Taximetristii au intrat in "forta" in era mobila: despre aplicatii, cerere, oferta si politetea in business

Taximetristii sunt o "specie" de soferi aparte, mai ales in Bucuresti. Sunt, probabil, una dintre cele mai criticate categorii de soferi, alaturi de cei ce strunesc cu "iscusinta" dubele de curierat. Dar nu despre cat de blamati sunt taximetristii sunt urmatoarele randuri, ci despre cat de versatila si adaptabila este aceasta profesie.

Putem prelua foarte multe de la ei, dar ceea ce se pare ca nu invatam este faptul ca, in calitate de consumatori, putem sa schimbam prin simpla putere a cererii chiar comportamentul si nivelul de profesionalism al celor care ne conduc prin oras cu Daciile galbene.

Recent, am comandat un taxi la un showroom auto aflat pe centura Bucurestiului, beneficiind de un dispozitiv preinstalat de comanda care mi-a emis un bon cu numarul taxiului si timpul estimat pana la sosirea lui. Interesant gadget-ul, iti inspira profesionalism, dar asa se intampla probabil in orice corporatie sau la orice firma cu pretentii care semneaza un contract de exclusivitate cu un operator de taxi.

Taxiul insa nu s-a ridicat la nivelul acestei tehnologii, fiind bineinteles un Logan vechi, cu aproape 400.000 de kilometri la bord, prafuit de nu stiai exact in ce pozitie sau pe ce bancheta sa te asezi. Batranelul care il conducea nu arata nici el ca un mare profesionist in ale sofatului, gratie ochelarilor cu lentile groase pe care rar le mai vezi la trecatorii din Capitala.

Oricum, superficialitatea nu isi are locul aici, batranelul avea peste 23 de ani de experienta, fiind taximetrist de pe vremea lui Ceausescu.

Pe cat de prafuita era masina, pe atat de ancorat la noile tehnologii era seniorul de la volanul ei. Avea un smartphone conectat la aplicatia firmei prin care pana la ora 15 cand comandasem eu taxiul luase toate comenzile prin intermediul lui. Practic, spunea el, daca nu era obligatoriu sa platesti statia ar fi folosit doar aplicatia, chiar daca acest lucru implica un cost de circa 150 lei pe luna, pentru inchirierea smartphone-ului si abonamentul la internetul mobil.

Pe langa binecunoscutele vaicareli despre pretul mult prea mic al tarifului pe kilometru, care nu ii permite sa intretina masina, despre cele 4 segmentari ale motorului pe care le-a facut in ultimii ani, batranelul era nemultumit si de faptul ca, odata cu noile tehnologii care ii permiteau sa ia clientii doar prin apasarea unui ecran, tinerii taximetristi, probabil cu ceva mai multi bani si tupeu, isi luasera tablete si acestea se conectau mai repede la internet. De aceea, pana isi stabilea smartphone-ul sau conexiunea el pierdea comenzile.

Care este morala povestii? Taximetristii, indiferent de varsta, au ingerat cu repeziciune noile tehnologii, a intrat fara a sta prea mult pe ganduri in era mobila si s-a mulat perfect pe cererea in crestere a utilizatorilor de aplicatii mobile.

Practic, si aceasta piata a comenzilor de masini de taxi este guvernata ca orice sector din economie de legea cererii si ofertei, utilizatorii au cerut sa comande un Logan galben doar printr-o simpla apasare a unui ecran tactil, iar soferii de taxi s-au supus imediat cerintei. De la tanar la batran, probabil ca in cativa ani, soferii de taximetre vor prelua comenzile doar prin aceste aplicatii de pe tablete sau smartphone-uri.

Dar daca taximetristii inteleg asa bine cererea si oferta, noi, consumatorii, de ce nu intelegem cum sa influentam din postura de unici posesori ai fraielor cererii comportamentul celor care presteaza serviciile din oferta.

Se zice ca avem politicienii pe care ii meritam, dar probabil ca putem spune la fel de usor si faptul ca avem taximetristii pe care ii meritam.

Noi, consumatorii, putem schimba comportamentul soferilor de taxi, avem fraiele cererii, avem puterea sa refuzam o cursa daca nu ne place soferul sau nu vrem sa stam intr-o masina mizerabila. Putem la fel de usor sa ii atragem atentia soferului sau sa scurtam cursa daca acesta devine impertinent, injura in tafic sau iti provoaca disconfort prin stilul de condus.

Simple masuri prin care noi, consumatorii ne revendicam puterea si putem influenta si modul in care oferta alege sa isi presteze serviciile. Daca nu suntem constienti de cat de importanta este cererea, nu putem avem pretentia ca oferta sa isi modeleze comportamentul. Ea oricum, pana una alta, se adapteaza doar la revendicarile pe care le exprimam ca utilizatori de aplicatii mobile.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.