Comentarii pe articolul INTREBAREA PENTRU CITITORI: Au ajuns preturile locuintelor la un nivel realist?


preturile caselor nu vor mai scadea

S Liviu la 7 Aprilie 2010, ora 12:38
Mici nu sunt preturile, dar paradoxul e ca, daca vor mai continua sa scada vom fi o tara saraca, cu salarii mici, unde un cetatean, daca nu e somer,isi poate permite sa cumpere o casa cu 30 de salarii (ceea ce e chiar un paradox). Nu vor mai scadea, in mod sigru, dar asta nu inseamna ca vor reveni vremurile de altadata in privinta euforiei cumpararii, pentru ca atunci se cumparau case nu daca aveai nevoie, ci chiar daca nu, ca investitie.
Elena Alexandrescu la 7 Aprilie 2010, ora 12:51
Nu, raportat la venituri si calitate.
Preturile caselor vor continua sa scada pina la nivelul anilor '90, de ex. un apt. 2 camere ,central ,10-14000$, o garsoniera 8000$ s.a.m.d.

-- Ela la 7 Aprilie 2010, ora 13:03
salariul mediu este 900-1500 lei pe tara si 2500-2600 in bucuresti
spune-mi tu in bucuresti un apartament mediu (~50 mp) la sub 20000 eur (adica 30 de salarii ale tale) sau de 6-12000 eur in tara
cand vor fi asemena preturi atunci chiar oricine isi va putea cumpara
dar ideea e sa poti cumpara cu 100 de salarii medii intr-o zona medie a orasului (adica nu in buricul targului, dar nici la 15-20 km de oras)
Jorj Gurita la 7 Aprilie 2010, ora 13:06
Cine are o locuinta, stie ca trebuiesc bani pentru a o intretine, iar o casa locuita se degradeaza mai greu decit una nelocuita. Preturile vor scadea in continuare, mai ales la locuintele construite de dragul de a ingropa niste bani in niste ziduri care cresc in mijlocul unor cimpuri. Vor ramine si locuinte pe care nu le va cumpara nimeni deoarece nu sunt amplasate in zone usor accesibile din punct de vedere al transportului, cailor de acces si utilitatilor. S-a facut pre multa specula pentru ca sa se revigoreze curind constructia de locuinte. Mai bine ne-am apuca sa rebilitam termic si consolidam ce este deja ridicat, sa reabilitam instalatiile sanitare. Sunt deja construite locuinte, dar multe sunt nelocuite.
Andone Camelia la 7 Aprilie 2010, ora 13:08
o intrebare ptr S Liviu !!!!
conform articolului, o garsoniera costa 42000 euro, un apart cu 2 camere a ajuns la 68000 euro ...
Acum: 42000 euro : 30 salarii = 1400 euro / salariu, si 68000 euro : 30 salarii = 2266 euro / salariu .... CATI OAMENI / TINERI au salarii de peste 1000 euro ca sa-si permite achizitionarea unei locuinte ???
sau au dreptul la locuinte doar cei cu 3000 - 4000 euro / luna ? iar ceilalti ??? cu chirie la cei care fac "investitii" in imobiliare .... dar cand chiria este de minim 250 euro (garsoniera), 300 euro (2 camere conf 2) ... si au salarii de 1000 LEI !!!!???? si stau la toanele unui proprietar ??? ...
Si o nedumerire : de ce oare (tot din articol aflam) ca din apartamentele nou construite au ramas nevandute 9000 bucati??? Nu este ceva in neregula tot cu puterea de cumparare a romanilor de rand versus pret apartament ??? De ce nu se fac mai multe locuinte tip ANL (si sa fii chirias la stat)???
Catalin Vieru la 7 Aprilie 2010, ora 13:16
Chiar nimeni nu isi da seama cum ar trebui sa fie???
Hai sa facem putina incursiune in istoria din timpul lui Ceasca' ... 1 apartament 2 camere (nu conta orasul) = 100.000lei (~50 se salarii medii - tinand cont ca tot omul lua 2000-2300 de lei / luna). Atunci toti aveau o locuinta si un loc de munca - dar sa nu discutam de asta.
Plecand de la acest mic calcul -> un salariu mediu pe tara (22 de mil) x50 => 1.1 mild (aprox 30.000 de euro).
Tinand cont ca toti am avut asa zisa "creste economica" fiinda totusi ne raportam vrem nu vrem la anumite criterii europene (tara dezvoltata :)) ). Putem adauga usor un 10.000 de eura la pret.
Pentru mine un pret corect, calculat "din topor" ar fi undeva la 40.000 de euro pentru un apartament de 2 camere.
Florin Cezar la 7 Aprilie 2010, ora 13:17
salariile alea medii scrie mai sus ela, sunt in foi. in realitate poate 70% din pop bucurestiuliu nu sare de 1500 de lei iar in tara nu sare de 1000.
100 de salarii medii = 30.000-40.000 Euro , unde in anumite orashe se aplica, dar 100 de salarii medii = aproape 10 ani adaugi dobanda si costuri de creditare il duci la 20 ani, 20 ani in cate absolut tot venitul mediu se duce.. conform regulamentului in vitoare nu te poti imrumuta mai mult de 40% din salariu tau... asta duce rotunjit la 40 de ani, de plata al unui imprumut de 100 de salarii.
Mihai Nicolae la 7 Aprilie 2010, ora 13:42
corect, toate comentariile de mai sus sunt realiste, dar..!!, exista un dar, dupa cum se stie, romanul vrea sa se imbogateasca peste noapte, nu o sa scada decat locuintele care cu adevarat trebuie vandute, restul e speculatie!

