"E-commerce-ul este o oportunitate pentru Romania si ar ajuta atat la crestere competitivitatii companiilor romanesti, deoarece comertul online inseamna costuri reduse si eficienta, precum si la cresterea exporturilor. (...) In acelasi timp, comertul online are probleme, cea mai importanta fiind subcapitalizarea. Ecosistemul de finantare este destul de subtire, iar pentru a dezvolta o afacere solida este nevoie de finantare", a declarat Marius Ghenea, antreprenor in domeniul e-commerce.

Alte probleme identificate de Ghenea sunt lipsa unor strategii de exit pentru antreprenorii care investesc in e-commerce, neincrederea si invidualismul antreprenorilor, astfel ca sunt putine colaborari sau fuziuni si achizitii intre acestia, precum si lipsa increderii consumatorilor, care tine de educare si informare, scrie Mediafax.

"Este absolut bulversant ca sursa cea mai mare a neincrederii consumatorilor este legata de necesitatea de a furniza datele de pe card online, desi cei mai multi dintre cei care cumpara de pe Internet platesc la livrare, deci nu sunt in niciun pericol", a explicat Ghenea.

El a demontat analizele realizate de anumite companii in care se sugereaza faptul ca este mai scump sa cumperi din Romania decat din orice alta tara.

"Daca facem o comparatie cu Europa Continentala, jucatorii competitivi practica aceleasi preturi sau chiar mai mici in Romania decat in Germania, Italia sau Franta. Trebuie subliniat acest lucru, ca nu este mai scump sa cumperi din Romania. Singurul motiv pentru care as cumpara din strainatate este ca nu as gasi produsul respectiv pe piata romaneasca, situatie din ce in ce mai putin intalnita. Normal este ca este mai cool sa cumperi de pe un site din strainatate decat din Romania. Dar este sigur, este ieftin, este eficient sa cumperi online din Romania. Nu spun asta doar ca sunt roman, desi ar fi si asta un argument", a adaugat antreprenorul.

Ghenea a subliniat ca unele preturi pe care le practica unii retaileri online sunt inselatoare, iar consumatorii nu iau in calcul factorii legati de timp, de costul de transport.

Citeste si:

"Sunt multi consumatori care nu se uita si la costurile de transport sau la garantiile legale si comerciale. Majoritatea siteurilor din Romania ofera transport gratuit, astfel ca nivelul costurilor este mai mic, iar la nivelul UE avem garantii legale si comerciale, pe care in SUA sau China nu le avem", a precizat antreprenorul.

In ceea ce priveste dezvoltarea e-commerce, Ghenea a aratat ca Romania are capacitatea de dezvoltare, asa cum a demonstrat in cazul infrastructurii IT, de internet sau energiei verzi.

Pe de alta parte, un studiu prezentat de Mihaela Nicola, directorul executiv al The Group, arata ca 1,5 milioane de consumatori au comandat bunuri si servicii online anul trecut, respectiv 8,3% din populatia de 16-74 de ani.

"Este o pondere foarte redusa, avand in vedere ca in Marea Britanie, comertul electronic are o rata de penetrare de 77%, iar in Europa media este de 47%. Fata de 2012, in Romania a avut loc o crestere cu 83% a celor care au cumparat online. Ne bucura aceasta crestere, dar piata este inca redusa. Factorii care determina acest nivel redus de utilizatori sunt in primul rand lipsa de incredere in acest sistem si apoi particularitatea culturala a romanilor. Romanii sunt mai rezervati, mai suspiciosi, mai putin dornici sa incerce lucruri noi. O alta caracteristica este mimetismul, care insa ar putea sa ajute achizitiile online deoarece numarul celor care fac shopping online este in crestere", a precizat Nicola.

Detinatorii de carduri au facut anul trecut plati online in valoare de circa 1 miliard de euro, din care doua treimi pentru cumparaturi din afara Romaniei, potrivit directorului regional Visa Europe, Catalin Cretu.