GfK a intrebat 23.000 de cumparatori din 23 de tari din Asia Pacific, America Latina, Europa, America de Nord si Orientul Mijlociu cand a fost ultima data cand au hotarat daca sa achizitioneze ceva din online sau dintr-un magazin si care au fost factorii care au inclinat balanta in favoarea unui mediu sau al altuia.

Cei mai importanti factori luati in calcul in decizia cumparatorilor de a face achizitia online mai degraba decat din magazin sunt: banii economisiti (lider detasat, cu 55%), cumparaturi mai usor de realizat (28%), o mai buna selectie a produselor (26%) si cumparaturi mai rapide (25%). Cel de-al cincilea cel mai popular factor este impartit in mod egal intre cei care spun ca au ales online-ul deoarece au obtinut informatii mai bune de acolo si cei care spun ca l-au ales pentru ca fac deja achizitii in mod obisnuit din online - unul din cinci cumparatori.

Un studiu asemanator realizat la nivelul tarii noastre arata ca top trei criterii la nivel global sunt esentiale si pentru romani, dar in alta ordine: banii economisiti (52%), o mai buna varietate de produse (43%) si usurinta cumparaturilor (37%).

“Romanii apreciaza mai mult decat alte natiuni diversitatea ofertei din online pentru ca au posibilitatea de a face comparatii intre produse si servicii si, in final, o alegere mai buna. De asemenea, usurinta la cumparaturi in mediul virtual este un criteriu care conteaza mai mult pentru conationali decat pentru cei din alte tari”, afirma Cristina Vasile, Group Account Manager, FMCG Lead GfK Romania.

Suprapunerea factorilor determinanti

Cu toate acestea, patru dintre motivele care cantaresc cel mai mult in optiunea de a cumpara online se regasesc si in primele cinci cele mai importante motive care ii determina pe oamenii sa cumpere din magazine.

Factorul principal care inclina balanta catre decizia de a achizitiona din magazine este acela ca oamenii pot vedea si testa produsele inainte de a le cumpara (peste jumatate dintre cei chestionati) - nici o surpriza aici. Totusi, urmatoarele motive cele mai populare sunt mai interesante.

Citeste si:

O treime au raspuns ca prefera magazinele fizice deoarece este mai usor sa faca cumparaturile de acolo – comparativ cu 28% care au ales acelasi criteriu drept un avantaj al online-ulului. Al treilea motiv al cumparatorilor in alegerea magazinului este ca pot returna produsele cu mai putine batai de cap (29%), urmat indeaproape de rutina (28%). Al cincilea cel mai popular motiv se imparte in mod egal intre obtinerea unei mai bune informari si economisirea de bani (cu cate 22%).

In Romania, in linie cu rezultatele la nivel global, cei chestionati considera un avantaj major al magazinelor fizice faptul ca pot incerca produsele inainte de a le cumpara (56%). Al doilea criteriu care conteaza si care nu apare in top 5 motive mentionate de respondentii din alte tari este obtinerea rapida a produselor (51%), iar al treilea este rutina (30%).

James Llewellyn, director studii de shopper la GfK, comenteaza: "Aceste rezultate conduc la doua concluzii importante. Prima este aceea ca motivatiile care determina realizarea de cumparaturi din magazin fata de cele din online nu sunt atat de diferite pe cat ne asteptam. De exemplu, sfatul expertilor nu este un diferentiator cheie intr-o directie sau in alta. Prin urmare, pentru a mentine traficul in magazine, este imperios necesar ca retailerii (in parteneriat cu producatorii) sa inoveze pentru a oferi motive pentru a fi vizitati si pentru a creste apetitul pentru a cumpara din magazinul lor, categoria sau marca lor. Ne asteptam ca, in ciuda unui scurt hiatus, punctele de vanzare fizice sa devina mai importante decat oricand.

A doua concluzie este aceea ca, pentru a reusi in viitor, retailerii trebuie sa creeze o sinergie intre online si offline, si nu neaparat diversitatea ofertei. In cele din urma vorbim despre aceiasi cumparatori care doresc sa-si indeplineasca aceleasi nevoi, cu aceleasi produse si servicii. In viitor vor fi mai putine dezbateri cu privire la online si la offline si ne vom concentra din nou pe chestiuni fundamentale: varietate, pret, accesibilitate si experienta, precum si felul in care implinim si depasim asteptarile cumparatorilor in fiecare dintre ele si in toate."