ps. oricum, la cum creste nr de someri, trendul e de scadere, nu de crestere, cu cat ?, depinde de cumparator, ce potential are!
Oprea Marian-Dan la 7 Aprilie 2010, ora 14:04
salut tuturor! Da vor scadea preturile,mai ales constructiilor vechi,dar in anumite conditii:1) relaxarea creditarii, 2) Evitarea agentiilor imobiliare, 3) Negocierea ``la sange``. Sfat pt cei care vor sa cumpere dar nu au bani suficienti: strangeti bani cat puteti de mult, credit cat mai mic, prin prima casa daca sunteti eligibili,nu apelati la agentii si negociati fratilor. Cei care vor sa vanda vor scadea din pret sigur.Si cumparati constuctii noi pt ca TVA-ul e 5% in loc de 19%.Va doresc succes.Sunt in aceeasi situatie. Da,preturile vor scadea, dar depinde un pic si de noi.
Paduraru Eduard Laurentiu la 7 Aprilie 2010, ora 14:11
Pretul locuintelor ar trebui sa mai scada si lucrul acesta se va intampla cu siguranta din mai multe motive:
-locuintele vechi, chiar daca au atu-ul locatie, nu mai ofera confortul necesar si mi-e greu sa cred ca un apartament "comunist" poate fi considerat piesa de muzeu ca sa ii creasca valoarea
-locuintele noi au mai multe dezavantaje: plasament- departe de orice ar putea fi considerat decent: scoli, metrou,gradinite, spitale,policlinici, etc...; pret-exagerat de mare(constructii facute in perioada de boom, ajunse nevandute in recesiune; pret real, asa cum se spune mai sus, comparativ si cu pietele europene ~100 de salarii medii/2 camere; infrastuctura ZERO: majoritatea constructiilor la periferia oraselor, chiar in pustiu, fara strazi, iluminat, canalizare, etc; suprafata: mai generoasa, dar constructiile sunt facute de mantuiala, cu materiale ieftine, de proasta calitate, cu constructori nepriceputi (exemple nenumarate de blocuri sau cladiri de birouri cu probleme, desi au fost considerate de clasa A in cazul birourilor, sau apartamente moderne in cazul blocurilor). In concluzie, SUPRAEVALUARE (un termen rezonabil, ca sa nu spun "TEPE IMOBILIARE").
Desi, cererea exista, trebuie luata in calcul si scaderea naturala a populatiei. In 2050 vom fi cu 5-6 milioane mai putin; o locuinta facuta acum are 50-100 ani durabilitate, deci va fi un excedent. Dar scaderile vor fi de pe acum cu siguranta. Nu au alta solutie.
Albo Adriana Cornelia la 7 Aprilie 2010, ora 15:42
Asa am vazut parerile fiecaruia ,eu pot spune ca in Romania si 40000 e este un pret foarte mare la apart cu 2 cam !"" de exp daca in Germania la viata cotidiana de aici la salariu de 2000 -2400 euro pe luna un apart cu 2 cam .2 peciuri, parcare , plus in pod are fiecare cativa metri patrati etc costa 90000de euro " acum faceti calculul oare in Romania este corect acel pret la 2 cam ? acela afisat
a, da, uitasem si plus ca e in zona de centru " in rom acele apart vechi trebuie supravolorificate deci pana la urma nu ar avea mai mult de 10 000 de euro sa coste etc aceasta e piata sau asa trebuie sa fie piata etc
Eu sunt in constructi ,construiesc o casa de 100mp la care boltari m-au costat 1000de euro ,cimentul 700de euro ,corni etc 1000 de euro etc in fond ajung materiale 5ooo de euro - apoi voi vedea manopera la care cred ca va costa ceva mai mult decat materialele etc . dar imi este mult mai convenabil decat apart si e in zona la 5 km de oras deci 10-15 min cu masina etc , de aici mai faceti calcule daca merita acele apart stil ceausesc ,sau chiar cele de azi acel pret ? va doresc succes romanul trebuie sa invete sa ne uitam in oala noastra si apoi in cea a vecinului din europa si asa vom face balanta cotidiana
Muresan Ana la 7 Aprilie 2010, ora 15:43
Evolutia preturilor este imprevizibila. Depinde de cerere si oferta si in aceeasi masura de conjunctura.
Daca locuintele ANL se vand la 400 euro/mp, corect ar fi ca si celelalte locuinte sa se vanda la acelasi pret. Materialele de constructii au fost cam de aceeasi calitate la ANL ca si la alte constructii.

