Black Friday este intotdeauna un moment incitant si cu mare potential pentru retaileri. Intr-o singura zi (sau un singur weekend), pot genera vanzari extraordinare, insa trebuie si sa faca fata unui trafic extrem de ridicat, clienti nemultumiti si angajati stresati.

Marele magazine din Romania au negociat, deja, contractele importante cu furnizorii de produse si unele dintre ele si-au pus deja la punct planurile de distributie, sortare si depozitare.

Anul trecut, valoarea medie a comenzii a urcat cu mai bine de 130%. Iar daca anii trecuti romanii priveau Black Friday-ul ca pe un eveniment exclusiv de reduceri, in 2015 l-au privit ca pe o oportunitate de shopping, si au cumparat inclusiv produse la pret normal, arata date ale Teamshare, platforma integrata de eCommerce.

Una dintre diferentele majore fata de anii precedenti va fi numarul mult mai mare de comenzi realizate de pe terminale mobile vs. desktop. In prezent, circa 45% din comenzile din piata locala sunt realizate de pe mobile, existand insa si jucatori, precum eMag, care se apropie de 60%.

Concluzia? Daca site-ul tau arata ca in 2002, precum site-ul Primariei Bucuresti de exemplu, ar fi cazul sa il faci mobile ready – si inca repede.

Cateva sfaturi suplimentare pentru a fi pregatit de Black Friday 2016

Testeaza riguros

Retailerii ar trebui sa faca teste extensive de performanta pe sistemele lor, pana la maximul asteptat de ei ca trafic, si apoi inca un pic, pentru a vedea cum reactioneaza la stres. Totodata, ar trebui sa simuleze incidente majore, pentru ca echipele IT sa fie pregatite sa intervina, in cele mai pesimiste scenarii si la trafic mult mai ridicat decat in mod normal.

Realizeaza un model statistic. A sti cum a functionat site-ul tau in anterioarele evenimente de Black Friday este esential pentru a-ti seta asteptari realiste in ceea ce priveste traficul dar si problemele care ar putea interveni. Extrage date din ultimele 2-3 editii, dar si dinainte de Craciun si foloseste informatiile pentru a face o estimare cat mai clara pentru anul curent. Pune-ti si o marja de eroare in aceasta privinta.

Citeste si:

Odata ce ai o idee privind traficul pe care il astepti, testeaza si scaleaza, fa scenarii si modifica infrastructura cloud pentru a te pregati in consecinta.

Pluseaza pe marketing

Odata terminat evenimentul, presiunea nu trebuie slabita prea mult – unii clienti nu au cumparat nimic si, frustrati, ar fi pregatiti sa achizitioneze si dupa, chiar daca la un pret mai mare. Marketing-ul si campaniile aferente sunt importante si dupa eveniment, nu doar in timpul si inainte.

Multi dintre clienti achizitioneaza chiar daca nu au nevoie neaparat de respectivele produse – profita de aceste cumparaturi de impuls, subliniaza cat mai clar reducerile si, mai ales, nu incerca sa pacalesti clientii prin reduceri artificiale. Traim intr-un secol in care clientii sunt extrem de bine informati si o astfel de practica nu ramane netaxata.

Pregateste-ti business-ul

Acum este momentul sa te asiguri ca fiecare departament este pregatit si stie ce trebuie sa faca in zilele de Black Friday. In particular, trebuie sa cunosti toate campaniile de marketing si promotiile astfel incat sa poti prezice cand vor fi cele mai mari spike-uri de trafic si sa te pregatesti in consecinta.

Pune la punct un plan B

Daca planul A nu merge perfect, pregateste cateva functionalitati suplimentare, de rezerva. De exemplu, pregateste un sistem prin care sa nu poata intra toti clientii simultan pe site, ci sa stea la o “coada virtuala”, limitand astfel accesul pe site. Astfel, desi nu perfect, cel putin platforma va rezista presiunii traficului. Un studiu recent realizat in Marea Britanie arata ca 86% dintre utilizatori prefera sa astepte un timp pentru a intra pe site, decat sa crash-uiasca site-ul intr-un moment sau altul.

Asigura-te ca ai suficienti angajati si ca sunt pregatiti

Retailerii trebuie sa se asigure ca planurile privind angajatii sunt facute si ca turele sunt bine gandite, astfel incat in primele zile, critice, sa se poata lucra 24/24 h. Trebuie sa te asiguri ca fiecare isi cunoaste rolul si responsabilitatea si ca sunt motivati bine.

Totodata, asigura-te ca toti clientii beneficiaza de suport pe mai multe canale si ca sunt anuntati de posibile intarzieri, cat mai rapid. Un client nemultumit tinde sa povesteasca ce i s-a intamplat si sa influenteze negativ mult mai multi potentiali clienti. Asigura-te ca vei limita acest lucru.

Principalele magazine online care vor participa anul acesta la Black Friday sunt eMag.ro, Cel.ro, PCGarage.ro, Elefant.ro, dar si F64.ro, QuickMobile.ro, Altex si Flanco, ultimele urmand sa realizeze promotii si in magazine fizice.

Pe tine ce te-a nemultumit la editiile anterioare si ce ai dori sa faca, diferit, magazinele online? Te invitam sa iti spui punctul de vedere.

Sursa foto: Shutterstock: leolintang