Comentarii pe articolul Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei


Tara in care traim

Ioan Hotea la 12 Ianuarie 2011, ora 22:09
Sa fim constienti ca in tara in care traim se intimpla urmatoarele:

De zeci de ani cca 80% dintre romani au venituri de 200-300 E/luna. Pina in '89 au avut aceste salarii pentru ca am avut de realizat economia socialista, dupa aceasta perioada pentru a distruge economia construita cu multa sudoare si pentru a imbogati niste neispraviti nesimtiti: turistei Udrea trebuie sa-i asiguram posetute Vuitton de zeci de mii de euro, drumarului Casuneanu trebuie sa-i asiguram banii sa-i ia avion fiului sau, generalului mascarici Voicu trebuie sa-i asiguram mijlocele banesti sa poata distruge mormintele eroilor neamului ca peste oasele lor sa-si construiasca mausoleu, magistratilor sa le asiguram pensii nesimtite etc.

Cu aceste mijloace modeste romanii trebuie sa se alinieze civilizatiei occidentale. Teoretic sunt doua cai pentru a atinge acest nivelul occidental de viata: pastrarea preturilor si cresterea salariilor sau lasarea libera a preturilor si cresterea puternica a salariilor.

Dupa cum evolueaza lucrurile se pare ca trebuie sa ramainem la periferia civilizatiei occidentale. Preturile se aliniaza preturilor occidentale, trend care n-are cum fi impiedecat - OMV, daca nu gaseste piata la nivel corespunzator in Romania, va vinde combustibilii in vest, chiar si-a tras o conducta rapida in acest scop - iar salariile, dupa cum am spus, de foarte mult timp, ramin cam aceleasi.

O concluzie: nu avem cum opri alinierea preturilor cu cele din vest, pentru binele nostru nu avem decit sa actionam pentru cresterea salariilor. Este greu, dar nu imposibil.

In legatura cu pretul combustibililor:

In Romania pretul benzinei la pompa este de 1.17 E/l, la nivel european este 1.42 E/l. Pretul fara taxe este 0.58 E/l, iar la nivel european 0.59 E/l.

Deci nivelul taxelor la benzina este 0.0.59 E/l in Romania si 0.83 E/l la nivel european, adica taxele pe combustibil sunt in R cu cca 30% mai scazute decit cele la nivel european.

O fi bine, o fi rau? Analizind mersul vremii se pare ca e rau. Guvernanti competenti ar observa ca detinatorii petrolului vind fara taxe la nivel european, desi 50% este din resurse interne si obtinut in conditiile salarizarii din R. Ce inseamna asta? Inseamna ca producatorii obtin beneficii uriase, desi dupa impozitele platite nu s-ar parea. Statul despre care se spune ca este cel mai prost administrator (de ce oare?, mie, contribuabil onest, mi se pare o umilinta aceasta imagine) n-are cum dovedi acest lucru (vezi imaginea de idiot siret a sefului concurentei), deci cel mai simplu lucru pentru el este de a creste taxele si redeventa cel putin la nivel european, daca nu peste. In acest fel ar stringe bani la bugetul amarit, pe care daca nu i-ar da unor neispraviti de felul celor nominalizati mai sus, i-ar putea folosi pentru atingerea nivelului de civilizatie ocidental pentru tot romanul. Nu este singura sursa, vrem nu vrem, Romania este totusi inca o tara bogata.



  Inapoi la articolul Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei

Wall StreetUltimele stiri online din economie si afaceri

Cauti inspiratie in business sau vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri care influenteaza mediul de afaceri? Activeaza notificarile