Furnea Cornel-Ovidiu la 7 Aprilie 2010, ora 15:46
Eu cred ca vor scadea in continuare daca...
Daca nu cumva un fraier din guvern sustinut de la spate de "constructori" le mai pompeaza ceva bani direct sau indirect.
Cum au crescut an de an fara motiv cred ca ar trebui lasate sa scada de acesta data cu motiv.
Maier Cristina la 7 Aprilie 2010, ora 15:54
normal ar trebui sa mai scada, mai ales locuintele vechi, dar si cele noi, cum s-a spus mai sus, facute de mantuiala, mai nou in Romania toata lumea lucra in constructii si culmea erau priceputi, cand de fapt realitatea este ca meseriasii au plecat la altii. Dar daca se va relaxa creditarea, tendinta este de a mentine sau chiar a creste pretul, este foarte greu sa inteleaga, mai ales cei cu apartamente vechi care au cumparat apartamentul la un pret de nimic si acum vor sa il dea la preturi foarte mari, ...este greu sa inteleaga puterea noastra de cumparare si valoarea pana la urma, nici pe vremea lui Ceausescu nu se faceau cu mult mai bine blocurile.
Mare Codruta la 7 Aprilie 2010, ora 22:27
Hristos a inviat!
Dina pacate pentru noi, preturile locuintelor nu vor scadea foarte mult. Am observat cu totii ca, cel putin pentru apartamentele care se incadreaza limitelor impuse de programul Prima Casa, vanzatorii cer maxim posibil. Da, intr-adevar, locuintele vechi vor scadea ca pret, dar in opinia mea, cel putin pe termen scurt, numai cele de la 3 camere in sus.
Oricum, avand in vedere ca o constructie de genul unui bloc cu cateva apartamente are un cost aproximativ pe metru patrat intre 300 si 400 de euro, la actualul pret de vanzare de aproximativ 1000 de euro/mp, ar mai fi loc de reduceri din partea vanzatorilor...
Numai bine, tuturor!
Stefan-Adrian Secico la 7 Aprilie 2010, ora 23:36
Am citit cateva din comentariile de aici si am ramas de-a dreptul socat de necunoasterea(ignoranta?) unora dintre "comentatori" .
Mai exact ma refer la ce sume se vehiculeaza vis-a-vis de salarii si de preturi.
Spunea cineva ca in curand vom putea cumpara un apartament cu 30 de salarii...probabil ca da,daca vom avea salariul de minim 35 de milioane pe luna,daca luam in calcul un pret mediu al uni apartament cu 2 camere...dar eu cred ca asta nu se va intampla curand.
Un alt "cunoscator" ne spunea ca salariul mediu pe tara e 22 de milioane....aiurea complet,salariul mediu real pe tara e probabil de maxim 15 milioane!
Cat despre mult trambitata scadere a preturilor la apartamente aceasta nu e una reala,care sa aiba ca finalitate vanzarea-cumpararea acestora,pt ca dintr-un salariu care rar trece de 1200 de lei pe luna un roman nu-si poate permite sa economiseasca bani pt un apartament(cati zeci de ani i-ar lua?!),iar bancile nu dau unuia cu salariul de 1200 de lei un credit de 120 de mii.
Asa ca piata imobiliara a apartamentelor e blocata si la fel va ramane pana cand salariile vor creste simtitor,preturile vor scadea in mod real iar bancile vor acorda credite ipotecare pe termen lung.
Ion Ion la 8 Aprilie 2010, ora 08:57
preturile vor mai scadea mult si este o prostie ce se spune ca daca vor mai scadea vom devenii o tara saraca _ pai suntem o tara saraca _
Duica Carla la 8 Aprilie 2010, ora 10:33
Parerea mea este ca mai e loc pentru scaderea preturilor; cel putin in Bucuresti.
Inca sunt mari pentru puterea de cumparare a romanului;
Daca se relanseaza creditele ipotecare, preturile vor mai creste, dar tot nu cred ca vor mai ajunge la nivelul de dinaintea crizei.
Partea proasta este ca, dupa cele intamplate, nu prea poate nimeni sa faca o previziune; Nimeni nu a prevazut cele intamplate!
Si aici ma refer la previziunile oamenilor de rand, nu la cele ale analistilor...
Ciobanu Mariana Daniela la 8 Aprilie 2010, ora 11:40
