiecare ministru ne-a promis ca vor deveni si realitate. Din pacate, in practica, nu se intampla prea multe lucruri. Sunt pasi extrem de timizi sau doi inainte, trei inapoi. Ne lipseste experienta in a construi. Vorbveam cu cineva implicat in constructia de autostrazi si imi spunea sa nu cred ca doar banii sunt problema. Cadastrul, la noi, mai ales in zona de sud a tarii, este…vai de capul lui!”.

“Cand m-am apucat sa trasez, se suprapuneau suprafetele! Treceau strazile peste case, este…haos. Deci la noi problemele sunt mult mai mari si mult mai «la baza». Nu e o problema de coruptie, este o problema a intregului sistem de functionare. Problemele sunt rezolvabile, dar creeaza intarzieri si de multe ori raspunsurile sunt coruptia, delasarea, insa, de fapt, este vorba de tot sistemul nostru”.

Daca politicienii s-ar implica cu adevarat, problemele pot fi rezolvate. Din pacate se pare insa ca acestia au alte preocupari, in alta directie.

Afla din emisiune cand va introduce FAN Courier POS-uri mobile dar si ce modificari urmeaza in infrastructura si ce diferente sunt intre piata de curierat locala si cea din Europa de Vest.