Ce trebuie sa stie cei care azi au responsabilitatea conducerii

Azi invatam sa conducem. Azi invatam sa ne asumam responsabilitatea de a conduce, de a iesi din simulatorul in care puteai relua ori de cate ori traseul atunci cand lucrurile mergeau prost. Erau peste tot locuri de munca pentru managerii amatori, promovati din conjunctura, mai putin instruiti, slab performanti si care nu puneau pret nici pe loialitate, nici pe responsabilitate, iar educatia manageriala era din categoria de cursuri “optionale” si prea “soft”.

Lucrurile s-au schimbat insa peste noapte. Nu vor mai fi cum au fost. Punct. Dezvoltarea competentelor profesionale, a celor manageriale sau tehnice, trebuie sa fie o prioritate personala pentru cei ce vor sa supravietuiasca in organizatii. Vom intelege altfel cuvinte precum eficienta, responsabilitate, valori, conducere. Ce era ieri vazut ca “optional”, este acum “obligatoriu”, indispensabil” si “imperativ”, ce era vazut ieri, ca fiind “soft”, este acum “hard”.

Cresterea nivelului de educatie, dobandirea si dovada unui nivel superior al competentelor manageriale cheie, este azi un avantaj competitiv urias, pentru indivizii preocupati cu adevarat sa treaca mai usor prin procesul de schimbare si transformare in care ne gasim azi. Educatia aduce creativitate, iti da mai multa incredere in sine si este sursa unor solutii atipice si neconventionale, dar absolut necesare pentru vremurile pe care le traim. Darwin a spus-o de mult: “Nu supravietuieste cea mai inteligenta specie, ci cea care sties a se adapteze cel mai rapid la schimbare”.

Care sunt insa 3 competente manageriale pe care eu le consider cruciale in ziua de azi:
  1. Flexiblitatea manageriala si abilitatea de a sustine si incuraja cu adevarat performanta oamenilor din echipa. Cum sa folosesc cel mai potrivit stil de leadership, in functie de situatie, cum sa cresc si sa monitorizez riguros performanta prin intalnirile unu-la-unu si sedintele de echipa, cum sa fac din feedback, un instrument de crestere si nu unul care pedepseste, cum sa reconectez si sa redirectionez frecvent echipa catre prioritatile departamentului si ale companiei – sunt parte a “echipamentului managerial” esential!
  2. Abilitatea de a pendula cu rapiditate intre reflectie si actiune. “Observe. Orient. Decide. Act - The OODA Loop” era tactica de lupta colonelului-instructor John Boyd, strateg recunoscut al luptelor aeriene ale US Air Force, in perioada 1945 - 1975 (mai multe despre John Boyd). Managerii trebuie sa stie cum sa-si trezeasca si sa-si activeze instinctul de supravietuire adormit in perioadele in care raportam cu mandrie cresteri din ce in ce mai mari: azi, schimbarile sunt rapide si neasteptate, iar planurile bine consolidate cu cifre, se naruie intr-o noapte sau de la o ora la alta.
  3. Abilitatea de a transforma valorile declarate ale companiei, in valori active, care dau energie si un sens autentic muncii oamenilor. Fie ca e vorba de o companie, de o echipa de fotbal sau de societatea, in ansamblul sau – momentele dificile scot la iveala caracterului si valorile oamenilor. Vestea buna e, ca aceleasi perioade sunt ocazii excelente pentru provocarea si reprioritizarea valorilor indivizilor, pentru remodelarea caracterului. In perioade dificile incepi sa apreciezi infinit mai mult valorile umane precum solidaritatea, munca in echipa, increderea reciproca, onestitatea. Managerii au azi o responsabilitate mai mare decat oricand sa stie cum sa-i dermine pe cei pe care ii conduc sa adere la valorile companiei!

Nimeni nu are acum raspunsurile – nici cat de firave ar fi ele. Cine spune ca ii este extrem de clar ce trebuie sa faca, ar trebui sa se mai gandeasca. Ce putem face insa, este sa fim preocupati de a creste de la o zi la alta calitatea leadership-ului nostru.

Setari Cookie-uri