Varianta cea mai buna? Alege-ti o nisa (mai) putin exploatata si pune-o sa lucreze, pentru tine. „Cele mai multe business-uri esueaza pentru ca nu investesc cateva mii de euro in studii de piata – considera ca acest lucru nu este esential”, spune, intr-un interviu exclusiv pentru wall-street.ro, Marius Bostan, fost ministru al telecomunicatiilor si antreprenor. „Printre prioritatile Guvernului se numara, deci, un proiect prin care start-up-urile sa beneficieze de banii necesari pentru a realiza studii de piata relevante pentru ei”, continua omul de afaceri.

In curand, un interviu in extenso cu fostul ministru, in care sunt atinse elemente extrem de importante ale economiei Romaniei si ale viitorului Guvern.

Pe langa studii de piata insa, pentru inceput trebuie sa decizi ce nisa vrei sa abordezi. Si aici intervine Sorin Draghici, managing partner la DWF, start-up inceput in urma cu trei ani alaturi de partenerul sau Mihai Vinatoru. In acesti ani, Sorin s-a intalnit cu peste 300 de proprietari de magazine online, alaturi de care a discutat oportunitati de crestere a vanzarilor online.

Citeste si:

Prin prisma experientei sale si la recomandarea clientilor, Sorin vine in ajutorul viitorilor antreprenori cu o serie de sfaturi. El detaliaza modurile prin care persoanele care planuiesc sa isi deschida un magazin online pot alege nisa pe care vor activa si pe care au cele mai multe sanse de succes

1. Alege nisa in functie de pasiunea ta

Cel mai frumos este atunci cand imbini utilul cu placutul. Desi pare greu, nu este imposibil sa transformi o activitate dintr-un domeniu de care esti pasionat intr-un business valoros. „Cunosc multe exemple de succes in acest sens. Un avantaj competitiv este si ca tu vei cunoaste foarte bine produsele, nevoile consumatorilor, provocarile la care raspunde publicul tinta, dar si unde si cum il gasesti. Pe scurt, stii tot ce trebuie sa stii pentru a transforma aceste informatii intr-o afacere”, considera Sorin.

2. Alege nisa in functie de experienta ta

Daca selectezi nisa pentru o noua afacere in functie de domeniul in care ai lucrat, in functie de experienta acumulata si de expertiza dobandita, ai mari sanse de reusita. Aceste calitati castigate prin munca pot diminua sansele de esec, iar tot ceea ce ai invatat pana in prezent poate reprezenta, de asemenea, un avantaj competitiv.

3. Alege nisa dupa ce ai identificat pietele emergente

Prin identificarea pietelor emergente, antreprenorii care au un background in marketing sau in dezvoltare aleg nisa. „Analizezi cifre, date, vezi care sunt tendintele si alegi o nisa in mod constient cu potential viitor de crestere. In Romania, se vehiculeaza ca nisele cu potential sunt: Fashion, Home&Deco, Puericultura si Hobby. Drept urmare, in perioada urmatoare o sa vedem foarte multe magazine pe aceste nise”, estimeaza antreprenorul.

4. Alege o nisa pe care comercializezi produse de impuls

Este relativ usor sa incepi pe o nisa unde vei comercializa produse de impuls. Intr-o astfel de nisa, majoritatea tranzactiilor se petrec la prima vizita pe site. Nu ai nevoie de un brand puternic pentru a creste increderea potentilului client, ci produsul este cel care vinde. Daca iti intrebi clientii de unde au cumparat produsul respectiv, iti vor raspunde ca de pe internet, nu vor tine minte brandul. Dezavantajul pe o astfel de nisa este ca nu poti construi un brand, iar clientii sunt greu de fidelizat. Va trebui sa depui efort in permanenta pentru a gasi mereu produse vandabile, care se vand usor. Exemplu de produse: cele sezoniere, lenjerii de pat ieftine, rochii, incaltaminte, gadgeturi, cosmetice, jucarii.

5. Alege o nisa cu produse care au proces de achizitie indelungat

Pentru a vinde astfel de produse ai nevoie de un brand puternic. Trebuie sa construiesti continut in jurul produselor, sa documentezi serios produsele, sa formezi o comunitate in jurul brandului, sa ai in vedere micromomentele prin care un potential client trece, sa fii prezent pe multe canale de promovare. De obicei, aceste produse au o valoare mai mare. Exemple: electrocasnice, aparatura foto-video, motocoase, laptopuri, TV-uri.

6. Alege nisa pe care vei comercializa produse recunoscute de la branduri celebre

Este relativ usor sa vinzi branduri sau produse de marca pe care utilizatorii le cunosc deja, insa te vei „lupta” intotdeauna in preturi cu ceilalti competitori. Poti veni cu servicii aditionale: garantie, transport, customer care, insa trebuie sa stii ca, in cele mai multe cazuri, tot pretul este cel care face diferenta.

7. Alege nisa unde clientul are o recurenta mare

Cand alegi nisa pentru noua ta afacere, trebuie sa-ti pui intrebarea: „De cate ori pot sa ii vand produsele mele aceluiasi client?”. Daca un client este fericit si multumit de serviciile tale, el te recomanda, dar si revine. In cazul unor anumite nise, clientul apeleaza la serviciile oferite o singura data in viata – cum ar fi in cazul celor care realizeaza invitatii pentru nunta. Exista insa nise pe care clientii le viziteaza si de doua sau mai multe ori pe luna – amintim aici magazinele cu mancare pentru animale sau scutece pentru copii.

Este important ca atunci cand alegi nisa sa te gandesti la programe de fidelizare si loializare pentru clientii tai. Acest lucru se simplifica atunci cand alegi nisa in mod constient de la bun inceput, astfel incat sa poti fideliza cat mai multi clienti.

Tu ce nise consideri ca vor fi de viitor? Te invitam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: fizkes