Cum sa castigi pierzand: Studiu de caz Apple si HP

Deja devine obisnuinta din partea Apple ca un angajat al companiei sa piarda cate un prototip al unui produs ce starneste interes pe plan mondial. Dupa ce anul trecut un tanar “a uitat” intr-un bar un model de iPhone 4, anul acesta, un altul, probabil fiind afectat de alcoolul consumat, a lasat pe masa un model iPhone 5.

Nu stiu altii cum sunt, dar eu, daca as avea in buzunar prototipul unui telefon ce aduce sute de milioane de dolari companiei la care sunt angajat, parca nu l-as lua cu mine in orice barulet si cu atat mai putin l-as “uita” pe o masa.

Am fost curios sa vad ce opinie au cititorii Wall-Street.ro asupra acestui incident si am lansat pe site un poll cu doar doua intrebari – “Considerati ca Apple pierde prototipuri in mod intentionat?” si “Daca ati gasi un prototip iPhone 5 ce ati face?”

Rezultatele au fost graitoare – 90% din cei circa 200 de respondenti au spus ca Apple pierde intentionat terminalele mobile in timp ce, poate deloc surprinzator, 50% din respondenti au spus ca daca ar gasi un prototip iPhone 5 l-ar revinde pentru o suma mare de bani. Ce este drept, circa 30% ar contacta Apple pentru a-l returna (asteptand, probabil, si o mica recompensa?) si doar 5% ar contacta politia.

Trecand peste atitudinea poate “romaneasca” (dar acesta este un alt subiect de discutie), este interesant cum Apple castiga atentie, marketing si implicit venituri prin “a pierde”. Doua cuvinte cu sensuri aparent opuse au dus la mii de articole in presa internationala, eclipsand chiar si evenimentul tehnologic IFA 2011 de la Berlin.

Chiar si locul in care Apple “pierde” (cu sau fara ghilimele) pretiosul terminal mobil nu pare ales la intamplare. Suna, nu-i asa, mult mai bine sa zici “Apple a pierdut intr-un bar un prototip iPhone 5” decat “Apple a pierdut la piata/la McDonald’s un prototip iPhone 5”.

Aproape in paralel, in stiri similare acoperite de asemenea de Wall-Street.ro, aflam ca HP a inteles ca poate castiga, la fel, pierzand.

Pana acum putin timp, tabletele PC proprii, denumite TouchPad, erau la fel de interesante pentru clienti precum o comparatie (completeaza tu aici cu ceva ce nu te atrage aproape deloc – trezitul la ora 6:00, de exemplu).

Compania si-a dat seama ca unica modalitate de a castiga impotriva Apple pe piata tabletelor este prin a pierde.

Vanzand o tableta vetusta fata de modelele anuntate recent pe piata, cu software mai putin rasunator, la pretul unui bilet dus-intors Bucuresti-Timisoara, HP reuseste sa: 1. Atraga atentia intr-un mod extrem de rasunator 2.Vanda tot stocul pe care se asternuse praful in doar cateva ore. 3. Faca fericiti multi oportunisti care vand pe eBay dar si autohtona platforma Okazii tablete la preturi mult peste valoarea de piata.

Vazand ce succes rasunator a avut strategia, compania se razgandeste si anunta o a doua “petrecere de adio” – cam ca revenirea lui Giga Hagi la Nationala dupa meciul de retragere.

Toate acestea au loc pe fondul plecarii lui Steve Jobs de la compania pe care a fondat-o, lucru care a starnit o valva nemaintalnita in ultimii ani pe Internet. Citeam acum cateva zile pe reteaua Google+ o nota pertinenta – “Parca nu s-a facut atata valva cand s-a retras Bill Gates de la Microsoft!”, si, intr-adevar, asa este.

Multi se intreaba daca Apple va reusi sa mentina standardele de marketing, si nu numai, atat de ridicate ca atunci cand Jobs era la carma companiei, si cum va reusi compania acest lucru.

Ce ar trebui sa faca Apple pentru a pastra interesul ridicat, mai mult decat “a pierde” cate un prototip sau a angaja blogeri cu influenta mondiala pentru a face review-uri “teasing” inainte de lansarea vreunui gadget?

Ei bine, aici este locul in care poti sa iti dai cu parerea.

Vom vedea pe AppStore o rubrica mic-micuta, scrisa cu rosu tipator, in dreptul careia sa fie scris “Aplicatia XXX a saptamanii?”. Sa fim seriosi, compania a pierdut milioane de dolari nepermitand accesul clientilor la aplicatii pentru adulti.

Oare va incepe Apple sa produca desktop-uri ieftine, daca tot HP renunta complet la ele? Sau poate, pentru nostalgici, sa scoata noi modele de Machintosh-uri de prima generatie, cu floppy disk si ecran alb-negru, care sa coste 999 $?

Sau poate vor accepta Flash? Sau poate vor deschide sistemul catre dezvoltatori?

Sau, poate, pe viitor, cand un angajat al companiei “va uita” un iPhone 9 in vreun bar obscur, Apple s-ar putea macar asigura ca in locul acela s-ar afla, total intamplator, atat un jurnalist profesionist cat si un fotograf cu obiectiv de 500mm...


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.