Nu va mutati!

Orice corporatist cumsecade viseaza in zilele noastre sa se dea cu bicicleta prin birou, sa joace ping-pong, sa aiba spatii de relaxare cat mai colorate si mai nonconformiste si poate un tobogan, ceva. Trendul Google Office a ajuns si la noi si duce la o periculoasa emancipare a angajatului de rand. Nu mai e de ajuns sa ai calculator nou, scaun de birou „ergonomic” si automat de cafea, sa fii intr-o cladire de „clasa A” intr-un „parc de afaceri”! Vrem birouri cu personalitate, flexibilitate, canapele, obiecte decorative. Nu ne mai deranjeaza asa de tare ideea de desk-sharing daca ni se spune ca asta ne face mai productivi.

Dar oare angajatorul platitor de chirie si de service charge ce zice? Vrea el oare sa plateasca spatiile comune generoase, culorile de pe pereti si jucariile mancatoare de timp? Pana acum inghitise mica sala de mese cu microunde, o mocheta mai „jucata” si o receptie de design. Dar cum sa justifice el sefilor de „afara” ca s-au emancipat angajatii si au pretentii?

Intrebarea esentiala este ce rol joaca biroul in modul de functionare a unei firme, cat costa o mutare, si deci cand merita balamucul? Un studiu arata ca angajatii din cladirile de birouri mai bune sunt mai putin multumiti.

Sa incepem cu inceputul. Conteaza cum arata biroul? Sigur! Un birou frumos motiveaza, dar efectele sunt greu de cuantificat si de scurta durata. Dar exista multe studii care arata ca factori ca lumina naturala, izolarea fonica si aportul de aer proaspat au efecte „magice” asupra productivitatii (cu cresteri de pana la 25%) reduc absenteismul si scad fluctuatia de personal.

E cam ca la masini, te uiti la design, dar e bine sa te uiti si la motor si la suspensii. Si daca vrei neaparat un spoiler ...

Dar oare merita efortul? Luand in calcul strict costurile unei mutari de minimum 1.500 de euro per angajat (incluzand transport, comisioane, amenajare), merita numai daca chiria e mai mica cu cel putin 3 euro (la un contract pe 5 ani). Dar daca pune in perspectiva costurile de personal si potentialul venit suplimentar adus de
angajati, atunci parghia imobiliara poate fi una mare impact.

In plus, o mutare este un prilej foarte bun de analiza si optimizare a proceselor si de reorganizare. Daca aceste elemente sunt implementate corect in conceptul noului birou, efectul este si mai mare.

In concluzie, nu va mutati fara sa luati in considerare toti parametrii si toate costurile. Nu merita o mutare doar de dragul schimbarii si nici doar de dragul economiei de pret. Riscati sa va treziti cu alte probleme (despre problemele din cladirile de birouri autohtone am mai scris), cu un proprietar nesatul, cu costuri neprevazute si cu angajati la fel de (ne)productivi.

Daca nu vreti sa cresteti eficienta si productivitatea, mai bine nu va mutati!


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.