Trebuie sa scada, avand in vedere ca o casa o poti achizitiona mai ieftin sau chiar o poti ridica mai ieftin decat un apartament cu 2-3camere(depinde de zona), preturile apartamentelor nu se justifica, mai ales in cazul celor vechi. De vina: agentiile imobiliare si romanii care doresc sa se imbogateasca peste noapte (unii au reusit cand au vandut inainte de asa zisa criza). Astia vor sa vanda apartamente pentru ca au gresie, faianta, termopane; domnilor, nu ne intereseaza aceste aspecte, noi vrem un apartament care sa nu se prabuseasca la primul cutremur, care sa fie cu adevarat izolat ca sa nu mai platim intretinerea 450 lei la 2 camere, sa fie situat intr-un bloc unde la parter nu pute de iti muta nasul din cauza subsolului plin de apa si de jeg, sa ai vecini civilizati care nu asculta manele la 12 noaptea si care sa respecte programul blocului etc. Degeaba ati construit, mai bine consolidati ce este deja construit sau macar daca va apucati faceti-o cum trebuie, nu sa ne cada tavanul in cap si sa se sparga teava, cu toate ca blocul are 1 an sau 2.
Gruia Monica Gabriela la 10 Aprilie 2010, ora 23:38
Voi putea sa-mi cumpar o locuinta cu 10 000 euro ?
Balta Monica la 2 Mai 2010, ora 14:52
Intadevar poate apartamentele vechi sunt scumpe fata de salarii.Daca comparam acest apartamente cu cele noi,nu cred ca sunt mult inferiore!poate nu au loc de parcare,dar in rest sunt asezate mai confortabil,poti cumpara cu 3 -4 camere si sa faci 2 camere1dar lucrul cel mai imortant este ca sunt mai solide decat cele noi,car vor da primul text la primul cutrmur.Eu cred ca ele sunt construite dupa apetitul de bani al constructorului si nu este deloc mic!
Gelu Mataranga la 7 Mai 2010, ora 21:13
1. Cand inflatia galopeaza energic sfidand orice politica macro a bancii centrale....
2. Cand somajul este in floare si cifrele cresc de la zi la zi, tot mai multe companii inchizandu-si portile iar perspectivele sunt sumbre sub acest aspect mai ales dup ace s-a decis reducerea fondului salarial al bugetarilor...
3. Cand romanii se indatoreaza cu 20 de miliarde de la diverse institutii financiare (cine credeti ca va plati dobanda si cat de mica intuiti dvs ca este aceasta...) ca sa aiba de unde plati salariile bugetarilor si pensiile.... si curand se vor mai imprumuta inca 20 de mld
4. Cand aproape toate santierele au oprit cvasi-total constructiile (aveti idee ce inseamna sa conservi un santier sau sa reincepi o contructie peste 2-3 ani...)...
5. Cand finantarea a devenit extrem de scumpa, aproape intangibila, nici o banca nemaiavand curajul de a arunca cu banii aiurea cand nimic nu poate fi previzionat sau evaluat macar...
6. Cand marea majoritate a marilor fonduri de investitii au vandut tot ce detineau in Ro si au fugit mancand pamantul de aici...
7. Cand infrastructura romaneasca este mirifica, dar lipseste cu desavarsire, iar santierele de autostrazi sunt in cel mai bun caz in faze incipiente daca sunt subfinantate iar Bechtel-ul concediaza toti salariatii si nu mai misca un pai pana nu-si primeste tainul ...
8. Cand imobilele s-au scumpit de peste 10-15-20 de ori fata de momentul de debut al anului 2001 (o garsoniera in 2001 prin dristor era undeva la 4-5000 de dolari iar in 2008 s-au tranzactionat si la 90-100.000 de euro) in conditiile in care veniturile populatiei abia daca s-au triplat in acelasi interval ....
9. Cand rata de nerambursare a creditelor creste dramatic zilnic si economia este in pragul incapacitatii de plata (facturile de plata neachitate se inmultesc ametitor)... si cand statul roman nu plateste (nu poate) facturile catre diversi furnizori de produse si servicii si genereaza blocaj financiar in cascada (de nerambursarea TVA nici nu mai pomenesc) ...
10. Cand salariul mediu este in Ro aproximativ 350 de euro si de el depinde peste 75 % din populatia naiva a frumoasei noastre tari...
11. Cand peste 100.000 de bugetari vor fi curand disponibilizati si vor ramane fara nici o sursa de venit pentru urmatorii 3-5-7 ani

