Cum a facut Golden Drum 2010 irelevant ce scrie pe cartile noastre de vizita

PR-ul “media centric” s-a intalnit cu PR-ul “consumer centric” la Golden Drum anul acesta – aceasta este concluzia pe care am putut sa o trag dupa 3 zile de jurizari, deliberari, mese rotunde si discutii cu colegii din alte tari, dar si cu jurnalisti de peste hotare.

Din aceasta intalnire intre cele doua definitii ale PR-ului a rezultat o dezbatere mai degraba decat o directie clara despre directia in care merge PR-ul, asa cum ar fi trebuit, poate, sa indice premiile acordate in aceasta categorie. Pe de alta parte, comparand calitatea campaniilor de PR pe care le vad facute in Romania cu cea a campaniilor pe care le-am vazut nominalizate la Golden Drum 2001, m-am bucurat sa vad ca multe agentii romanesti au o mentalitate mult avansata fata de media pe care ne-a aratat-o Golden Drum. N-am facut niciodata declaratii corecte politic despre PR-ul din Romania, dar acum chiar sunt convinsa ca media campaniilor romanesti de PR este peste media celor din alte parti.

Ca la orice festival insa, nu premiile iti indica atat de mult incotro merg lucrurile, ci dezbaterile pe care organizatorii le insereaza in programul unei competitii. Iar din acest punct de vedere, la Golden Drum calitatea discutiilor a fost superioara campaniilor premiate.

Dezbaterea pe care am avut ocazia sa o moderez la Golden Drum, “Crisis and Post Crisis PR”, a adus in lumina mai multe intrebari la care viitorul destul de apropiat va da raspunsul. Prima si cea mai tulburatoare intrebare a fost insa referitoare la integrare. Dupa ce “dezintegrarea marii agentii integrate” a condus la crearea agentiilor specializate in media, PR, BTL, digital, direct marketing - o segmentare artificiala in functie de mediul utilizat - cea mai mare framantare este astazi cum pot fi aduse intr-un singur loc resursele creative pentru a gasi idei si solutii care sa inspire consumatorul.

Ce vedem astazi la festivalurile de comunicare este canibalizare intre profesii. Dintre toate, PR-ul ca profesie pare cel mai defensiv in fata celorlalte. Pentru a-si apara teritoriul, prefera sa se defineasca in mod eronat si in afara cerintelor momentului ca fiind profesia care creeaza mediatizare, lasand loc liber altor discipline sa se defineasca prin capacitatea de a crea engagement.

Cred ca astazi, indiferent de specializare, avem sansa unica de a duce comunicarea dincolo de media si de a crea ceea ce eu numesc transformare sociala. Tocmai de aceea, la Golden Drum, campanile mele preferate nu au fost in mod neaparat si cele premiate in categoria pe care am jurizat-o. M-am bucurat insa ca pot transmite din Romania un mesaj despre schimbare, care se adreseaza nu doar durerilor prin care trece o meserie anume, ci durerilor prin care trece comunicarea in ansamblu.

La finalul acestei dezbateri, un jurnalist a venit la mine si mi-a spus ca aceasta a fost cel mai profund schimb de idei la care a asistat in aceste zile. A fost o confirmare a directiei inspre care intuiesc ca ne indreptam profesional. Iar ea se numeste nu integrare, ci transformare. Integrarea este poate un mod de a administra competente si este necesara pentru a obtine rezultate optime. Dar transformarea este un mod de a crea viitorul, iar asta este o discutie dincolo de apartenenta profesionala la o disciplina sau alta. Din acest punct de vedere, experienta de jurat la Cannes in 2009 imi confirma ca am intuit corect atunci ce sa cer de la colegii mei si incotro sa indrept asteptarile clientilor. In 2010, la Golden Drum, tema tuturor dezbaterilor a fost reconstructia profesionala. Suntem inca departe de reconstructie, pentru ca mai avem de daramat niste ziduri si, mai ales, avem sansa unica de a transforma, prin comunicare, lumea in care traim. Iar pentru asta, ultimul lucru care conteaza este ce meserie scrie ca ai pe cartea ta de vizita.

Setari Cookie-uri