Comentarii pe articolul 10 ani de customer publishing in Romania


sunt mai multe

Miroro la 1 Iulie 2009, ora 10:51
Cu siguranta sunt mult mai mult de 30. In Bucuresti, dintre publisheri, doar Re:ply si Edipresse AS au adunat anul trecut vreo 20 de companii dispuse sa-si editeze customer magazines, iar ei nu sunt singurii care se ocupa de asta, ci chiar reprezinta un procent mic dintre editorii de pe piata...
Eu zic ca piata e in crestere, dar, din pricina de "criza" (si de reduceri de bugete de marketing) titlurile nu se aduna intr-un singur loc. Ele se impart acum in randul actorilor mai putin sau deloc cunoscuti, firme mici sau freelanceri care practica preturi acceptabile comparativ cu marile companii si isi asuma doar cate un titlu sau doua care le asigura un venit constant. Pe principiul, multi si mici
Din pacate, daca vedem prin ochii unui singur editor de customer publishing nu putem avea o viziune exacta asupra cator firme din Romania scot sau sunt dispuse sa scoata propria lor revista. Tot din pacate, alta sursa de documentare nici nu avem. Poate doar vreun sondaj la toate marile companii din Romania: cioc, cioc, ati fi dispusi sa va publicati o revista interna/de brand? Sau: va publicati deja una? Si daca da, la cine?
Probabil rezultatul ar fi surprinzator. Empiric: uitati-va numai in marile lanturi de farmacii, supermarketuri, in malluri si in magazine cu cosmetice sau haine "de brand", o multime isi editeaza revistele proprii. Doar daca le numara o persoana fizica, va descoperi mai mult de 30, si asta in conditii de "criza"? In ce priveste piata de suruburi (mai bine zis, mari uzine), chiar si acolo exista firme care isi scot deja reviste proprii si cunosc valoarea printului, fie si doar pentru ca sunt obisnuiti sa-si publice sigla pe pungi de hartie sau sa puna pliante promotionale in cutiile postale.
Cam atat. In rest, sper ca aceasta completare la articolul de mai sus sa ofere o viziune ceva mai putin simplista asupra pietei de custom publishing.:) Si marilor firme - ceva mai mult curaj sa investeasca in asa ceva, afland ca nu sunt "rara avis" daca se hotarasc sa publice ceva... ba dimpotriva, asta este o oportunitate de castig!
(Cum anume? Ei, acesta este deja un alt material, ma mai gandesc daca il scriu pe gratis. Va doresc noi oprtunitati de afaceri!)
Capatina Diana la 5 Iulie 2009, ora 18:13
Ai dreptate, Miroro, atunci cind spui ca un astfel de subiect ar trebui analizat pe baza informatiilor de la toti editorii de customer magazines din piata. Dar care sint acestia?

Nici noi, din interiorul industriei, nu-i stim decit pe cei mai mari, mai vizibili si mai constient asociati fenomenului. Avem o mare fragmentare la nivelul realizatorilor de reviste pentru clientii companiilor: vreo doua agentii independente specializate (una este Re:ply), grupuri media care au inceput sa-si adauge si astfel de produse de publishing in portofoliu, freelanceri, care "prind" cite o revista sau dezvolta un singur titlu. Mai exista si cazul in care aceste reviste sint facute in interiorul companiilor, de catre cei de la comunicare sau PR.

Cit despre numarul lor, e foarte greu de stabilit.

Unele, de fapt, sint numite abuziv customer magazines, ele fiind mai degraba cataloage sau colectii de advertoriale si machete de presa. Daca nu avem o revista cu content interesant, facuta pentru cititori, ci una pentru advertiseri sau managementul companiilor, un material de PR sau vinzari, nu este un customer magazine, ci o alta specie. Si nu va reusi sa-si atinga scopurile pentru care a fost creata - deci va fi un esec garantat.

Confuzia creste daca socotim si trade magazines, reviste ale unor industrii/bresle. Acestea sint uneori integrate in aceeasi categorie, a revistelor pentru clienti, dar nu sint.