..... noi mai putem spera la ceva bun in urmatorii 3-5 ani de criza (recesiune) profunda...?!?

Imobilele se tranzactioneaza la intalnirea ofertei (de cele mai multe ori aberanta) cu cererea (in scadere continua ca urmare a arderii lichiditatilor si a sistarii creditarii). Pretul tranzactiilor este in declin continuu ce nu se va opri in urmatorii trei-cinci ani, cat se estimeaza a dura criza financiara in RO.

Pana in august 2010 pretul unui metru patrat util de bloc cenusiu ceausist va deveni maxim 300 de euro (nu trebuie sa uitam ca ceausescu le-a construit cu 100 usd, da, ati citit bine UNA SUTA dolari americani metru patrat, si sunt si neizolate termic si fonic si in cea mai proasta conditie fizica). Asta inseamna ca un apartament cu 4 camere la vreo 90 de metri patrati utili va costa maxim 27.000 de euro (daca este in buna stare si construit macar dupa anul 1980). Toate celelalte imobile se vor alinia in consecinta ca si preturi. Metru patrat de constructie noua la gri (fara comisioane, taxe, profituri exorbitante ale agentilor imobiliari, investitorilor, constructorilor) nu are voie sa depaseasca 250-300 euro, daca vorbim de materiale de calitate (in caz contrar pretul nu trebuie sa sara de 200 euro per metru patrat construit). Trebuie sa fii nabab, nebun sau inconstient sa cumperi acum la un pret mai mare de cat cel corect, succinct prezentat mai sus.
Va veni curand si vremea cand bancile din Romania sa inceapa sa execute silit datornicii la rate si sa nu mai tot ascunda rahatul sub covor (sub forma de provizioane, reesalonari, vanzari de active toxice, etc) ca oricum djà a inceput sa puta

  Inapoi la articolul INTREBAREA PENTRU CITITORI: Au ajuns preturile locuintelor la un nivel realist?

Setari Cookie-uri