Cred ca e important sa-i socotim relevanti pe cei care realizeaza customer magazines in cunostinta de cauza. Care inteleg conceptul si se dau peste cap sa faca reviste asa cum merita cititorii si companiile pentru care lucreaza: adica pornind de la strategia acestora, de la analiza nevoilor de comunicare, de la profilul cititorilor etc. Multi doar umplu niste pagini, nu fac reviste - iar asta dauneaza extraordinar de mult. In primul rind, companiile pentru care ei realizeaza revistele nu prea vad rezultate si se descurajeaza. Iar cititorii nu relationeaza cu niste produse superficiale, care nu le ofera nimic. Asa ca toata lumea are de pierdut.

Ar fi extraordinar daca am reusi cumva sa facem o analiza a pietei de customer magazines de la noi. Ar fi de mare ajutor. Am discutat cu mai multi jurnalisti despre asta si citiva s-au aratat tentati. E adevarat, presupune multa munca de cercetare. Dar, ca oameni care lucreaza in comunicare, ar trebui ca acest lucru sa li se para cu atit mai interesant.

Eu am oferit oricui si-a exprimat interestul o multime de informatii de la studii din strainatate sau realizate de noi la Re:ply la numele altor companii care editeaza customer magazines. Este interesul nostru comun, al celor care facem customer magazines in mod profesionist, ca o astfel de analiza sa existe.

Cred foarte tare in eficienta acestor reviste, am vazut cum functioneaza in strainatate si, in conditiile crizei, ele sint cu atit mai utile.
Capatina Diana la 5 Iulie 2009, ora 18:14
Ai dreptate, Miroro, atunci cind spui ca un astfel de subiect ar trebui analizat pe baza informatiilor de la toti editorii de customer magazines din piata. Dar care sint acestia?

Nici noi, din interiorul industriei, nu-i stim decit pe cei mai mari, mai vizibili si mai constient asociati fenomenului. Avem o mare fragmentare la nivelul realizatorilor de reviste pentru clientii companiilor: vreo doua agentii independente specializate (una este Re:ply), grupuri media care au inceput sa-si adauge si astfel de produse de publishing in portofoliu, freelanceri, care "prind" cite o revista sau dezvolta un singur titlu. Mai exista si cazul in care aceste reviste sint facute in interiorul companiilor, de catre cei de la comunicare sau PR.

Cit despre numarul lor, e foarte greu de stabilit.

Unele, de fapt, sint numite abuziv customer magazines, ele fiind mai degraba cataloage sau colectii de advertoriale si machete de presa. Daca nu avem o revista cu content interesant, facuta pentru cititori, ci una pentru advertiseri sau managementul companiilor, un material de PR sau vinzari, nu este un customer magazine, ci o alta specie. Si nu va reusi sa-si atinga scopurile pentru care a fost creata - deci va fi un esec garantat.

Confuzia creste daca socotim si trade magazines, reviste ale unor industrii/bresle. Acestea sint uneori integrate in aceeasi categorie, a revistelor pentru clienti, dar nu sint.

Cred ca e important sa-i socotim relevanti pe cei care realizeaza customer magazines in cunostinta de cauza. Care inteleg conceptul si se dau peste cap sa faca reviste asa cum merita cititorii si companiile pentru care lucreaza: adica pornind de la strategia acestora, de la analiza nevoilor de comunicare, de la profilul cititorilor etc. Multi doar umplu niste pagini, nu fac reviste - iar asta dauneaza extraordinar de mult. In primul rind, companiile pentru care ei realizeaza revistele nu prea vad rezultate si se descurajeaza. Iar cititorii nu relationeaza cu niste produse superficiale, care nu le ofera nimic. Asa ca toata lumea are de pierdut.

Ar fi extraordinar daca am reusi cumva sa facem o analiza a pietei de customer magazines de la noi. Ar fi de mare ajutor. Am discutat cu mai multi jurnalisti despre asta si citiva s-au aratat tentati. E adevarat, presupune multa munca de cercetare. Dar, ca oameni care lucreaza in comunicare, ar trebui ca acest lucru sa li se para cu atit mai interesant.

Eu am oferit oricui si-a exprimat interestul o multime de informatii de la studii din strainatate sau realizate de noi la Re:ply la numele altor companii care editeaza customer magazines. Este interesul nostru comun, al celor care facem customer magazines in mod profesionist, ca o astfel de analiza sa existe.

Cred foarte tare in eficienta acestor reviste, am vazut cum functioneaza in strainatate si, in conditiile crizei, ele sint cu atit mai utile.

  Inapoi la articolul 10 ani de customer publishing in Romania

Setari Cookie-uri